Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak og nødvendige forsikringer?


Anbefalte innlegg

Jeg driver et enkeltpersonforetak og er veldig usikker på hva jeg bør ha av forsikringer.

Det er jo drøssevis å velge mellom, så jeg lurer på om noen har noe kunnskap rundt dette og alt har undersøkt hva en bør sikre seg med.

Det er i hovedsak om jeg blir syk/skadet jeg ønsker å være dekket, enten det er kortvarig sykdom/skade eller om det skulle oppstå noe som gjør at kroppen ikke lenger klarer å gjøre jobben jeg gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved sykdom over 16 dager får du 80% av inntekten din opp til 6G. Du kan kjøpe forsikring for å heve det til 100% og/eller fra første dag, se https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/sykdom/sykepenger-for-selvstendig-naringsdrivende/

Ellers er det vel uføreforsikring du etterspør, da må du gå til de ulike forsikringsselskapene og sjekke der. De har både i form av engangsutbetaling og månedlig utbetaling fram til pensjonsalder.

Forøvrig ville jeg anbefalt AS framfor ENK, det gir både bedre sykepengerettigheter, mulighet for dagpenger og du stiller ikke din private formue som sikkerhet.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, nirolo said:

Forøvrig ville jeg anbefalt AS framfor ENK, det gir både bedre sykepengerettigheter, mulighet for dagpenger og du stiller ikke din private formue som sikkerhet.

Men lønner det seg rent økonomisk? Jeg aner ikke, så jeg bare spør helt åpent.

En annen ting er jo at det nå koster en bare 30.000 å starte AS. Var mye dyrere før.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (2 timer siden):

Men lønner det seg rent økonomisk? Jeg aner ikke, så jeg bare spør helt åpent.

Ved variasjon i inntekt så kan man spare opp kapital i ASet for så å betale ut en stabil lønn. Ved ENK blir alt inntekt i det du har tjent det. Da kan det fort være lønnsomt med AS. Du har også mulighet til skattefri sparing i aksje(fond) vha fritaksmetoden. Mulighet til permitteringer og bedre sykepengerettigheter er jo også en potensiell økonomisk fordel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
nirolo skrev (På 21.5.2022 den 14.20):

Ved sykdom over 16 dager får du 80% av inntekten din opp til 6G. Du kan kjøpe forsikring for å heve det til 100% og/eller fra første dag, se https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/sykdom/sykepenger-for-selvstendig-naringsdrivende/

Forøvrig ville jeg anbefalt AS framfor ENK, det gir både bedre sykepengerettigheter, mulighet for dagpenger og du stiller ikke din private formue som sikkerhet.

Vel. Dette trodde jeg stemte da jeg startet mitt AS, men det gjør det faktisk ikke. AS er den beste formen mtp risiko, uansett, men resten..

Jeg tok kneskålen ut av ledd i en arbeidsulykke i eget AS. Uten råd til å betale meg selv de første 16 dagene tenkte jeg, "så bra jeg har AS, har ansatt meg selv, og har krav på sykepenger fra NAV". Nei, du har ikke krav på sykepenger fra NAV om du er i en typisk nyoppstartet situasjon hvor du ikke har tatt ut lønn over et gitt beløp og ikke mister "pensjonsgivende inntekt" i sykemeldingsperioden. 

Dagpenger får du heller ikke, med mindre du søker om dagpenger for nyoppstartede. Har du allerede startet opp, så er det som oftest for sent å søke. Sa du opp jobben du hadde før du startet opp? Ja, da kvalifiserer du heller ikke. Forsikring? Nei, ingen av de "pålagte forsikringene" dekker noe som helst med mindre du får påvist invaliditet eller varig skade.

Lærdom: NAV og forsikringsselskapene har sykepengeforsikring, viste det seg da jeg etter fire-fem telefonsamtaler og avslag på alle søknader om sykepenger og støtte klarte å lete meg fram til det selv.

Skal du ikke ta ut lønn i starten, må du forsikre deg for alle slike ting på eget initiativ, for du har absolutt ingen "sikkerhetsnett" i det offentlige... med mindre du sier opp deg selv og starter på dagpenger. MEN, sier du opp deg selv etter et år i eget foretak uten å ta ut lønn.. SURPRISE: Da får du heller ikke dagpenger, om du ikke har tjent over 2,25G de siste 36 månedene da. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 time siden):

Vel. Dette trodde jeg stemte da jeg startet mitt AS, men det gjør det faktisk ikke. AS er den beste formen mtp risiko, uansett, men resten..

Jeg tok kneskålen ut av ledd i en arbeidsulykke i eget AS. Uten råd til å betale meg selv de første 16 dagene tenkte jeg, "så bra jeg har AS, har ansatt meg selv, og har krav på sykepenger fra NAV". Nei, du har ikke krav på sykepenger fra NAV om du er i en typisk nyoppstartet situasjon hvor du ikke har tatt ut lønn over et gitt beløp og ikke mister "pensjonsgivende inntekt" i sykemeldingsperioden. 

Dagpenger får du heller ikke, med mindre du søker om dagpenger for nyoppstartede. Har du allerede startet opp, så er det som oftest for sent å søke. Sa du opp jobben du hadde før du startet opp? Ja, da kvalifiserer du heller ikke. Forsikring? Nei, ingen av de "pålagte forsikringene" dekker noe som helst med mindre du får påvist invaliditet eller varig skade.

Lærdom: NAV og forsikringsselskapene har sykepengeforsikring, viste det seg da jeg etter fire-fem telefonsamtaler og avslag på alle søknader om sykepenger og støtte klarte å lete meg fram til det selv.

Skal du ikke ta ut lønn i starten, må du forsikre deg for alle slike ting på eget initiativ, for du har absolutt ingen "sikkerhetsnett" i det offentlige... med mindre du sier opp deg selv og starter på dagpenger. MEN, sier du opp deg selv etter et år i eget foretak uten å ta ut lønn.. SURPRISE: Da får du heller ikke dagpenger, om du ikke har tjent over 2,25G de siste 36 månedene da. :)

Så du trodde AS på magisk vis ga deg trygderettigheter selv om du ikke utbetalte lønn? Det var voldsomt naivt. Selvfølgelig krever sikkerhetsnettet som bygger på inntekt, at du faktisk har inntekt. 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (2 timer siden):

Dette trodde jeg stemte da jeg startet mitt AS, men det gjør det faktisk ikke.

Joda, det jeg skrev stemmer. Du får dekket tap av lønnsinntekt av NAV. Du har gått i en felle som dessverre mange gjør, dvs starte opp bedrift uten å betale ut lønn i begynnelsen. Uten lønn har du ikke noe tap når du er syk og da er det ingen ting foe NAV å dekke.

steinrawr skrev (2 timer siden):

Dagpenger får du heller ikke

Joda, men det forutsetter også at du fikk lønn før du ble permittert.

steinrawr skrev (2 timer siden):

Lærdom: NAV og forsikringsselskapene har sykepengeforsikring, viste det seg da jeg etter fire-fem telefonsamtaler og avslag på alle søknader om sykepenger og støtte klarte å lete meg fram til det selv.

Men alle disse forutsetter også at du får lønn, ingen av de dekker din situasjon.

steinrawr skrev (2 timer siden):

Skal du ikke ta ut lønn i starten, må du forsikre deg for alle slike ting på eget initiativ,

Jeg kjenner ikke til noen forsikring som dekker omsetningssvikt i bedriften, med unntak av noen offentlige ordninger ifm korona.

Endret av nirolo
stavefeil
Lenke til kommentar
24 minutes ago, nirolo said:

Jeg kjenner ikke til noen forsikring som dekker omsetningssvikt i bedriften, med unntak av noen offentlige ordninger ifm korona.

Mener det faktisk kan være mulig å permitere seg selv 50%, som ansatt i aksjeselskap, i en periode med lite oppdrag. Dette forutsetter naturlig nok stabil drift og stabil omsetning / innetekt i perioden før permitering, slik at man har noe å permiteres fra. Med andre ord - Man kan drive firmaet ut i fra halv stilling og være 50% permitert med dagpenger vil jeg mene. Stemmer ikke det?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 minutter siden):

Det kan faktisk være mulig å permitere seg selv 50% i en periode med lite oppdrag. Dette forutsetter naturlig nok stabil drift og stabil omsetning / innetekt i perioden før permitering, slik at man har noe å permiteres fra.

Ja, som jeg skrev så kan du få dagpenger i et AS. Men det er noe helt annet enn en forsikring mot dårligere omsettning i bedriften. Det er kompensasjon for bortfall av lønn for den ansatte.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, nirolo said:

Ja, som jeg skrev så kan du få dagpenger i et AS. Men det er noe helt annet enn en forsikring mot dårligere omsettning i bedriften. Det er kompensasjon for bortfall av lønn for den ansatte.

Forsikring er det jo ikke i ordets rette betydning, men for den som saken gjelder og som mister omsetning for en periode, så vil jo "virkningen" være den samme.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (26 minutter siden):

Forsikring er det jo ikke i ordets rette betydning, men for den som saken gjelder og som mister omsetning for en periode, så vil jo "virkningen" være den samme.

Ja, tildels. Men ikke for de som er i steinrawrs situasjon og det var tross alt hans post jeg svarte på.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (18 timer siden):

Joda, det jeg skrev stemmer. Du får dekket tap av lønnsinntekt av NAV. Du har gått i en felle som dessverre mange gjør, dvs starte opp bedrift uten å betale ut lønn i begynnelsen. Uten lønn har du ikke noe tap når du er syk og da er det ingen ting foe NAV å dekke.

Joda, men det forutsetter også at du fikk lønn før du ble permittert.

Men alle disse forutsetter også at du får lønn, ingen av de dekker din situasjon.

Jeg kjenner ikke til noen forsikring som dekker omsetningssvikt i bedriften, med unntak av noen offentlige ordninger ifm korona.

Dette var en felle jeg løpte med hodet først inn i etter råd fra NAV da jeg startet opp. Jeg spurte og fikk til svar, "jada, det blir ikke noe problem selv om du ikke tar ut lønn". Og så ble det motbevist i avslag når dagen kom. 

Jeg tok forøvrig ut lønn, men jeg tok ut for lite til at det hadde betydning. Det er litt irriterende når jeg aldri i mitt 16-årige arbeidsliv har vært sykmeldt eller mottatt noe som helst støtte fra det offentlige og spurte om råd først, som jeg stolte på. 

Tryg har så vidt jeg vet en forsikring som dekker omsetningssvikt, men den har en del begrensninger og er muligens kun tilgjengelig for organisasjonsmedlemmer.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 time siden):

Dette var en felle jeg løpte med hodet først inn i etter råd fra NAV da jeg startet opp. Jeg spurte og fikk til svar, "jada, det blir ikke noe problem selv om du ikke tar ut lønn". Og så ble det motbevist i avslag når dagen kom. 

Tragisk dårlig rådgivning fra NAV. I min omgangskrets er standardrådet "prøv å gi deg selv 6G i lønn fra første dag", nettopp av de grunnene du har kommet med i denne tråden.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (17 minutter siden):

Tragisk dårlig rådgivning fra NAV. I min omgangskrets er standardrådet "prøv å gi deg selv 6G i lønn fra første dag", nettopp av de grunnene du har kommet med i denne tråden.

Ja. Jeg skulle spurt mer enn ett sted, men regnet med at saksbehandlerne i NAV kunne dette.

dagen jeg fikk første avslag la jeg inn fast lønnsutbetaling på 25.000, avgiftene på dette beløper er akkurat i grenseland for hva jeg kan betale etter faste utgifter i firmaet mitt i dag (11.000/mnd). Og seks uker ute av stand til å gjøre noe som helst (Fysisk arbeid) tok sitt på det økonomiske, før jeg bare måtte trosse skader og starte å jobbe igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...