Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tollbehandling når avsender har oppgitt feil beløp


jens56

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en del varer fra en utenlandsk nettbutikk hvor totalbeløpet inklusiv frakt er ca 200 kr. Jeg fikk en god del rabatt på ordren, problemet er at avsender har sendt med et fakturagrunnlag hvor denne rabatten ikke fremkommer. UPS har derfor sendt meg et krav på 400 kr for tollbehandling og moms. Jeg har prøvd å klage på dette og sendt dem kopi av min faktura, men de bare sier at de forholder seg til avsenders fakturagrunnlag og nekter å omgjøre dette. De mener selger har gjort feil og at jeg evt. må kontakte selger for å få refundert beløpet. Noe jeg mistenker jeg bare kan glemme.


400 kr er ikke noe høyt beløp, men det er ergerlig å skulle betale dette. Har jeg noe sak mot UPS her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPS har vel i bunn og grunn rett. Det er avsender som har gitt denne feilen.

Når det er sagt har jeg vært borte i tilsvarende før, den gang jeg handlet mer fra utlandet. Da var det Posten som som mottok og sendte  varen her, pluss fortolling. Posten var svært fleksible og imøtekommende, det løste seg raskt hver gang. Vare handlet på tilbud og satt full verdi på forsendelse.....

Litt dårlig av UPS dette.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende historie, bare med Posten. 
Sendte dem en mail, der jeg la ved et skjermskudd av rabatten, samt bevis på at jeg ikke betalte det som opprinnelig sto på fakturaen. Tror det tok under to timer før jeg fikk slettet fakturaen. Men, så er nok Posten litt mer servicevennlige enn UPS. Poenget mitt er at det er mulig.... 

Lenke til kommentar

Kan du dokumentere det godt nok så bør dette være grei skuring å få ordnet opp i. Det handler jo ikke bare om servicevennlighet, de må følge lover og regler, og i tvilstilfeller i denne retningen vil tolldeklarasjon + vedlagt faktura antas å være mer troverdig enn en innsendt faktura fra mottaker. (Enkelte kan jo finne på å fikse litt på de ... selv pdf-fakturaer kan endres.)

Hva slags dokumentasjon har du sendt? Form og type?

Hvordan ble dette betalt?

Jeg ville ikke gitt meg på dette. Men skal man ta det helt ut så må man kunne dokumentere hva man faktisk har betalt.

Har selv vært borti tilfeller der UPS har rotet det til. Det endte med inkasso, og når inkassobyrået fikk høre min side av saken + tilsendt dokmentasjon ordnet det seg raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...