Gå til innhold

PlayStation Plus-spillene for juni inkluderer visstnok God of War


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mkey, i en tid der man (peker ikke nødvendigvis på artikkelforfatter) gjennom flere år har kritisert GP for å bare ha gamle spill, er plutselig GoW fra 2018 nå en rosin i en pølse?

For all del, det er snart to år siden jeg selv begynte å skrive at Sony innen kort tid garantert ville lage en tjeneste som ligner på GP, og at de måtte legge stadig nyere spill på den, samtidig som jeg også skrev at de ville slippe mer og mer på PC, stadig nærmere release på PS. Det var ingen vei utenom rett og slett.

Så dette er ikke overraskende, og ingen kritikk av hva Sony gjør.  Men det er interessant å registrere folks (de man ser og hører uttale seg) stadig skiftende meninger om slike tjenester, og hvordan media følger opp, etter hvert som Sony nå også går denne veien. 

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

det er snart to år siden jeg selv begynte å skrive at Sony innen kort tid garantert ville lage en tjeneste som ligner på GP, og at de måtte legge stadig nyere spill på den, samtidig som jeg også skrev at de ville slippe mer og mer på PC, stadig nærmere release på PS. Det var ingen vei utenom rett og slett.

Wow, du må da være et slags orakel!

Sony har strengt tatt ikke gjort noen endringer. De tilbyr akkurat det samme som de har gjort i alle år med Playstation Now (som forøvrig kom LENGE før GP) og Playstation Plus. De bare slår det under samme paraply og endrer betalingsmodellen litt. Sony har faktisk også gitt ut spill i en årrekke på PC, gjennom Sony Online Entertainment, og det er først etter at disse slo seg ut av Sony og ble Daybreak Game Company i slutten av 2020 at Sony for alvor begynte å annonsere sin PC-satsing.

Tror nok forøvrig at dersom God of War ikke hadde vært et såpass sinnsykt godt spill, så ville nettopp alderen ha blitt påpekt. Men er også litt forskjell på å tilby et 4 år gammelt 10/10-spill fra en flaggskipserie som GoW og å tilby (gjennom Games With Gold) et 4 år gammelt tredjepartsspill som Yoku's Island Express med Metacritic på 82, spesielt ettersom GoW har noen litt nyere spill sammen med seg, mens Yoku utelukkende har (mye) eldre spill sammen med seg. Men for all del, du kan jo tviholde på at Yoku og God of War er i nærheten av å konkurrere i samme klasse. Joda, av og til er Games With Gold hakket bedre enn PS Plus-spillene, men det er ekstremt sjelden. (Og ja, vet du nevnte GP og ikke GWG, men GWG er den tjenesten som motsvarer denne annonseringen. Enn så lenge annonseres fortsatt GP-motsvarene som PS Now.)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Wow, du må da være et slags orakel!

Sony har strengt tatt ikke gjort noen endringer. De tilbyr akkurat det samme som de har gjort i alle år med Playstation Now (som forøvrig kom LENGE før GP) og Playstation Plus. De bare slår det under samme paraply og endrer betalingsmodellen litt. Sony har faktisk også gitt ut spill i en årrekke på PC, gjennom Sony Online Entertainment, og det er først etter at disse slo seg ut av Sony og ble Daybreak Game Company i slutten av 2020 at Sony for alvor begynte å annonsere sin PC-satsing.

Tror nok forøvrig at dersom God of War ikke hadde vært et såpass sinnsykt godt spill, så ville nettopp alderen ha blitt påpekt. Men er også litt forskjell på å tilby et 4 år gammelt 10/10-spill fra en flaggskipserie som GoW og å tilby (gjennom Games With Gold) et 4 år gammelt tredjepartsspill som Yoku's Island Express med Metacritic på 82, spesielt ettersom GoW har noen litt nyere spill sammen med seg, mens Yoku utelukkende har (mye) eldre spill sammen med seg. Men for all del, du kan jo tviholde på at Yoku og God of War er i nærheten av å konkurrere i samme klasse. Joda, av og til er Games With Gold hakket bedre enn PS Plus-spillene, men det er ekstremt sjelden. (Og ja, vet du nevnte GP og ikke GWG, men GWG er den tjenesten som motsvarer denne annonseringen. Enn så lenge annonseres fortsatt GP-motsvarene som PS Now.)

Nei, ikke orakel, mer for å vise at jeg mener at det er helt riktig vei å gå, og at det var åpenbart at de ville gått denne veien, i mitt syn. Altså, ingen kritikk av det de gjør. 

Og ja, jeg vet at Sonys tjeneste ikke er helt etablert enda, og at sammenligningen ikke er helt en til en. Men, den nye tjenesten er en sammensmelting av disse to. 

Men det var mer et lite pun til visse vokale PS-folk, og deler av media, som har fokusert på at spill ikke har vært helt nye på MS platform, og i forbindelse med PS5 har mast om at pre-gen og gamle spill ikke er interessant, når det åpenbart er det. Og ikke bare det, som du skriver, også kan ha høy opplevd verdi selv om spillene er 4 år gamle. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (7 minutter siden):

 

Men det var mer et lite pun til visse vokale PS-folk, og deler av media, som har fokusert på at spill ikke har vært helt nye på MS platform, og i forbindelse med PS5 har mast om at pre-gen og gamle spill ikke er interessant, når det åpenbart er det. Og ikke bare det, som du skriver, også kan ha høy opplevd verdi selv om spillene er 4 år gamle. 

Siden du alltid, og gjentatt, gjør denne feilen så la meg rette på dette for deg.

Det er ikke uinteressant med eldre spill, det er ingen som har påstått dette.

Det folk har påstått er at en ny plattform (PS5 og series x) trenger nye spill for å være interessante. 

Post hoc ergo propter hoc.

Lenke til kommentar
Iki skrev (8 minutter siden):

Siden du alltid, og gjentatt, gjør denne feilen så la meg rette på dette for deg.

Det er ikke uinteressant med eldre spill, det er ingen som har påstått dette.

Det folk har påstått er at en ny plattform (PS5 og series x) trenger nye spill for å være interessante. 

Post hoc ergo propter hoc.

Det er snedig hvordan folks meninger endrer seg som sagt. For jo, det er akkurat det som har blitt påpekt. 

At konsollene også behøver nye spill har ingen argumentert i mot. Man kan således også si, disse tjenestene trenger nye spill for å være interessante. Om man først skal inn på dette sporet. 

På samme måte vil nok argumentasjonen om at man ikke behøver Xbox fordi spillene kommer til PC plutselig ikke gjelde lenger når PS-spillene kommer til PC. 

Igjen, ingen kritikk av hverken Sony eller PS, men folks meninger som tilpasser seg hva Sony til en hver tid gjør og sier. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Nye konsoller med ny hardware burde ha fokus på nye spill og nye opplevelser med gamle spill som en fn bonus. Er ihvertfall slik jeg tenker, men tror neppe jeg er alene der.

Skaffet meg PS+ egentlig for å spille online og visste ikke en agng at jeg fikk med gratis spill, men nå vet jeg og har et par stykker, men har aldri spillt et eneste GoW spill og backlogen min sier nok nei til dette enn så lenge (plus jeg vil ha et spill som virkelig fokuserer på Norrøn en vakker dag).

(Og de beste orakelene er de som sier "dette kunne jeg ha sagt" etter nyheten/bekreftelsen til noe =) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (8 timer siden):

Nye konsoller med ny hardware burde ha fokus på nye spill og nye opplevelser med gamle spill som en fn bonus. Er ihvertfall slik jeg tenker, men tror neppe jeg er alene der.

Skaffet meg PS+ egentlig for å spille online og visste ikke en agng at jeg fikk med gratis spill, men nå vet jeg og har et par stykker, men har aldri spillt et eneste GoW spill og backlogen min sier nok nei til dette enn så lenge (plus jeg vil ha et spill som virkelig fokuserer på Norrøn en vakker dag).

(Og de beste orakelene er de som sier "dette kunne jeg ha sagt" etter nyheten/bekreftelsen til noe 😃 )

Vel, om du henviser til meg i forhold til orakel så må jeg være et dårlig orakel, all den tid at jeg har gjentatt disse tingene jevnt og trutt siden nesten ett år før PS ble sluppet, og lenge før dette ble sammenstilt til den tjenesten de nå får.

Men igjen, var ikke et forsøk på selvskryt, men for å påpeke at jeg har vært en stor, skal vi si tilhenger, eller i det minste har jeg ment at det ikke var noe de ville kommet utenom. Til tross for at enkelte her gjør alt de kan for å downplaye GP, så gir tjenesten alt for mye verdi til XBOX platformen til at de kunne la være å svare på ett eller annet vis. På samme måte har de ikke råd til å si nei til PC-spillere. Det handler om økonomi, men også merkevarebygging mot så store kundegrupper som mulig. 

Jeg tror nok de nye konsollene, og utviklerne har hatt fokus på nye spill og nye opplevelser. Men, at man lager kryssplattform betyr ikke at man ikke har gjort dette. Det handler om hvilke aspekter ved et spill som skalerer og ikke, og hvorvidt man klarer å utnytte disse og fremdeles bygge godt gameplay, fremfor en feature demo. Eksempelvis vil lagringen på de nye konsollene kunne gi mange nye muligheter, men Epic måtte også skrive om UE5 for å utnytte disse mulighetene. Det sier da seg selv at spillene som her blitt sluppet så langt på eksempelvis UE4 og har vært noen år i pipeline ikke utnytter dette teknisk, og heller ikke mtp gameplay. At spillene laster litt raskere er av mindre betydning for min del. På samme måte er det ingen spill som er bygget fra grunnen av med VRS etc. enda heller. 

Så, frem til at man har kommet i gang med disse nye mulighetene, så har man da spill som lettere skalerer mellom generasjonene. 

Det sagt, gamle spill er en fin bonus, og det er forskjell på gamle spill fra sen forrige generasjon og fra mange generasjoner siden. Jeg har hele tiden påpekt at mange finner veldig mye spilleglede i disse spillene og ikke minst nye titler som ikke er i AAA kategorien, som Tunic, Limbo, Ori, Spiritfarer, og Far: Channing Tides, spill som ikke er særlig next Gen, som jeg aldri ville ha kjøpt, men som jeg storkoser meg med. 

Om du vil ha spill med norrøn mytologi og liker sjangeren, så anbefaler jeg Hellblade: Senua's Sacrifice, GoW4, og Valhalla. Ellers er Song of Iron verdt å merke seg om man liker enklere plattformspill. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (8 timer siden):

Nye konsoller med ny hardware burde ha fokus på nye spill og nye opplevelser med gamle spill som en fn bonus. Er ihvertfall slik jeg tenker, men tror neppe jeg er alene der.

Skaffet meg PS+ egentlig for å spille online og visste ikke en agng at jeg fikk med gratis spill, men nå vet jeg og har et par stykker, men har aldri spillt et eneste GoW spill og backlogen min sier nok nei til dette enn så lenge (plus jeg vil ha et spill som virkelig fokuserer på Norrøn en vakker dag).

(Og de beste orakelene er de som sier "dette kunne jeg ha sagt" etter nyheten/bekreftelsen til noe 😃 )

Vel, om du henviser til meg i forhold til orakel så må jeg være et dårlig orakel, all den tid at jeg har gjentatt disse tingene jevnt og trutt siden nesten ett år før PS ble sluppet, og lenge før dette ble sammenstilt til den tjenesten de nå får.

Men igjen, var ikke et forsøk på selvskryt, men for å påpeke at jeg har vært en stor, skal vi si tilhenger, eller i det minste har jeg ment at det ikke var noe de ville kommet utenom. Til tross for at enkelte her gjør alt de kan for å downplaye GP, så gir tjenesten alt for mye verdi til XBOX platformen til at de kunne la være å svare på ett eller annet vis. På samme måte har de ikke råd til å si nei til PC-spillere. Det handler om økonomi, men også merkevarebygging mot så store kundegrupper som mulig. 

Jeg tror nok de nye konsollene, og utviklerne har hatt fokus på nye spill og nye opplevelser. Men, at man lager kryssplattform betyr ikke at man ikke har gjort dette. Det handler om hvilke aspekter ved et spill som skalerer og ikke, og hvorvidt man klarer å utnytte disse og fremdeles bygge godt gameplay, fremfor en feature demo. Eksempelvis vil lagringen på de nye konsollene kunne gi mange nye muligheter, men Epic måtte også skrive om UE5 for å utnytte disse mulighetene. Det sier da seg selv at spillene som her blitt sluppet så langt på eksempelvis UE4 og har vært noen år i pipeline ikke utnytter dette teknisk, og heller ikke mtp gameplay. At spillene laster litt raskere er av mindre betydning for min del. På samme måte er det ingen spill som er bygget fra grunnen av med VRS etc. enda heller. 

Så, frem til at man har kommet i gang med disse nye mulighetene, så har man da spill som lettere skalerer mellom generasjonene. 

Det sagt, gamle spill er en fin bonus, og det er forskjell på gamle spill fra sen forrige generasjon og fra mange generasjoner siden. Jeg har hele tiden påpekt at mange finner veldig mye spilleglede i disse spillene og ikke minst nye titler som ikke er i AAA kategorien, som Tunic, Limbo, Ori, Spiritfarer, og Far: Channing Tides, spill som ikke er særlig next Gen, som jeg aldri ville ha kjøpt, men som jeg storkoser meg med. 

Om du vil ha spill med norrøn mytologi og liker sjangeren, så anbefaler jeg Hellblade: Senua's Sacrifice, GoW4, og Valhalla. Ellers er Song of Iron verdt å merke seg om man liker enklere plattformspill. 

Tehe... VAr ikke ment som et personlig angrep me heller et generelt "angrep" på hva jeg alt for ofte ser på nettet. Ikke bare i spillverdenen. Alle med tilgang til internet er den smarteste personen i verden virker det som... Men innrømmer det var samtalen her som fikk meg til å skrive det, da. Burde ha ordet meg noe bedre (vet faen ikke hvem du er en gang =) ) Men for å holde dette litt kort: Nye konsoller med nytt hardware for nye spillopplevelser er absolutt viktig. Kan heler bruke Wii som et eksempel, da. Skaffet meg en Wii fordi jeg ville få med meg den nye opplevelsen med bevegelsekontroller og med det nye opplevelser. VC(virtual console. Noe de burde ha holdt seg til) var en fin bonus, men ikke en must for en helt ny konsol med en "helt ny" form for kontroll. Så å spille MEga MAn igjen etter alle de årene var kjempegøy, men å spille Red Steel 2 var noe helt nytt og jeg elsket det. VC var en fin bonus, Red Steel 2 var noe helt nytt og faen meg så fett. Jeg har et bibliotek av flere eksempler, men du tar nok poenget mitt =) Så, til PS5, da. Samme på en måte, men her er det DualS og VR (PS4 var og en godbit på det, ihvertfall på prisen). Spille Ghostwire uten å føle regndråpene på kontrolleren? Kan du drite i =D Gir den ikke så lille ekstraen. 3DS med 3D effekten osv (noe de desverre droppet, men tror de kommer med VR en dag). Alti alt er det kult med muligheten til å spille gamle spill, men er ikke en must. Og cross-gen spill blir det nok færre av uansett når utviklere kan fokusere på nyere hardware. Og det er bra i lengden. De Norrøn spillene du nevnte er sikkert OK, men, en vakker dag, vil jeg ha et spill som virkelig går i dyden på det, ikke bare baserer seg på det. Kan ikke få alt mann vil ha, e? Slutter her, jeg. Mikrofonen er din =)
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (1 time siden):

Tehe... VAr ikke ment som et personlig angrep me heller et generelt "angrep" på hva jeg alt for ofte ser på nettet. Ikke bare i spillverdenen. Alle med tilgang til internet er den smarteste personen i verden virker det som... Men innrømmer det var samtalen her som fikk meg til å skrive det, da. Burde ha ordet meg noe bedre (vet faen ikke hvem du er en gang 😃 ) Men for å holde dette litt kort: Nye konsoller med nytt hardware for nye spillopplevelser er absolutt viktig. Kan heler bruke Wii som et eksempel, da. Skaffet meg en Wii fordi jeg ville få med meg den nye opplevelsen med bevegelsekontroller og med det nye opplevelser. VC(virtual console. Noe de burde ha holdt seg til) var en fin bonus, men ikke en must for en helt ny konsol med en "helt ny" form for kontroll. Så å spille MEga MAn igjen etter alle de årene var kjempegøy, men å spille Red Steel 2 var noe helt nytt og jeg elsket det. VC var en fin bonus, Red Steel 2 var noe helt nytt og faen meg så fett. Jeg har et bibliotek av flere eksempler, men du tar nok poenget mitt 😃 Så, til PS5, da. Samme på en måte, men her er det DualS og VR (PS4 var og en godbit på det, ihvertfall på prisen). Spille Ghostwire uten å føle regndråpene på kontrolleren? Kan du drite i =D Gir den ikke så lille ekstraen. 3DS med 3D effekten osv (noe de desverre droppet, men tror de kommer med VR en dag). Alti alt er det kult med muligheten til å spille gamle spill, men er ikke en must. Og cross-gen spill blir det nok færre av uansett når utviklere kan fokusere på nyere hardware. Og det er bra i lengden. De Norrøn spillene du nevnte er sikkert OK, men, en vakker dag, vil jeg ha et spill som virkelig går i dyden på det, ikke bare baserer seg på det. Kan ikke få alt mann vil ha, e? Slutter her, jeg. Mikrofonen er din 😃

Er ikke uenig, er gjerne med på det nye, men det er ikke alltid like lett å overføre ny funksjonalitet og gimmick til varig bra gameplaymekanikker over tid, når den første "imponasjen" har lagt seg. Jeg sier ja takk begge deler. Kan forøvrig legge til at jeg har både PS og XBOX, men primært spiller på PC og i det siste har jeg brukt tid på det mest "generiske" som finnes, CoD:MW. Men det er gøy. 

Men som jeg skrev, det første innlegget var ment som en liten pun, kanskje en dårlig en knyttet til historikk mange ikke kjenner til, men dog, jeg gikk ut i fra at de riktige mottakerene kom til å lese. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...