Gå til innhold

hvis 1 får mer penger / verdier fra forelder, enn søsken


Gjest ad897...c31

Anbefalte innlegg

Gjest ad897...c31

for flere år siden fikk søsteren min kjøpe huset til moren vår, for skarve 10 000 kroner. Selv om eiendommen sikkert var verdt ett par millioner den gangen. Det var aldri noen ordentlig "budrunde" eller noe som helst. Hun bare fikk eiendommen for en helt avsindig liten sum. For noen måneder siden solgte søsteren min denne eiendommen for flere millioner kroner. 

Søsteren min har også fått dekket depositum, og husleie, hver gang hun har bodd i leide leiligheter. Selv om hun samtidig har tjent mye bedre enn meg. I tillegg til å dekke en god del regninger, som for eksempel elektrisitet / telefon, og så videre. Hun har faktisk fått førerkort, og flere forskjellige kjøretøy, fullstendig dekket av moren vår. Pluss fått dekket drivstoff, bom-passeringer, og andre utgifter hele veien. Jeg har heller ikke tall på hvor mange ganger moren vår har overført penger (eller tatt tusenvis av kroner i nettbanken) flere ganger i året, som hun har gitt direkte til søsteren min. 

Samtidig har ikke jeg en gang fått ett eneste nytt par joggesko, eller ett eneste klesplagg, etter jeg jeg flyttet hjemmefra for å begynne på videregående. Dette kommer selvfølgelig til å fortsette på denne måten helt til moren vår dør, og da kommer det sannsynligvis til å være nærmest null og niks igjen etterpå. Hva slags "sullik" tenker egentlig at det skal være fullt lovlig å forfordele på denne måten?? 

Anonymous poster hash: ad897...c31

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre lovlig. Men det er selvsagt bedritent. 

Inntrykket mitt er at det er personlighetsforstyrrelse involvert fra din forelder, og at søsteren din er det som kalles for en 'gullunge'. Kanskje undersøk litt hva det kan være, og hvis du selv har en del plager, så oppsøker du terapi. 

 

NB! Husk at når man leser knapt om noe, så er 'alt' det man leser om. Og man må investere en del tid og arbeid på å forstå hva det kan dreie seg om. 

Lenke til kommentar

Dette er både lovlig og vanlig. Jeg har flere søsken, og den ene har alltid fått mye mer enn oss andre. Nå som vi har barn, fortsetter dette ved at vedkommendes barn får mye mer enn øvrige barnebarn. Lite man kan gjøre med det, men jeg forsøker å behandle mine barn så likt som mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/27/2022 at 10:39 PM, Guest ad897...c31 said:

Samtidig har ikke jeg en gang fått ett eneste nytt par joggesko, eller ett eneste klesplagg, etter jeg jeg flyttet hjemmefra for å begynne på videregående.

Forstår det kan føles urettferdig, men du er jo ikke et barn lenger og må lære å akseptere at voksne mennesker får bruke pengene sine som de vil og at den rettighet også gjelder din mor.  Vil anbefale å slutte å se på morens penger som "dine penger hun bare har til låns til hun dør." 

At det så (generelt sett) er dårlig gjort å forskjelsbehandle barnene sine i den grad er nok de aller fleste helt enige i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 618f4...524

Høres merkelig ut om din mor ikke skjønner hvordan dette føles for deg, men man vet aldri. Ville ha tatt en prat og meddelt hvordan det er for deg, uten å forvente noe. 

Anonymous poster hash: 618f4...524

Lenke til kommentar

Jeg har en lignende erfaring og kan forstå frustrasjonen med forskjellsbehandling. Men dette er dessverre mer vanlig enn du tror - og helt lovlig. Livet er aldri rettferdig. Ofte kan det virke fullstendig uforståelig med den type forskjellsbehandling.

Selv måtte jeg gå mange runder med meg selv. Noe som blant annet innebar ønsker om hevn og ymse "svar". Men det mest irriterende er kanskje at man ikke vet hvorfor. At det store spørsmålet "hvorfor meg?" aldri vil bli besvart. Så begynner man å lete etter svar; der man gjerne koker sammen de rareste konspirasjoner som ofte ikke stemmer. 

Det beste er ganske enkelt å bare akseptere uretten. At "jaja, jeg var uheldig" - og aldri mer snakke om det. Det ble mitt valg i en lignende sak. Men; utrolig irriterende på mange måter. Kanskje mest at jeg aldri har eid egen bolig; og at jeg har vært leietaker i 20 år.

 

Lenke til kommentar

Det kan virke som arv er en ganske så komplisert affære. Det du kan sjekke opp er evnt. om noe av dette er "forskudd på arv" Tror det da i ettertid går an å kreve sin andel ifølge arveloven. Om gullungen manipulerer sin mor er jo det skjerpende, men om ikke det er tilfellet har du i utgangspunktet ingen sak. Folk kan bruke pengene sine som de vil så lenge de ikke har verge eller har mistet bankkortet....eller mobilen så de ikke får vippset i vei noe penger. At hun fikk "huset" for 10.000,- er selvfølgelig en voldsom skjevfordeling så om det er noe arv igjen å fordele, og din mor er interessert, kan jo dere ta et fellesmøte slik som de gjorde her.

https://tv.nrk.no/serie/arveoppgjoeret/sesong/1/episode/5/avspiller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...