Gå til innhold

Verdens kjedeligste person? Hallo!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Når du blir anbefalt filmer på Netflix, er det dataanalytikere som står bak. Når du sier «Hey Google, hvordan blir været i Bergen?», er det dataanalytikere som står bak når svaret er «Det kommer til å regne». Når navigasjonsløsningen i bilen sier at det tar 37 minutter å kjøre til jobb, er det dataanalytikere som står bak. Når Spotify anbefaler en spilleliste for deg basert på din musikksmak, er det dataanalytikere som står bak." Å dra frem noe som stort sett er feil, som et eksempel på hvor storartet ditt yrkesfelt er, er jo ganske interessant, for en som skal kunne analysere data. At du drar frem at du kjenner sporty folk, kunstfolk, sporty folk og kunstfolk som dessuten ikke er kjedelige i det hele tatt, viser vel at i bunn og grunn så er din dataanalyse i din verden muligens korrekt, men at du sitter på korrupte data, eller har laget en elendig algoritme. Ellers så kjenner jeg en del crossfitutøvere, og jeg skal være ærlig, jeg oppfatter dem som mye kjedeligere enn en dataanalytiker. Og kanskje de kjedeligste folka av alle, de med stereotyper for å bekjempe stereotyper. "Framtiden er avhengig av at vi bruker data på en ny og smart måte. Ikke bare skal vi gjennom verdenshistoriens største omstilling, der vi går fra å være fossile til å bli et lavutslippssamfunn. Men vi skal også løse en haug av andre utfordringer med å utnytte data på nye og innovative måter." Ja, det skal vi nok. Men det blir nok kjedelig å være dataanalytiker likevel. Fremtiden er avhengig av en relativt edruelig politikk, og at folk skjerper seg noe voldsomt, ikke dine ekstra bra søk på Ving Tjohoo Solreiser. For din analyse over historiske data for søknader til IT-studier, så gir jeg en svak nuggen. Mest p.g.a. skamløs lefling med tall, men også for bruk av uttrykket IT-folk, som om det er en homogen gruppe.
Lenke til kommentar
Quote

Når du blir anbefalt filmer på Netflix, er det dataanalytikere som står bak. Når du sier «Hey Google, hvordan blir været i Bergen?», er det dataanalytikere som står bak når svaret er «Det kommer til å regne». Når navigasjonsløsningen i bilen sier at det tar 37 minutter å kjøre til jobb, er det dataanalytikere som står bak. Når Spotify anbefaler en spilleliste for deg basert på din musikksmak, er det dataanalytikere som står bak.

Høres ut som relativt simple oppgaver å løse, så om dette er eksempler på det ypperste innen dataanalyse så tror jeg forskerne har helt rett.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kakeshoma said:

Høres ut som relativt simple oppgaver å løse, så om dette er eksempler på det ypperste innen dataanalyse så tror jeg forskerne har helt rett.

Med tanke på noen av eksemplene så tipper jeg data scientists har blitt slengt under gruppen dataanalytikerne.  Så i den forstand, hva med når oppdrettere skyter med laser på lakselus, på frittsvømmende laks, så er det dataanalytikerne som står bak.

Fetere nå?

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
On 5/26/2022 at 12:26 PM, ITGNUQZE said:

Og jeg som trodde det var meteorologene som sto for værvarslet, så feil kan man ta.

I utgangspunktet skulle de analysere data og gi "kalkulert gjetting" på hva været vil bli. Med i dag er det mye mer data tilgjengelig, og trolig vil det være dataanalysespesialister og metrologer som da heller utvikler systemer som gir bedre gjetting av hvordan været blir...

Lenke til kommentar
NULL skrev (14 timer siden):

I utgangspunktet skulle de analysere data og gi "kalkulert gjetting" på hva været vil bli. Med i dag er det mye mer data tilgjengelig, og trolig vil det være dataanalysespesialister og metrologer som da heller utvikler systemer som gir bedre gjetting av hvordan været blir...

Gjette? Har du mange vekttall i diff-ligninger?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...