Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reperasjon/Bytte av eksos


Anbefalte innlegg

2012 Ford Focus mk3

 

Hei!

Jeg har klart å fått hull i den bakre "lydpotta", noe som ble påpekt på EU-kontroll. 

Jeg har bestilt ny via Thansen, da de var de eneste som hadde inne. 

Det jeg lurte på før jeg begynner på denne jobben, er om det er noe jeg burde tenke over? 
Jeg vil tro den kommer i en del, og vil bli noe vanskelig å få montert? Den går frem til den fremste potta, for så videre frem i motoren, 

og slik jeg ser, er det ingen skjøt på den, så den må vel kappes av og den nye skjøtes på igjen på ett vis?  
Er det noe spesielt man trenger av verktøy/deler for å få dette gjort eller er det såg og si "plug and play"? 

Takk for innspill! 

// 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke kappes av, er 2 forskjellige fester, de som er skrudd sammen med bolter og de som er klemt sammen og med en klemme rundt røret, du finner ut hva det er når du får den nye

Er de klemt sammen kan det være en utfordring å få det fra hverandre, kommer an på om det er rustet eller ikke

Se på youtube så finner du nok en guide

Endret av Mechablast
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ludvig86 said:

Jeg må bare høre. Kan eksosbandasje vere en løsning for å tette det lille hullet? Bare surre noen runder rundt potta? Det hadde jo gjort jobben betraktelig enklere…

 

https://www.biltema.no/bil---mc/tuning/eksosror/eksosbandasje-svart-25-mm-2000032773

Den der er for isolering. Ikke tetting.

Å splitte en brusboks eller ølboks og feste rundt med slangeklemmer er også en midlertidig løsning. PLuss at det finnes "kit" med bandasje og en herder som kan fungere. Som regel bare midlertidig.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Da var den på plass 😄 Men som bildene viser, så stopper den ganske langt «inne». Den originale var lengre. Siden den originale hadde ett forlenger oppheng (bilde), skal jeg da bare kappe til og bruke opp igjen det gamle røret? Eller bør jeg bygge den siste meteren? Hvordan blir det i såfall med det siste opphenget? 

44AB8791-796C-46C7-BB1F-1BAD5A22E4EF.jpeg

1CFBCD73-6200-47B1-B100-7C1C1FAC9C06.jpeg

E70802CE-06E1-45CE-8E82-DABAA3CF9CF7.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...