Gå til innhold

Skjebnedag for Fornebubanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samms skrev (38 minutter siden):

Må og må, kva med heller å ta inn kostnaden på å bygge bane på eigedomsskatt? Infrastruktur auker verdien på eigedom, så kvifor ikkje skattlegge der verdiauken kjem?

Gjerne for meg, ja takk begge deler! Jeg betaler allerede eiendomsskatt, og har ingenting mot at den økes og omfatter flere. Den er latterlig lav allerede spesielt for de som har aller mest. Spesielt om det bidrar til raskere utbygging av Fornebubanen og andre kollektivprosjekter er jeg helt for det.

Sjørøver skrev (18 minutter siden):

Kan den ikke finansieres av de som skal bruke banen? Hadde vell løst de fleste problemene. 

Det gjør den allerede. Innbyggerne i Oslo og Bærum.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Samms said:

Må og må, kva med heller å ta inn kostnaden på å bygge bane på eigedomsskatt? Infrastruktur auker verdien på eigedom, så kvifor ikkje skattlegge der verdiauken kjem?

Kanskje ikke et dumt forslag, det der!

Lenke til kommentar

MDG får i pose og sekk. Dess mer de bruker på Fornebubanen dess mindre blir det til veg. Dess verre deres byråd er med prosjekt- og budsjetkontrol dess mindre blir det til de prosjektene de ikke vil skal skje. Siste er vel at det ikke skal brukes noe som helst på veg i uoverskuelig fremtid samtidig som det skal tas enda mer boempenger som skal tømmes i FBH = FornebuBaneHullet. Hvor lenge vil befolkningen i resten av Oslo tolerere at de allerede velbemidlede i sørvest stikker av med alle midlene, igjen. Tror ikke de er så helt glade på eksempel Smestad siden multiplankrysset deres har falt ut av planen, igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 30.5.2022 den 15.51):

Fornebubanen er nødt til å bygges. Om det ikke skjer nå, så vil det likevel måtte skje en gang. 

Jeg betaler gladelig det dobbelte i bompenger for at det skal skje. Og for hver gang jeg står i kø på den jævla E18 frister det å donere en hundrelapp ekstra i bompenger. Snart er det raskere å gå.

Nå er det ikke behov for Fornebubanen om det ikke bygges de ekstra leiligheter som kunne bygges med banen. Merkostnaden overskrider verdien av leilighetene som kan bygges ekstra. Blir derfor kan behovet fjernes med skrinleggelsen, i motsetning til andre samferdselsprosjekter som skrinlegges til tross for behovet fortsatt i økende grad er der. Manglerud tunellen er en av dem. Fossum diagonalen en annen. 
Vi må da i fornuftens navn faktisk prioritere prosjekter det er behov for…

Endret av N8591NB4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (5 minutter siden):

Nå er det ikke behov for Fornebubanen om det ikke bygges de ekstra leiligheter som kunne bygges med banen. Merkostnaden overskrider verdien av leilighetene som kan bygges ekstra. Blir derfor kan behovet fjernes med skrinleggelsen, i motsetning til andre samferdselsprosjekter som skrinlegges til tross for behovet fortsatt i økende grad er der. Manglerud tunellen er en av dem. Fossum diagonalen en annen. 
Vi må da i fornuftens navn faktisk prioritere prosjekter det er behov for…

Det er stort behov for prosjektene du nevner også. Fornebubanens behov er fremdeles stort. Oslo vest og Fornebu fungerer ikke kollektivt og E18 er sprengt, for å si det mildt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Det er stort behov for prosjektene du nevner også. Fornebubanens behov er fremdeles stort. Oslo vest og Fornebu fungerer ikke kollektivt og E18 er sprengt, for å si det mildt.

Problemet er vel at kollektivtrafikken ut mot Nærsnes etc har for få avganger og tar for lang tid. Større og flere kostnadsvennlige penderparkeringer som er godt distribuert, kunne muliggjøre flere ekspressbusser og fler tog. For 10-15 år siden hadde Kolsåsbanen vært stengt i årtier pga klønete politisk samarbeid mellom Oslo og Bærum. Enda ett eksempel på tragisk på politisk prestisje. 

Endret av N8591NB4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at prisen har gått til himmels uten at prosjektet har vært revurdert. Samfunnsøkonomien burde utredes på nytt og rimeligere løsninger bør også utredes på nytt. Alvorlige kostnadssprekker bør gi konsekvenser, ellers så utvikler det seg en ukultur for å jekke inn alt for lavt prisede prosjekter og så la kostnadsgaloppen begynne godt vernet av bordet fanger-regelen. (Folk forventer at godkjente prosjekter bygges og det bygger seg opp en enorm prestisje om å få det gjennomført koste hva det koste vil) Denne ukulturen har bredt om seg som en sykdom i det offentlige Norge i hvert fall de siste 20 årene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Problemet er at prisen har gått til himmels uten at prosjektet har vært revurdert. Samfunnsøkonomien burde utredes på nytt og rimeligere løsninger bør også utredes på nytt. Alvorlige kostnadssprekker bør gi konsekvenser, ellers så utvikler det seg en ukultur for å jekke inn alt for lavt prisede prosjekter og så la kostnadsgaloppen begynne godt vernet av bordet fanger-regelen. (Folk forventer at godkjente prosjekter bygges og det bygger seg opp en enorm prestisje om å få det gjennomført koste hva det koste vil) Denne ukulturen har bredt om seg som en sykdom i det offentlige Norge i hvert fall de siste 20 årene.

Økern tunellen ble stoppet, og redusert, men det er jo ett Østkantprosjekt prosjekt selvsagt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...