Gå til innhold

Russisk video skal vise norsklevert artilleri bli ødelagt i Ukraina


Anbefalte innlegg

17 minutes ago, Nautica said:

Vi?, regner med at du forsto at det menes vesten med det uttrykket siden jeg som nordmann er en del av vesten.

Jeg ser ingen grunn og ofre 100vis av millioner mennesker på krigens alter pga. av prinsipper og hjelpe en korrupt røverstat, men dessverre er jeg redd for at vi kommer i den posisjonen til slutt siden vesten slenger fra seg våpen som fulle sjømenn.

Vi skal ikke ofre noen på krigens alter. Alle som dør i forbindelse med krigen i Ukraina dør pga Russland og Putin.

Mitt syn er at vi kan ikke slutte å forsvare oss selv og andre bare fordi man er redd for konsekvensene. Om man ikke er villig til å forsvare frihet og demokrati så vil det ikke være lenge til at det ikke finnes noen frihet og demokrati. Vi kan ikke bli kvitt terrorstater utstyrt med atomvåpen, men det betyr ikke at vi bare må akseptere alt de gjør, heller.

Det finnes prinsippielle grenser man aldri bør krysse, og i mitt syn er det å akseptere folkemord en slik grense.

17 minutes ago, Nautica said:

Og forreste har du lyst på våpen flommer darkweb over av billige ukrainske våpen for tiden.

Våpen er det alltid tilgjengelig. Så klart vil det være noe svinn når man ikke har våpnene sine innelåst i fjellhaller, men det har ikke stor betydning. Det dør titusener av folk i Ukraina, og om det dør noen titalls andre steder pga våpen på avveie, så er det knapt verdt å diskutere.

Hittil ser det ut som det vanligste måten vestlig militært utstyr havner på avveie er at russiske soldater kommer over det som del av invasjonen, og så tar det med seg hjem og selger det. Det er ikke optimalt, så klart, men man kan ikke gi Ukraina skylden for det. All skyld for invasjonen med alle følgekonsekvenser ligger hos Russland.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (20 timer siden):

Vi skal ikke ofre noen på krigens alter. Alle som dør i forbindelse med krigen i Ukraina dør pga Russland og Putin.

 

Da er vi enige, for å unngå og ofre en stor del av jorden befolkning så må vi passe på at konflikten i Ukraina fortsetter og foregå internt i landet.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (På 11.6.2022 den 13.19):

Vi?, regner med at du forsto at det menes vesten med det uttrykket siden jeg som nordmann er en del av vesten.

Jeg ser ingen grunn og ofre 100vis av millioner mennesker på krigens alter pga. av prinsipper og hjelpe en korrupt røverstat, men dessverre er jeg redd for at vi kommer i den posisjonen til slutt siden vesten slenger fra seg våpen som fulle sjømenn.

 

Og forreste har du lyst på våpen flommer darkweb over av billige ukrainske våpen for tiden.

image-17.png

Russisk fake news

  • Liker 3
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (25 minutter siden):

Våpen på svartebørsen er typisk russisk taktikk for å få lyset bort fra det egentlige problemet, jmfr korneksport og miner feks.

Putin og russlands angrepsgrip er problemet, ikke noen våpen på avveie.

Sitat

Ukraine’s history as a hub for arms trafficking dates to the fall of the Soviet Union, when the Soviet military left behind large amounts of small arms and light weapons in Ukraine without adequate record-keeping and inventory control. According to the Small Arms Survey, a Geneva-based research organization, a portion of the Ukrainian military’s 7.1 million small arms in stock in 1992 “were diverted to conflict areas” underscoring “the risk of leakage to the local black market.”

https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/05/14/ukraine-weapons-trafficking/

Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 minutter siden):
Sitat

Ukraine’s history as a hub for arms trafficking dates to the fall of the Soviet Union, when the Soviet military left behind large amounts of small arms and light weapons in Ukraine without adequate record-keeping and inventory control. According to the Small Arms Survey, a Geneva-based research organization, a portion of the Ukrainian military’s 7.1 million small arms in stock in 1992 “were diverted to conflict areas” underscoring “the risk of leakage to the local black market.”

https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/05/14/ukraine-weapons-trafficking/

Det er ikke et problem skal ta stilling til nå, det er ikke relevant i dagens situasjon skapt av russland.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 timer siden):

Nei, men man burde vite hvor våpnene havner så de ikke ved et senere tidspunkt blir brukt av terrorister rundt omkring i Europa.

Artikkelen du linket til The Washington Post. Svarer egentlig på spørsmålet ditt. "It’s just impossible to keep track of not only where they’re all going and who is using them, but how they are being used,” said Rachel Stohl, an arms-control expert and vice president at the Stimson Center."

Dette vil vel alltid være en konsekvens ved slike våpenforsendelser. Du kan selvfølgelig minimere risikoen ved å sende materiell som de kun trenger, og unngå for mye overskudd av våpen og ammunisjon. I slutten av krigen kan de eventuelt returnere/destruere våpen de selv ikke har bruk for lenger. 

Uansett tror jeg konsekvensen av en langvarig krig er langt mer bekymringsverdig enn noe våpen på avveie. Jeg tror det er viktig at vi prioriterer å sende tilstrekkelig forsvarsmateriell til Ukraina, slik at de kan komme seirende ut av denne krigen på kortest mulig tid. 

Siden vi snakker om en konsekvens av en årsak. Er det gjerne ved en krig eller en konflikt slike våpen kommer på avveie. I dette tilfelle tenker jeg det er best at vi for slutt på krigen først. 

Endret av Heradon
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 timer siden):

Nei, men man burde vite hvor våpnene havner så de ikke ved et senere tidspunkt blir brukt av terrorister rundt omkring i Europa.

Viktigste er avvæpningen av russland isåfall. De må ikke tillates å ha noe særlige kapabilliteter utover grunnleggende forsvar. Så den store jobben etter krigen blir regulering og tilsyn av den russiske våpenindustri. Våpenindustri i russland  burde være ikke-eksisterende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...