Gå til innhold

Dagbok på avveie?


Anbefalte innlegg

Hva er det med denne dagboken til Ashley Biden, presidentens datter? Et par raske Google-søk avslører ikke så mye, og jeg har heller ikke sett nyheter på tv på lenge. Er det sant at hun tok upassende dusjer med faren, og mener å ha blitt seksuelt misbrukt i barndommen? Eller er det bare et falskt rykte eller en konspirasjonsteori som svirrer rundt på nett? Hvis det er det siste, burde jeg ikke skrevet denne posten og må bare beklage. Men det er vanskelig å stole på amerikansk media når det gjelder akkurat Biden og Trump, for politikken har blitt så polarisert. Media skriver jo f eks ingenting om Bidens helsetilstand, som hans to hjerteoperasjoner og tegn på dementia. Da skriver de kanskje ikke noe om en sak som dette, heller? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trump-tilhengerne og mange konservative i USA "liker" å tro at Biden er pedofil. Dette har vært en konspirasjon lenge. Og som alt annet her i verden, den som leter - den finner. Bare man graver dypt nok. Dersom man på forhånd også har en "mistanke" (eller, noe konkret man leter etter) er det lett å overtolke ting. Så den saken er etter mitt syn mer propaganda og en forsøk på å mistenkeliggjøre Biden. 

Dette er saken:
Det konservative nettstedet National File publiserte i oktober 2020 (passende nok) en tekst som angivelig skal være fra Ashley Biden sin dagbok. I denne teksten skal hun angivelig (men det har aldri blitt verifisert at teksten er ekte) ha skrevet om egen seksuallyst i svært personlig grad. (Jeg syns det er upassende å lime inn teksten her). I en enkel setning, står det: "I remember (...) at young age; showers with my dad (probaly not appropriate). Samt at hun skal ha blitt "turned on when I wasen't supposed to be". 

Dager etter; utførte FBI flere ransakelser for å jakte på denne angivelige stjålne dagboken. Men den ble aldri funnet, det ble aldri noe mer sirkus rundt denne teksten. Så i bunn å grunn; kunne hvem som helst ha skrevet en slik tekst og hevdet det er hennes personlige dagbok. Så florerer det av konspirasjoner rundt hva som egentlig er saken her. 

Vaniman skrev (11 timer siden):

(..) og tegn på dementia

Han er 79 år - og har tidligere slitt veldig med stamming - og blir fotfulgt over alt der han går. Selvfølgelig er det lett å "fiske" frem ting der han roter litt. Men hvem gjør vel ikke det? Dette er selvfølgelig også en konspirasjon. Det sier seg selv at dersom man er dement, er man ikke i stand til å være president.

I det hele tatt bør man være forsiktig med å ta nyheter fra USA for god fisk. Det er så mye konspirasjoner og falske nyheter som surrer rundt på nett; at man bør titte litt ekstra godt på selve kilden før man vurderer nyhetene som ekte eller ikke. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (18 minutter siden):

Han er 79 år - og har tidligere slitt veldig med stamming - og blir fotfulgt over alt der han går. Selvfølgelig er det lett å "fiske" frem ting der han roter litt. Men hvem gjør vel ikke det? Dette er selvfølgelig også en konspirasjon. Det sier seg selv at dersom man er dement, er man ikke i stand til å være president.

Det har vært foreslått at Reagan var dement mot slutten av sin President-gjerning:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-reagan-var-dement-som-president/63722155
 

Jeg kjenner eldre mennesker og noen jeg var glad i ble dement mot slutten av livet. Mange av oss blir «sløvere» når vi blir eldre, og demens kan komme snikende. Jeg tror ikke at det er en binær ting. Når man velger gamle Presidenter som Trump og Biden så er det ikke overraskende om noen av dem blir gammel-mann-redusert i løpet av perioden sin.

Jeg tror at President-jobben er krevende og at det vil være vanskelig å klare presset for de fleste av oss, og spesielt om man har begynnende demens. Men hva vet jeg, kanskje noen greier å delegere på en slik måte at de kan være en samlende galeonsfigur?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (29 minutter siden):

Trump-tilhengerne og mange konservative i USA "liker" å tro at Biden er pedofil. Dette har vært en konspirasjon lenge. Og som alt annet her i verden, den som leter - den finner. Bare man graver dypt nok. Dersom man på forhånd også har en "mistanke" (eller, noe konkret man leter etter) er det lett å overtolke ting. Så den saken er etter mitt syn mer propaganda og en forsøk på å mistenkeliggjøre Biden. 

Dette er saken:
Det konservative nettstedet National File publiserte i oktober 2020 (passende nok) en tekst som angivelig skal være fra Ashley Biden sin dagbok. I denne teksten skal hun angivelig (men det har aldri blitt verifisert at teksten er ekte) ha skrevet om egen seksuallyst i svært personlig grad. (Jeg syns det er upassende å lime inn teksten her). I en enkel setning, står det: "I remember (...) at young age; showers with my dad (probaly not appropriate). Samt at hun skal ha blitt "turned on when I wasen't supposed to be". 

Dager etter; utførte FBI flere ransakelser for å jakte på denne angivelige stjålne dagboken. Men den ble aldri funnet, det ble aldri noe mer sirkus rundt denne teksten. Så i bunn å grunn; kunne hvem som helst ha skrevet en slik tekst og hevdet det er hennes personlige dagbok. Så florerer det av konspirasjoner rundt hva som egentlig er saken her. 

Han er 79 år - og har tidligere slitt veldig med stamming - og blir fotfulgt over alt der han går. Selvfølgelig er det lett å "fiske" frem ting der han roter litt. Men hvem gjør vel ikke det? Dette er selvfølgelig også en konspirasjon. Det sier seg selv at dersom man er dement, er man ikke i stand til å være president.

I det hele tatt bør man være forsiktig med å ta nyheter fra USA for god fisk. Det er så mye konspirasjoner og falske nyheter som surrer rundt på nett; at man bør titte litt ekstra godt på selve kilden før man vurderer nyhetene som ekte eller ikke. 

Jeg tror du kan ha rett i dette. Politikk er et skittent spill. Men jeg postet innlegget fordi dagboken sannsynligvis avslører noe om presidenten. F eks ser jeg nå at datteren beskylder ham for følelsesmessig manipulasjon og kontroll. Og hun sliter med rusavhengighet, noe også Hunter Biden gjør. Virker som en dysfunksjonell familie. 

Men ja, slike saker er betenkelige fordi datteren ikke har valgt å være en offentlig person. Det gjelder jo også vårt eget kongehus f eks. 

Men at Biden er dement er jeg ganske sikker på. Videoer på YouTube som er bare 5-6 år gamle viser at han var en helt annen person på den tiden. F eks snakket han koherente setninger, noe han sjelden gjør nå lenger. Han var faktisk svært dyktig retorisk, tro det eller ei. Han har også et stivt gangelag, tar små skritt, ser forvirret ut osv, typisk for dementia. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har lenge vært diverse rykter om at Trump og Biden er demente og så videre. Ingen av dem er det, de er bare gamle. Førstnevnte har en... litt spesiell måte å snakke på, mens sistnevnte har stammet hele livet.

Dette brukes mot ham hele tiden som at han "er dement". Spør du meg er det veldig imponerende å overvinne stammingen så godt som han har gjort, klare å bli senator, visepresident og senere verdens mektigste mann med en slik sykdom som går utover taleevnen. Det er til inspirasjon for mange.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 24.6.2022 den 14.49):

Men at Biden er dement er jeg ganske sikker på.

Det er trist at folk i dag ikke skiller mellom meninger og fakta. At du mener - altså tror - at Biden er dement. Er greit nok. Men det er verken bevist, eller spesielt sannsynlig. Siden dette derfor bare blir en påstand fra din side. Blir det riktige å skrive: "Jeg tror at Biden er dement". Du har (sannsynligvis) verken legeutdannelse, du (igjen, sannsynligvis) har ingen personlig relasjon til Biden - og det er ingen ting som gjør det kvalifisert til å innstendig mente at han er dement. 
Ved å se på klipp & lim -filmer på Youtube. Er enkelte veldig lett påvirkelig til å endre mening. Men; jeg antar at din politiske ståsted gjør deg enda lettere påvirkelig til disse "anti-Biden" -propaganda/klipp-lim videoene. 
Jeg tror både du - og mange andre - kan tjene godt på å være kritisk til kilder og ikke la seg påvirke alt for lett, bare fordi en sak peker mot en side du støtter. Dette er særlig typisk i USA - der man gjerne går de de mediene som deler samme synspunkt politisk som seg selv. Da blir man aldri utfordret, man blir bare enda mer overbevist over at "min side har rett - de andre tar feil".

Skjermbilde.JPG.40987a3f4f2472507ce990d36d447f3b.JPG

Dette noe jeg selv tror er en ganske giftig oppskrift. Der media, interesseorganisasjoner, algoritmer på internett og sosiale medier; stort sett bare serverer publikum nyheter de "ønsker". Slik blir man ganske trangsynt. 

Det sier seg selv - helt logisk sett - at dersom hypotetisk sett Biden er dement. At han hadde blitt avsatt som President. Du skriver at det har vært tydelig forskjell på måten han snakker og ter seg på bare på de siste 5 - 6 årene. Ja, sånn er det å bli gammel. Det er helt normalt og ikke noe annet enn det. Fra et helt nøytralt standpunkt er det helt tullerusk å tro at et av verdens mektigste land aksepterer å ha en dement person som sin president. Så det sier seg selv at dette bare blir fjasete. 

Når det er sagt.... tok ikke også Trump en test for demente. Der han skrøt over å ha tegnet en elefant eller noe?

Politikk er like mye sirkus, propaganda og personfokusert fjolleri som det er politikk. Det er ikke Biden som styrer USA. Det er politikken Biden og partiet hans står for. Jeg skulle gjerne ønske det var mer fokus på politikken og ikke bare trynefaktor og sirkus. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...