Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, ps5 said:

Strix pris for TUF oc? Snakker om optimistisk.

Ser du Tuf OC eller Strix på lager noen plass? Da er det kanskje ikkje så optimistisk når man kan hente det i butikk i dag :)
Digitalimpuls selger ofte ting litt dyrere, men de er en av de få butikkene man kan kjøpe deilig hardware fra. God følelse å hente hardware rett fra butikk, deretter bruke hardwaren rett etterpå. Dette er ofte verdt litt ekstra for folk. Spesielt om man bor i Oslo.

Det er mitt syn da :p

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Nizzen said:

Ser du Tuf OC eller Strix på lager noen plass? Da er det kanskje ikkje så optimistisk når man kan hente det i butikk i dag :)
Digitalimpuls selger ofte ting litt dyrere, men de er en av de få butikkene man kan kjøpe deilig hardware fra. God følelse å hente hardware rett fra butikk, deretter bruke hardwaren rett etterpå. Dette er ofte verdt litt ekstra for folk. Spesielt om man bor i Oslo.

Det er mitt syn da :p

Joda, hyggelig med tur i butikken, men her snakker vi da TUF OC som jo er en TUF i forkledning (21290) så da har vi en "convenience fee" på 5700. Anbefaler å vente til kortene "velter inn" på proshop og Komplett fra fredag  (*krysser fingre*)

Lenke til kommentar
shinsengumi skrev (23 timer siden):

Forventer full rapport om temps og lydnivå!

Bara loopat 3dmark och Kombustor hittils. Ut av box så boostar det till 2715, men det är inga problem att sätta 3000mhz i afterburner. Får max 72c i ett vardagsrum på ca 20 grader. Då kom fläktarna upp i max 42% och de var inte hörbara i ett stängt 500A chassie. Då har jag pc 50cm bredvid mig på bordet. Max Powerlimit i AB är förövrigt 106% och jag har sett max 450W hittils. Kortet är relativt lågt speckat.

Det är inget exklusivt alls med Trio denna generation, och jag tror det startade redan förra gen. Trio bör räknas som ett Ventus, inte mer.

Allt i allt, ett helt standard kort. Absolut inget speciellt och jag skall erkänna att jag "trodde" Trio serien var lite kraftigare. Det är uppenbart att MSI säljer på namnet Trio sedan innan. Jag är helt säker på att tex Phantom är mycket kraftigare.

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, chrisf said:

Veldig interessant test! Mange snakker om at det ikke er vits å kjøpe 4090 med mindre skal spille i 4K, men denne testen viser at det heller ikke er noe særlig vits hvis man har en CPU som er dårligere enn 12900k. 

https://www.techpowerup.com/review/rtx-4090-53-games-ryzen-7-5800x-vs-core-i9-12900k/3.html

FD17A8C0-075C-468E-BD22-54A7E7D0ABB3.jpeg

8D5FF30F-5997-4928-A563-C89002E04EE7.jpeg

Trodde AMD var meta jeg 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.tweaktown.com/reviews/10224/gainward-geforce-rtx-4090-phantom-gs/index.html

 

Ny lovende test for folk som vurderer Phantom, tweaktown har også testet Strixen 
https://www.tweaktown.com/reviews/10220/asus-rog-strix-geforce-rtx-4090-oc-edition/index.html

TLDR phantom er par grader dårligere enn Strix, rundt 5 2-3grader værre hotspot. Ikke ille for 4000kr mindre 🤔

Phantom
image.png.35854c6fd8f641b600c4b66090774f72.png

Strix
image.png.9920ab41b8ecb00952e9573f6bd809e2.png

I spill er det litt "margin of error" men phantomen slår faktisk Strix i visse spill som middle earth og Forza (4k)
Enda mer gira på Phantom nå 😛

Heller ikke glemme at de har samme boostclockimage.png.aad30cf485878d8933271d3fdbce9dc1.png

Endret av shinsengumi
Lenke til kommentar
37 minutes ago, chrisf said:

Veldig interessant test! Mange snakker om at det ikke er vits å kjøpe 4090 med mindre skal spille i 4K, men denne testen viser at det heller ikke er noe særlig vits hvis man har en CPU som er dårligere enn 12900k. 

https://www.techpowerup.com/review/rtx-4090-53-games-ryzen-7-5800x-vs-core-i9-12900k/3.html

FD17A8C0-075C-468E-BD22-54A7E7D0ABB3.jpeg

8D5FF30F-5997-4928-A563-C89002E04EE7.jpeg

Synes det ble en litt rar artikkel / sammenligning. En langt dyrere CPU, mobo, RAM mot langt billigere setup. Ja, det er et godt poeng å få frem, at CPUen kan holde deg igjen om man går for nyeste gen GPU, men synes det ble en veldig rar måte å gjøre det på.

Er som om Intel har betalt de for å lage testen. Hvorfor ikke ta med feks en AMD 7700X i samme slengen da? En 7700x build vil ha lavere pris enn 12900K, og en plattform som vil kunne brukes i flere år fremover. Både 12900 og 13900 serien til Intel er på en plattform som ikke lenger vil bli brukt for neste gen Intel CPUer. Og så langt så er sneak peak vi fikk av 13900 CPUen til Intel skuffende...

Lenke til kommentar
23 minutes ago, shinsengumi said:

https://www.tweaktown.com/reviews/10224/gainward-geforce-rtx-4090-phantom-gs/index.html

 

Ny lovende test for folk som vurderer Phantom, tweaktown har også testet Strixen 
https://www.tweaktown.com/reviews/10220/asus-rog-strix-geforce-rtx-4090-oc-edition/index.html

TLDR phantom er par grader dårligere enn Strix, rundt 5 2-3grader værre hotspot. Ikke ille for 4000kr mindre 🤔

Phantom
image.png.35854c6fd8f641b600c4b66090774f72.png

Strix
image.png.9920ab41b8ecb00952e9573f6bd809e2.png

I spill er det litt "margin of error" men phantomen slår faktisk Strix i visse spill som middle earth og Forza (4k)
Enda mer gira på Phantom nå 😛

Heller ikke glemme at de har samme boostclockimage.png.aad30cf485878d8933271d3fdbce9dc1.png

Om et 4090 kort slår et annet med litte granne har ingen ting å si for hvilket som EGENTLIG er best. Alt kommer ann på "silicon lottery" og hvor bra binnet gpu man har fått. Dermed kan "fattigmodellen" vinne over "toppmodellen", selv om alt annet enn selve gpuen er overlegent. Dermed må man ta disse samletestene med en klype salt. Alle får forskjellige bins, og bins er helt random. Helt uavhengig modell.

Jeg går for Tuf/strix fordi kjølinga er god, vannblokk tilgangen er god og det er veldig lett å selge Asus Tuf/strix senere.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (8 minutter siden):

Synes det ble en litt rar artikkel / sammenligning. En langt dyrere CPU, mobo, RAM mot langt billigere setup. Ja, det er et godt poeng å få frem, at CPUen kan holde deg igjen om man går for nyeste gen GPU, men synes det ble en veldig rar måte å gjøre det på.

Er som om Intel har betalt de for å lage testen. Hvorfor ikke ta med feks en AMD 7700X i samme slengen da? En 7700x build vil ha lavere pris enn 12900K, og en plattform som vil kunne brukes i flere år fremover. Både 12900 og 13900 serien til Intel er på en plattform som ikke lenger vil bli brukt for neste gen Intel CPUer. Og så langt så er sneak peak vi fikk av 13900 CPUen til Intel skuffende...

Då tror jag du missade poängen med "testen". Den var att visa cpu flaskhals, inte en test mellan den ena mot den andra. Det visar bara vilken nivå på cpu man bör ha i dagens spel. Däremot hade han inte ens behövt tagit med att ena är 5% bättre än den andra, för det skapar bara OT diskussioner. Klantigt av testaren.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nizzen said:

Om et 4090 kort slår et annet med litte granne har ingen ting å si for hvilket som EGENTLIG er best. Alt kommer ann på "silicon lottery" og hvor bra binnet gpu man har fått. Dermed kan "fattigmodellen" vinne over "toppmodellen", selv om alt annet enn selve gpuen er overlegent. Dermed må man ta disse samletestene med en klype salt. Alle får forskjellige bins, og bins er helt random. Helt uavhengig modell.

Jeg går for Tuf/strix fordi kjølinga er god, vannblokk tilgangen er god og det er veldig lett å selge Asus Tuf/strix senere.
 

Gode poeng der...

Lenke til kommentar
8 minutes ago, JarleGutt said:

Synes det ble en litt rar artikkel / sammenligning. En langt dyrere CPU, mobo, RAM mot langt billigere setup. Ja, det er et godt poeng å få frem, at CPUen kan holde deg igjen om man går for nyeste gen GPU, men synes det ble en veldig rar måte å gjøre det på.

Er som om Intel har betalt de for å lage testen. Hvorfor ikke ta med feks en AMD 7700X i samme slengen da? En 7700x build vil ha lavere pris enn 12900K, og en plattform som vil kunne brukes i flere år fremover. Både 12900 og 13900 serien til Intel er på en plattform som ikke lenger vil bli brukt for neste gen Intel CPUer. Og så langt så er sneak peak vi fikk av 13900 CPUen til Intel skuffende...

Så 12900k og 13900k kan man ikke bruke i flere år fremover? Dør de etter 1 år?

Jeg holder på å teste 13900k nå sammen med 4090, og kan fortelle deg at 13900k gjør gamingjobben for å si det slik :D Det var dagens teezer frem til fredag ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, mackanz said:

Då tror jag du missade poängen med "testen". Den var att visa cpu flaskhals, inte en test mellan den ena mot den andra. Det visar bara vilken nivå på cpu man bör ha i dagens spel.

Jeg vet hva poenget var, synes bare det var litt rar måte å gjøre det på. Ser ikke særlig nøytral ut...

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nizzen said:

Så 12900k og 13900k kan man ikke bruke i flere år fremover? Dør de etter 1 år?

Jeg holder på å teste 13900k nå sammen med 4090, og kan fortelle deg at 13900k gjør gamingjobben for å si det slik :D Det var dagens teezer frem til fredag ;)

Nei, de kan brukes lenge fremover, men plattformen blir ikke lenger supportert med nye CPUer på de.

Om 13900k er bare bitte litt bedre enn 12900k som en viss video viser, så er det skuffende. Da vil feks AMD 7700x som er en billigere CPU være ca samme performance i snitt, og en hovedkort etc som kan brukes i flere år fremover om man vil skifte til nyere CPU.

Jeg skal selv kjøpe ny PC nå, og denne gangen heller jeg mot AMD 7700x build. Jeg ventet på 13000 serien til Intel, men det lille jeg har sett så langt så er det nesten ingen performance boost over 12000 serien, og det er skuffende.

Jeg er VELDIG åpen for innspill (innlegg eller privat melding), men jeg sliter med å se poenget med å gå for hverken Intel 12000 eller 13000 serien denne gangen, om man faktisk tenker litt økonomi inne i denne galskapen (Intel 12900k koster ca 2000 kr mer enn 7700x feks).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man cpu som feks gode gamle 8700k og skal spille 4k er det bare tull at man ikke får en knallgod opplevelse, sikker generasjonen før det også. Feks HDR er enn så lenge låst til 98hz på pc, 1440p blir derimot da en annen historie, men for 4k trenger man ikke per idag løpe til butikken for nyeste cpu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Nizzen said:

Om et 4090 kort slår et annet med litte granne har ingen ting å si for hvilket som EGENTLIG er best. Alt kommer ann på "silicon lottery" og hvor bra binnet gpu man har fått. Dermed kan "fattigmodellen" vinne over "toppmodellen", selv om alt annet enn selve gpuen er overlegent. Dermed må man ta disse samletestene med en klype salt. Alle får forskjellige bins, og bins er helt random. Helt uavhengig modell.

Jeg går for Tuf/strix fordi kjølinga er god, vannblokk tilgangen er god og det er veldig lett å selge Asus Tuf/strix senere.
 

Jeg bryr meg egentlig bare om temps og støy, hvor bra kjølerdesignet er.  Har hatt alle valører av 3080(TUF/Strix/Suprim)/3090(TUF/Strix/Suprim)/3090Ti (TUF/Suprim) og gjort meg opp en del personlige meninger ut fra de erfaringene. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, JarleGutt said:

Nei, de kan brukes lenge fremover, men plattformen blir ikke lenger supportert med nye CPUer på de.

Om 13900k er bare bitte litt bedre enn 12900k som en viss video viser, så er det skuffende. Da vil feks AMD 7700x som er en billigere CPU være ca samme performance i snitt, og en hovedkort etc som kan brukes i flere år fremover om man vil skifte til nyere CPU.

Jeg skal selv kjøpe ny PC nå, og denne gangen heller jeg mot AMD 7700x build. Jeg ventet på 13000 serien til Intel, men det lille jeg har sett så langt så er det nesten ingen performance boost over 12000 serien, og det er skuffende.

Jeg er VELDIG åpen for innspill (innlegg eller privat melding), men jeg sliter med å se poenget med å gå for hverken Intel 12000 eller 13000 serien denne gangen, om man faktisk tenker litt økonomi inne i denne galskapen (Intel 12900k koster ca 2000 kr mer enn 7700x feks).

Hvor mange bruker fortsatt x370 hovedkort sammen med nyeste cpu? Tror faktisk du knapt finner en i Norge. Betyr det at å kjøpe x370 hovedkort og cpu var et økonomisk vidunder? Jeg tipper de som kjøpte 8700k i sin tid ler hele veien til banken, fordi de har en sinnsykt bra gamingcpu MANGE år etter at den kom ut. Spesielt om man kjører raskt minne. Ser ikkje ut som de med 8700k har lidd så veldig av at man ikkje kunne oppgradere cpu så veldig mye lengre på hovedkortet de brukte. Zen cpuene ble fort "verdiløse" på bruktmarkedet, mens Intel cpuen som 8700k/8086k/9900k har holdt seg VELDIG godt i pris på bruktmarkedet. Iallefall etter det jeg har sett.

Til ettertanke :p

Lenke til kommentar
1 minute ago, shinsengumi said:

Jeg bryr meg egentlig bare om temps og støy, hvor bra kjølerdesignet er.  Har hatt alle valører av 3080(TUF/Strix/Suprim)/3090(TUF/Strix/Suprim)/3090Ti (TUF/Suprim) og gjort meg opp en del personlige meninger ut fra de erfaringene. 

På luft var iallefall Suprim 3090 bra. Kanskje det beste jeg testa. Strix hadde jeg knapt på luft, da jeg fikk tak i vannblokk nesten med en gang :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...