Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for matvogn


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Hvilke regler og tillatelser gjelder dersom jeg ønsker å starte en matvogn med kun "is og brus"?

Skjønner at jeg må ha tillatelse fra kommune eller grunneier for å stå et gitt sted, samt opprette et foretak. Må nok også melde fra til Mattilsyn, men slipper vel strenge hygieneregler om det ikke skal lages mat.

Men videre da? Må jeg ha tillatelse fra f.eks Coca Cola for å selge deres produkter eller av Diplom-is for å ha et Diplom Is-skilt på veggen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må uansett følge hygienereglane for servering av mat slik at aktiviteten er forsvarleg, men det er ikkje så veldig mykje som skal til for at det er hygienisk godt nok for å selge innpakka kioskvarer. Litt usikker på kvar mattilsynet legg lista, men muligheit for handvask/desinfisering bør du nok ha når du veksler mellom å handtere kontantar og kioskvarer. 

Det er lov med vidaresal, men det er ofte hensiktsmessig å inngå avtale med produsent eller grosist slik at du får ein betre innkjøpspris. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Du må uansett følge hygienereglane for servering av mat slik at aktiviteten er forsvarleg, men det er ikkje så veldig mykje som skal til for at det er hygienisk godt nok for å selge innpakka kioskvarer. Litt usikker på kvar mattilsynet legg lista, men muligheit for handvask/desinfisering bør du nok ha når du veksler mellom å handtere kontantar og kioskvarer. 

Det er lov med vidaresal, men det er ofte hensiktsmessig å inngå avtale med produsent eller grosist slik at du får ein betre innkjøpspris. 

Ville såklart snakket med Mattilsynet og spurt hva de krevde av fasiliteter. Men regner jo med at det er snakk om håndvask og slikt som du nevner.

Så da kan jeg egentlig bare kjøpe inn matvarer for videresalg uten å tenke på noe slags regelverk rundt dette i forhold til produsent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...