Gå til innhold

Hodetelefoner egnet til trening


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trener hver dag, og for å komme meg gjennom treningen er jeg avhengig av gode hodetelefoner med god lydkvalitet og aktiv støydemping.
Jeg har Sony MDR-1000X og er veldig fornøyd med disse. Både lydkvalitet og støydemping. Dessverre fungerer ikke ladeporten, og det går derfor ikke å lade de mer.  Er usikker på om det kan ha kommet svette inn og skadet elektronikken.
Jeg bestilte Miiego Boom ANC hodetelefoner. Disse skal være egnet til trening ved at de tåler regn/svette. Jeg fikk disse i dag, og liker lyden. Dessverre er ikke den aktive støydempingen god nok til mitt bruk. 
Jeg kjøpte også JBL Live 660 NC for å teste. Disse blir returnert. Her var lydkvalitet og støydemping langt under det jeg forventet.
Nå lurer jeg på om jeg heller skal kjøpe nye Sony hodetelefoner. Har sett litt på WH-1000XM3 og WH-1000XM4 som er de som selges nå.
Jeg vet at med Sony er støydemping best, men hvordan er lyden på disse, i forhold til mine gamle MDR-1000X ?
Og tåler de svette? 

Har prøvd å lese brukeromtaler på nett, men blir ikke klok på disse. Skrives mye forskjellige og rart. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De demper diskanten ca -6 dB på det verste, men dette kan greit kompenseres med en god EQ. Bassen er mer dempet og jenv på disse enn gamle Porta Pro.

Edit: Har faktisk tunet vanlige nye Porta Pro med kabel i Equalizer APO som kjører på Windows. Regner med de er temmelig lik lydmessig, slik at dette burde passe. Kan være at bassen er justert litt for å spare batteri.

https://www.diskusjon.no/topic/916301-tråden-for-de-hodetelefonofile/?do=findComment&comment=26360592

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jabra Elite 3.

Disse er trådløse og vanntette så tåler endel. Bra lyd. Har også en gjennomhørsfunksjon som gjør det mulig å snakke med andre i nærheten etc.

Ikke aktiv ANC men det er ikke nødvendig siden det er dyp In-ear.

Fåes på Hifiklubben og Amazon.se

Dessuten har de knapper, og det er et pluss for meg, da jeg ikke er veldig fan av touch typ som i Sony.

Jabra fokuserer også veldig på samtalekvalitet med mikrofoner, så om jobben eller dama etc ringer så er det enkelt å snakke.

https://www.hifiklubben.no/jabra-elite-3-traadloes-in-ear-hodetelefon/jabelite3navy/

Kan også brukes i Mono kun 1 propp med gjennomhørs funksjon. Det gjør at den er praktisk som handsfree i Bil.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Står mellom Jabra Elite 3 og Sony WF-1000XM3 for meg nå.

Er i utgangspunktet skeptisk til sånn ørepropp saker da jeg aldri har opplevd at de hverken sitter godt, har god lyd og er komfortabel. Men så har jeg heller aldri forsøkt noe av nyere type med aktiv støydemping og annet fancy.  

Vanligvis bruker jeg sånne store over ørene saker med aktiv støydemping. Akkurat nå bruker jeg Sony WH-1000XM3. De brukes til podkaster og lydbøker og lett aktivitet utendørs. Er egentlig godt fornøyd med de, eneste jeg ikke liker med dem er touch funksjonen, jeg fortrekker knapper, men veldig viktig er det ikke. Alt annet med dem er veldig bra.

Nå trenger jeg derimot noe mindre til fysisk arbeid utendørs som skal brukes med solhatt.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (52 minutter siden):

Står mellom Jabra Elite 3 og Sony WF-1000XM3 for meg nå.

Er i utgangspunktet skeptisk til sånn ørepropp saker da jeg aldri har opplevd at de hverken sitter godt, har god lyd og er komfortabel. Men så har jeg heller aldri forsøkt noe av nyere type med aktiv støydemping og annet fancy.  

Vanligvis bruker jeg sånne store over ørene saker med aktiv støydemping. Akkurat nå bruker jeg Sony WH-1000XM3. De brukes til podkaster og lydbøker og lett aktivitet utendørs. Er egentlig godt fornøyd med de, eneste jeg ikke liker med dem er touch funksjonen, jeg fortrekker knapper, men veldig viktig er det ikke. Alt annet med dem er veldig bra.

Nå trenger jeg derimot noe mindre til fysisk arbeid utendørs som skal brukes med solhatt.

Sony sin bevegelse er litt buggy. Jeg har kun WH 3 serien deres over ear.

Det jeg spesielt irriterer meg over er play pause, som er en ganske viktig funksjon. Dobbeltap. Dette funker ofte ikke på over ear. Mulig det fungerer bedre på in ear buds ene deres.

Det vet jeg ikke. Men jeg er glad i Knapper slik som på Jabra og Supra Nitro X, de fungerer alltid. 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Enceladus said:

Er i utgangspunktet skeptisk til sånn ørepropp saker da jeg aldri har opplevd at de hverken sitter godt, har god lyd og er komfortabel.

Til in-ear så er det IEM'S som gjelder når man snakker om lydkvalitet og komfort-nivå. Det aller beste er selvfølgelig custom IEM's eller formstøpte sleeves/shells. Da sitter de som støpt og er tilpasset DINE ører som gjør at du kan bruke de komfortabelt hele dagen lang. Noe som også burde være ypperlig til trening isteden for et fullt headset. Aktiv ANC er heller ikke nødvendig hvis man har det støpt til sine egene ører da det skaper en perfekt seal som stenger all lyd ute. Det koster bare noen hundrelapper å ta støp av ørene hos hvilken som helst audiolog og er absolutt verdt det hvis man bruker mye in-ear.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (21 minutter siden):

Dere vet ikke om noen løsninger hvor jeg kan feste hodetelefonene rundt ørene? Det må selvfølgelig også være god kvalitet på lyden på dem. Men å forvente lignende lyd som i mine Sony WH-1000XM3 er vel for mye å forvente?

Vanskeliige ører eller? No chanse at Jabra in ear faller ut annet enn jeg drar de ut selv.

Amazon og Hifiklubben har Sennheiser 300 med ørebøyle, men de har ikke Mic eller knapp og er kablet.

Nura Nuraloop på Hifiklubben er vanntette har ørebøyler og ANC trådløse billige og vanntette.

Men jeg aner ikke hvordan lydkvalitet er.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Dere vet ikke om noen løsninger hvor jeg kan feste hodetelefonene rundt ørene? Det må selvfølgelig også være god kvalitet på lyden på dem. Men å forvente lignende lyd som i mine Sony WH-1000XM3 er vel for mye å forvente?

Tenker du på sånne?

BT400B-Lifestyle-1.jpg

En del utvalg her: https://www.amazon.com/behind-neck-headphones/s?k=behind+the+neck+headphones

Har ikke testet noen av dem men. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For designen over så  hadde jo disse en del bra reviews på amazon hvertfall: https://www.amazon.com/Sony-Lightweight-Behind-Stereo-Headphones/dp/B00LU1RFLU#customerReviews

Men tror ikke det er noe for meg, jeg sverger heller til IEM's tilpasset mine ører når jeg skal ut på farten. Overlegen lydkvalitet og komfort i forhold til "earbuds" hvertfall. Selv om designen på bildet over her så ganske behagelig ut det også, skal innrømme det. Etter en lang dag med IEM's så kjenner man at man er litt svett i øra når man tar de ut, men det går fort over. Jeg tror jeg verdsetter lydkvalitet over komfort faktisk. Men da vet jeg jo komfort er ikke noe problem med mine IEM's da, så da får jeg både i pose og sekk. :)

Edit: Jeg har IEM's som har bedre lydkvalitet enn headset i 12-15k klassen så for de som ikke har testet IEM's så er det å annbefale. Til bruk ute og på farten hvertfall. Noen ganger bruker jeg IEM's hjemme også da lydkvaliteten faktisk er så bra at jeg noen ganger foretrekker de fremfor headsettet mitt. 

Endret av strike_
Lenke til kommentar
4 hours ago, strike_ said:

Tenker du på sånne?

BT400B-Lifestyle-1.jpg

En del utvalg her: https://www.amazon.com/behind-neck-headphones/s?k=behind+the+neck+headphones

Har ikke testet noen av dem men. 

Ja noe slikt jeg tenkte på. Takk! :) Nå må jeg bare finne noen tester.

Har hørt man ikke skal stole på amazon reviews, så forsøker heller å finne noen ekspert sider som anmelder slikt, TEK.no f.eks.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 5.6.2022 den 23.09):

Ja noe slikt jeg tenkte på. Takk! :) Nå må jeg bare finne noen tester.

Har hørt man ikke skal stole på amazon reviews, så forsøker heller å finne noen ekspert sider som anmelder slikt, TEK.no f.eks.

Om det er Sony så er det vel bra kvalitet, får det for prisen.. etc. Har kjøpt Sony fra de før, men mer tradisjonelle 1AM2.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...