Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjennetegn feil på bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Mest sansynlig feil på bremsene foran. Umulig å si nøyektig hva uten en inspeksjon.

passat 1,9 TDI.

Kan jeg se i mellom lettfelgene bremseklossene?

Jeg har hørt forut noen gang pipelyd fra hjulene. Har tolket som kanskje bremseklossene er slitt. 

Det er altså ikke forstillingen? Kan ikke se slitasje på dekk. 

Vil jeg se olje lekkasje om bremsene er feil?

 

 

 

Lenke til kommentar

Risting er ofte ubalanserte hjul, eller veldig slitte dekk. Over tid kan dekk få flate spoter, bli urund og i verste tilfelle kan de begynne å bule utover på siden. Bremsene ville jeg sjekket tilstand på klosser, skiver og kaliper. Det kan være veldig slitt eller nesten fastrustet. Er det lenge siden bilen var på EU kontroll,  service eller reparasjon? Som regel vil de si ifra hvis de ser noe som er veldig slitt på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

passat 1,9 TDI.

Kan jeg se i mellom lettfelgene bremseklossene?

Jeg har hørt forut noen gang pipelyd fra hjulene. Har tolket som kanskje bremseklossene er slitt. 

Det er altså ikke forstillingen? Kan ikke se slitasje på dekk. 

Vil jeg se olje lekkasje om bremsene er feil?

 

 

 

Man kan som regel ikke se særlig uten å ta av hjul og demontere caliper. Kanskje du kan komme til å se om det er mye bremsebelegg igjen.

Men at den drar til en side når du bremser pluss risting i rattet er klassisk tegn på caliper som enten henger i stempelet eller glideboltene.

Oljelekkasje vil selvsagt tyde på feil men det trenger ikke være lekkasje selv om det er noe galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Temmelig sikker på at det er bremsa som henger seg opp. Hadde det samme på en BMW jeg hadde. Skiva ble så varm at den ble blå. Kunne kjenne varmestrålinga fra den mot beinet etter en kjøretur.

Edit: Kan jo nevne at løsningen ble nye skiver, klosser og overhaling av caliperen som hang seg opp. På verksted vil de mest sansynlig bytte hele caliperen hvis den er gåen. Er du heldig kan de bytte bare glideboltene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 timer siden):

Temmelig sikker på at det er bremsa som henger seg opp. Hadde det samme på en BMW jeg hadde. Skiva ble så varm at den ble blå. Kunne kjenne varmestrålinga fra den mot beinet etter en kjøretur.

Edit: Kan jo nevne at løsningen ble nye skiver, klosser og overhaling av caliperen som hang seg opp. På verksted vil de mest sansynlig bytte hele caliperen hvis den er gåen. Er du heldig kan de bytte bare glideboltene.

Jeg opplevde ting ble verre og verre. Etter at jeg bremset opp for å kjøre til en parkeringsplass og deretter kjøre igjen så ristet bilen i lav hastighet også. Til og fra i begynnelsen. Når jeg kom til neste bygd i Sverige så så jeg en Bosch verksted og kom 20 minutter før stengetid, og forteller mine opplevelser, og mekaniker ser selv på bilens høyre side foran dekk, så sier han er svensk uttrykk, brems.... Husker ikke eksakt ordet, men får se imorgen. Fordi verkstedet bestilte delen, og jeg kan komme imorgen på verkstedet. De vil ringe meg når jeg skal komme. Det tar en time å reparere det sa dem. 

Han snakket om det kunne også smøre inn på delen, men det ville ikke vare så lenge. Men kom til enighet å bytte delen. Da vet vel dere som kan bil hva det kan være. Han bestiller også to bremseskiver for sikkerhetsskyld som han sa vi vet ikke hvordan det ser ut bakom. 

 

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...