Gå til innhold

Klarkraft-sjefen er oppgitt over den nye nettleia: – Fastleddet vil hoppe og sprette


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meningen med den nye nettleien er å redusere investeringene i nettet hevdes det.
Det er jo ikke fornuftig. Er det 25 minusgrader en uke eller to, må jo nettet kunne levere nok strøm uavhengig av nettleiemodell. Investeringene i nettet kan derfor ikke reduseres. Da vil en i så fall få strømrasjonering mye hyppigere enn nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 minutter siden):

Næh, merkelige greier, et forslag som i praksis ikke får folk til å redusere forbruket nevneverdig, fordi det ikke er så mye man kan gjøre foruten å lade elbilen kjempesakte om natta, hjelper I praksis ikke på problemet. 

Hjelper absolutt. Mitt forbruk har gått fra rundt 15kWh/h til under 5. Det er 33% av tidligere forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har redusert totalstrømforbruket med 33% på ikke lade bil og lage mat samtidig. Bra for deg. 

Vel, for de som ikke har til vane å sløse med strøm så har sparetips begrenset effekt.

Dette handler i midlertid om når man kan bruke strøm, ikke hvor mye man bruker. Og, nei, for mange så er det ikke rett fram å flytte rundt på når man bruker strømmen. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Så du har redusert totalstrømforbruket med 33% på ikke lade bil og lage mat samtidig. Bra for deg. 

Vel, for de som ikke har til vane å sløse med strøm så har sparetips begrenset effekt.

Dette handler i midlertid om når man kan bruke strøm, ikke hvor mye man bruker. Og, nei, for mange så er det ikke rett fram å flytte rundt på når man bruker strømmen. 

Nei jeg har gjort det med å redusere ladeeffekt samt sette inn en stopper om jeg når 4,5kWh/h. Altså kun endring i ladeeffekt, ingen andre tiltak. Så lite utgjør så mye.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Hjelper absolutt. Mitt forbruk har gått fra rundt 15kWh/h til under 5. Det er 33% av tidligere forbruk.

Ditt effektbruk går ikke ned, det bare spredes over flere timer. Men så er heller ikke poenget det ene individet, selv om det er det som straffes ved samtidig høyt effektbruk. Det er det totale effektbruket fra alle i området som gjelder, og har effekt.

Så om du og 699 andre nå reduserer fra å lade elbilen i 5 timer fra forskjellige tidspunkt og på forskjellige dager, 2 x i måneden, og dere nå må lade i 15 timer 2x i uken, så er det hvor mange som lader samtidig med gjeldende effekt som egentlig betyr noe.

Og om dette nå fører til at flere må lade i timer man før er blitt bedt om å unngå fordi da er det mye samtidig effektbruk fra næringslivet og fra annen bruk som skjer i disse timene, har man da kanskje ikke oppnådd så mye totalt sett.

Spørsmålet er om vi om ett, to, tre og fem år frem i tid, ser om denne omleggingen egentlig bare var nok en skatteskjerpelse (indirekte beskatning), eller om det faktisk har hjulpet. Blir selvsagt vanskelig å vite for sikkert, når hele prisnormalen med lavere strømpriser om natta, har forsvunnet, og vi nå ser at lavest pris fort kan opptre på timer man normalt sett har sagt er tidspunktene vi skulle unngå.

Folk vil, så langt de klarer, prøve å innrette seg. Men klart, de som trenger bilen for å komme frem og tilbake til jobb, kan ikke utnytte billige timer midt på dagen. Og i middagstiden, må man gjerne velge mellom lading, klesvask eller matlaging. Ergo må vanlige folk straffes, for å klare å leve det livet arbeidstidene og åpningstider for skoler, barnehager, arbeidsplasser og offentlige kontorer er innrettet etter.

Til slutt må de uansett bygge ut linjer som er for svake, pga flere boenheter, flere folk og/eller krav fra næringslivet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Ditt effektbruk går ikke ned, det bare spredes over flere timer. Men så er heller ikke poenget det ene individet, selv om det er det som straffes ved samtidig høyt effektbruk. Det er det totale effektbruket fra alle i området som gjelder, og har effekt.

Så om du og 699 andre nå reduserer fra å lade elbilen i 5 timer fra forskjellige tidspunkt og på forskjellige dager, 2 x i måneden, og dere nå må lade i 15 timer 2x i uken, så er det hvor mange som lader samtidig med gjeldende effekt som egentlig betyr noe.

Og om dette nå fører til at flere må lade i timer man før er blitt bedt om å unngå fordi da er det mye samtidig effektbruk fra næringslivet og fra annen bruk som skjer i disse timene, har man da kanskje ikke oppnådd så mye totalt sett.

Spørsmålet er om vi om ett, to, tre og fem år frem i tid, ser om denne omleggingen egentlig bare var nok en skatteskjerpelse (indirekte beskatning), eller om det faktisk har hjulpet. Blir selvsagt vanskelig å vite for sikkert, når hele prisnormalen med lavere strømpriser om natta, har forsvunnet, og vi nå ser at lavest pris fort kan opptre på timer man normalt sett har sagt er tidspunktene vi skulle unngå.

Folk vil, så langt de klarer, prøve å innrette seg. Men klart, de som trenger bilen for å komme frem og tilbake til jobb, kan ikke utnytte billige timer midt på dagen. Og i middagstiden, må man gjerne velge mellom lading, klesvask eller matlaging. Ergo må vanlige folk straffes, for å klare å leve det livet arbeidstidene og åpningstider for skoler, barnehager, arbeidsplasser og offentlige kontorer er innrettet etter.

Til slutt må de uansett bygge ut linjer som er for svake, pga flere boenheter, flere folk og/eller krav fra næringslivet.

Jo effektforbruket går ned. Effekt er nåtid, ikke over tid. Det er energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Nei jeg har gjort det med å redusere ladeeffekt samt sette inn en stopper om jeg når 4,5kWh/h. Altså kun endring i ladeeffekt, ingen andre tiltak. Så lite utgjør så mye.

 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Jo effektforbruket går ned. Effekt er nåtid, ikke over tid. Det er energi.

Så, hvis du åpner springen halvveis så bruker du mindre vann på å fylle opp litersmålet enn om du åpner kranen helt opp?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (10 minutter siden):

 

Så, hvis du åpner springen halvveis så bruker du mindre vann på å fylle opp litersmålet enn om du åpner kranen helt opp?

Dere blander effekt og energi. Bruker en mye effekt/strøm på en tid må en ha en tykk ledning. Tykk ledning koster penger. Tynn ledning koster mindre. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jo effektforbruket går ned. Effekt er nåtid, ikke over tid. Det er energi.

Som sagt, lader du elbilen i en time på 11 kW effekt nå, men må nå spre det over tre timer, så bruker du da nesten 4 kW i tre timer istedet,for å fylle batteriet tilsvarende. Totalt bruker du like mye effekt for å få like mange kWh inn på batteriet, du bare sprer effektbruken over flere timer.

Det er egentlig værre enn som så, for ladetapet er større, slik at du kanskje må bruke enda en time for å fylle batteriet tilsvarende mye.

Så vidt jeg har fått med meg, har du en TMS. Aner ikke hvor stort batteri du har, men du kan jo se på egen manual hvor mange timer du må lade på hhv 3,6 kW, 7,4 kW og 11 kW dersom du må fylle det fra 10 % SoC til 80 % SoC. Utgangspunktet mitt var altså at du totalt må lade denne mengden 2x i uken.

Ser gjerne at du melder tallene inn her, så får vi se hvordan effektbruken din endres med de forskjellige ladeeffektnivåene. Beste jeg finner er denne, som dessverre måler i km/t lagt til, og ikke total ladetid:

https://www.tocn.no/ladeveiledning/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Som sagt, lader du elbilen i en time på 11 kW effekt nå, men må nå spre det over tre timer, så bruker du da nesten 4 kW i tre timer istedet,for å fylle batteriet tilsvarende. Totalt bruker du like mye effekt for å få like mange kWh inn på batteriet, du bare sprer effektbruken over flere timer.

Det er egentlig værre enn som så, for ladetapet er større, slik at du kanskje må bruke enda en time for å fylle batteriet tilsvarende mye.

Så vidt jeg har fått med meg, har du en TMS. Aner ikke hvor stort batteri du har, men du kan jo se på egen manual hvor mange timer du må lade på hhv 3,6 kW, 7,4 kW og 11 kW dersom du må fylle det fra 10 % SoC til 80 % SoC. Utgangspunktet mitt var altså at du totalt må lade denne mengden 2x i uken.

Ser gjerne at du melder tallene inn her, så får vi se hvordan effektbruken din endres med de forskjellige ladeeffektnivåene. Beste jeg finner er denne, som dessverre måler i km/t lagt til, og ikke total ladetid:

https://www.tocn.no/ladeveiledning/

Poenget er at jeg bruker mindre effekt, og det er det en ønsker at folk gjør generelt sett for å spare penger i nettet. Det er veldig enkel matematikk som jeg nevnte over med kabel. Reduksjon i effekt er en reduksjon i kostnad for utstyr for å levere gitt effekt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Poenget er at jeg bruker mindre effekt, og det er det en ønsker at folk gjør generelt sett for å spare penger i nettet. Det er veldig enkel matematikk som jeg nevnte over med kabel. Reduksjon i effekt er en reduksjon i kostnad for utstyr for å levere gitt effekt.

Du reduserer ditt eget effektbruk den timen/de timene du til nå har brukt på å lade, som sparer deg kostnader på strømregninga, om vi ser bort fra at du må spre lading til timer som kanskje koster deg mere per kWh. Så hvorvidt du egentlig sparer penger, er ikke gitt om ikke fastledd/effektledd-avgiften er veldig stor. Men effektbruket er totalt sett det samme, så lenge di ikke reduserer hjemmeladingen eller annet strømbruk.

Men jeg prøver å fortelle at ditt regnestykke, er kun viktig for deg. Det er den totale belastningen som betyr noe for strømnettet og leverandøren. Derfor er ikke din innsats alene noe særlig merkbart, dersom det ikke også påvirker de andre i nabolaget ditt med elbil. Og da, fordi flere kanskje ender opp med å lade samtidig fordi de må fordele over flere timer, kan i værste tilfelle slå helt feil ut for nettselskapet.

Som du ser, jeg skjønner veldig godt forskjellen mellom effekt målt i kW, og strømbruk i kWh. Jeg skjønner og veldig godt at det er den totale samtidige belastningen som er viktig for nettleverandøren din og nettet i området du hører til, mens du fokuserer bare på deg og ditt. Løft blikket, sier jeg. Så skjønner du hva jeg prøver å si her.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Du reduserer ditt eget effektbruk den timen/de timene du til nå har brukt på å lade, som sparer deg kostnader på strømregninga, om vi ser bort fra at du må spre lading til timer som kanskje koster deg mere per kWh. Så hvorvidt du egentlig sparer penger, er ikke gitt om ikke fastledd/effektledd-avgiften er veldig stor. Men effektbruket er totalt sett det samme, så lenge di ikke reduserer hjemmeladingen eller annet strømbruk.

Men jeg prøver å fortelle at ditt regnestykke, er kun viktig for deg. Det er den totale belastningen som betyr noe for strømnettet og leverandøren. Derfor er ikke din innsats alene noe særlig merkbart, dersom det ikke også påvirker de andre i nabolaget ditt med elbil. Og da, fordi flere kanskje ender opp med å lade samtidig fordi de må fordele over flere timer, kan i værste tilfelle slå helt feil ut for nettselskapet.

Som du ser, jeg skjønner veldig godt forskjellen mellom effekt målt i kW, og strømbruk i kWh. Jeg skjønner og veldig godt at det er den totale samtidige belastningen som er viktig for nettleverandøren din og nettet i området du hører til, mens du fokuserer bare på deg og ditt. Løft blikket, sier jeg. Så skjønner du hva jeg prøver å si her.

Nei effektbruken er ikke den samme, den er lavere. Jeg kan sende deg loggede verdier om det er så vanskelig å forstå. Og siden den er lavere kan nettselskapet spare penger på å oppgradere nettet i mitt område. 

Jeg kan ikke gjøre noe med effektforbruket til andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei effektbruken er ikke den samme, den er lavere. Jeg kan sende deg loggede verdier om det er så vanskelig å forstå. Og siden den er lavere kan nettselskapet spare penger på å oppgradere nettet i mitt område. 

Jeg kan ikke gjøre noe med effektforbruket til andre enn meg selv.

Er jo du som ikke forstår her. Hittil har du kunne ladet bilen din på 11 kW (eller 22?) i x antall timer for å fylle y antall kWh. Nå må du fordele effekten fra 11 kW i x antall timer med f.eks 3,6 kW i x*3,2 timer (antatt 0,2 pga økt ladetap) for å fremdeles lade y kWh.

Effektbruken din er totalt sett gått litt opp pga ladetapet, men samtidig effektbruk er nå kommet under trinngrensen. Men du får ikke ladet y kWh uten å bruke noe effekt. Ergo er ikke effektbruket ditt gått ned, bare samtidig effektbruk.

Du kan selvsagt ikke gjøre så mye annet enn å tilpasse ditt samtidige effektbruk. Det har jeg heller ikke snakket om. Men poenget var å se hvordan endringen slår ut totalt. For det er ikke den enkelte brukers forbruk som gjør forskjell, men den samtidige bruken for alle i det lokale nettet.

For selv om du reduserer det samtidige effektbruket ditt under grenseverdien, så kan det hende nabolaget totalt bruker mere effekt i de kritiske timene som setter total grenseverdi for strømnettet. Og om det slår til, så var da hele poenget med redusere effektbruken for å spare på investeringer i strømnettet, fullstendig bortkastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Dere blander effekt og energi. Bruker en mye effekt/strøm på en tid må en ha en tykk ledning. Tykk ledning koster penger. Tynn ledning koster mindre. 

Jeg leste forbruk og tolket det som du mente at du hadde refusert forbruket med 33%. Men ok, det gikk kanskje litt fort når jeg leste første post. 

Men, så skrev jeg også "foruten elbil" så er det begrenset hva man får til å flytte på. Selvsagt blir det lett å gjøre en prosentvis stor endring om man ikke er 5-6 i familien og lader på 2kW fremfor 22.

Men er det 30 speik, så er det 30 speik, oppvarming må man ha. Kommer kidsa hjem fra trening, så kommer de hjem fra trening, da må det dusjes. Skal man spise middag så blir det matlaging når det passer kabalen, ikke effektkurven. Og man er stort sett hjemme når man er hjemme. Ellers er det vel strengt tatt ikke anbefalt å kjøre vask, tørk og oppvask når man sover. 

Personlig var jeg tidlig ute og fulgte regjeringens råd om elektrisk bil. 1. generasjon Leaf tilsier at jeg ofte må innom laderen hjemme før å kjøre på litt ekstra strøm før jeg skal levere kidsa hit og dit. Da blir det under middagslagingen. 

Poenget er at det ikke nødvendigvis er så rett fram å bruke strømmen når det passer samfunnet best. Og hvis man satser på å skalere nettet etter at alle bruker minimalt, så sliter man den dagen dette ikke skjer.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (Akkurat nå):

Feil, du fordeler energibruken over fleire timar. Som Salvesen seier, du blandar effekt og energi.

Når han må fylle batteriet sitt med si 60 kWh (energibruk) 2x i måneden, så må han fremdeles bruke effekt for å å få brukt energi. Han bare fordeler effektbruken over flere timer for å bruke like mye energi.

Lenke til kommentar

Heile effektprisinga er uansett tullete sidan det er den eine timen eller minuttet på vinteren med sprengkulde som er dimensjonerande for nettet. Samtidig så blir vi straffa for effektbruk 24/7/365.

For min del er forskjellen 63kr/mnd for over eller under 2kW. Over 5kW kjem eg neppe før eg eventuelt får elbil.
Største utlegget for meg på nettleiga er auken på energileddet. Gjekk opp omlag 10øre/kWh på dagtid her til 49,9/43,6 dag/natt.

Bur ein i sameige eller burettslag så er effekt prisinga ofte ein del av felleskostnaden og kvar ladeboks blir fakturert for forbruket.

Endret av Gazer75
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...