Gå til innhold

Bør jeg flytte penger fra aktiv fond til indeksfond?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei!

Har hørt fra media at indeksfond og da de billige er de som gir best avkastning over tid.

Jeg har i dag en del penger i aktivt forvaltet fond men lurer på om jeg burde flytte disse over til et indeksfond. Jeg ser at prisen for det aktive fondet er ganske dyrt. Prisen på det aktive fondet jeg bruker nå er 1,56%. 

Er det større risiko ved å flytte pengene til et indeksfond? 

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å røre borti disse pengene på minst 5 - 10 år.

Tusen takk for alle svar ❤

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
PgUp skrev (16 timer siden):

Ville så absolutt gjort det ja. Aktive fond innebærer mer risiko ved at de presterer gjennomsnittlig dårligere over tid. Så ingen grunn til å vente.

Venter på svar fra rådgiveren min og så har jeg litt flere innfallsvinkler 😁

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
NoTrace skrev (2 minutter siden):

Hvis rådgiveren din er ansatt i selskapet du har fondene dine i (bank, Nordnet e.l.), så har han insentiver for å holde årsavgiften oppe. 

Det har du nok rett i men ønsker å høre hva han mener om saken og. Så får jeg ha agendaen til banken i mente. 

Lenke til kommentar

Det enkle svaret på spørsmål 1 er "ja". Det gode svaret er "ja". Og det riktige svaret er "ja". ;)

På spørsmål 2 er svaret "nei". Reelt er spørsmålet der feil, siden det burde i så fall handlet mer om bransjer o.l. om man skulle diskutere risiko. Men som en over sier, det er generelt større risiko ved et aktivt fond siden du da er avhengig av at fondsforvalter ikke går på trynet. Og han skal da ha sin avgift uavhengig av resultat. Noe indeksfond også skal, men da tar de gjerne 0,2% i året istedet for 2%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (På 21.5.2022 den 8.16):

Er det større risiko ved å flytte pengene til et indeksfond? 

Et aktivt fond med samme mandat (f.eks. globalt mandat) vil ha tilnærmet lik risikoprofil som et indeksfond, men det aktive fondet vil ha noe lavere forventet avkastning nettopp pga høyere kostnader. Anbefalt tidshorisont og alt sånn er helt likt, det er bare litt dyrere mot at forvalterne tar aktive valg og prøver å slå indeksen for å dekke inn mer enn forvaltningshonoraret. Det er det som er veldig vanskelig å gjøre, all den tid alle andre i aksjemarkedet prøver på akkurat det samme. Per definisjon er det kun 50% som får det til for et gitt år, enda færre får til å dekke inn 1,5% i kostnader og nesten ingen klarer det år etter år etter år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (36 minutter siden):

Det har du nok rett i men ønsker å høre hva han mener om saken og. Så får jeg ha agendaen til banken i mente. 

Hva banken mener er ikke så interessant egentlig. Det som teller er hva forskning og data sier om aktive vs. passive fond. Og her han man data over flere tiår som sier at passive fond er et bedre valg. 

A random walk down wall street beskriver dette, og kom ut på 70 tallet. 

Grunnen er kort sagt at det i bunn og grunn umulig å spå fremtiden. Greier man å få bedre avkastning noen år på rad enn totalmarkedet, er det rett og slett fordi man har flaks. Og flaks har en tendens til å gå slutt på etter mange nok forsøk. 

Ved å kjøpe passive indeksfond kjøper man det markedet verdsetter selskaper for. Det er mange som jobber med å verdsette selskaper basert på inntekter, utgifter, innovasjon osv. osv. Skal man prestere bedre enn hva markedet verdsetter, må man vite noe markedet ikke vet. Og gjør man det, altså hsr tilgang på info som ikke er offentlig, heter det innside handel og er ulovlig.

Banken vil selge aktive fond, og gjør det med stor suksess fordi det er gode penger. De kan vise til at fondene har hatt god avkastning siste året eller siste tre årene. Det de ikke viser er alle de aktive fondene de måtte legge ned fordi de presterte dårlig og ingen ville investere i dem.

 

Banken tjener penger uansett om fondet går bra eller dårlig, risikoen er på deg som forbruker. Norge er veldig tillitsbasert samfunn så vi er dessverre sårbare for å "stole på banken" noe de kan tjene ganske så godt på. Selv om flere av rådgiverne deres har tatt utdanning og egentlig vet bedre :)

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (12 minutter siden):

Mest sannsynlig går jeg for det. Rådgiveren min har vist meg en del indeksfond banken har, men jeg synes de er noe dyre. 

Bare kjøp fra klp.no. Det billigste globale indeksfondet der. 0.18% kostnad som er veldig billig. KLP AksjeGlobal Indeks P. Da slipper du også type plattformavgift som flere banker tar. 

Bare husk å kjøpe de på aksjesparekonto. 

 

Jeg byttet til KLP.no etter at Nordnet innførte plattformavgift. Banken min hadde bare dyre fond. 

 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
PgUp skrev (4 minutter siden):

Bare kjøp fra klp.no. Det billigste globale indeksfondet der. 0.18% kostnad som er veldig billig. KLP AksjeGlobal Indeks P. Da slipper du også type plattformavgift som flere banker tar. 

Bare husk å kjøpe de på aksjesparekonto. 

Jeg byttet til KLP.no etter at Nordnet innførte plattformavgift. Banken min hadde bare dyre fond. 

Tusen takk for svaret! 

Ja er nok enig med deg. Min banks billigste globale indeksfond har en kostnad på 0,40% som jeg synes er veldig dyrt hvis jeg kan få den du nevner her til 0,18%. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (35 minutter siden):

Tusen takk for svaret! 

Ja er nok enig med deg. Min banks billigste globale indeksfond har en kostnad på 0,40% som jeg synes er veldig dyrt hvis jeg kan få den du nevner her til 0,18%. 

Ja det er veldig dyrt. Spesielt over tid kan det bli mange titusener.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
PgUp skrev (3 minutter siden):

Ja det er veldig dyrt. Spesielt over tid kan det bli mange titusener.

Tror du det er mulig å kjøpe den KLP fondet i banken min eller må jeg gjøre det via KLP sine egne tjenester? Synes det er dumt å spre slike ting utover andre flater og derfor jeg prøver å ha det meste i banken min. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (42 minutter siden):

Tror du det er mulig å kjøpe den KLP fondet i banken min eller må jeg gjøre det via KLP sine egne tjenester? Synes det er dumt å spre slike ting utover andre flater og derfor jeg prøver å ha det meste i banken min. 

Da må du sjekke med banken, men ofte har de en plattformavgift på 0.2% eller lignende. Like greit å kjøpe direkte fra klp så slipper du plattformavgift nå eller i fremtiden. Å spare i fond er jo noe man gjør med lang tidshorisont, trenger ikke sjekke det ofte, så like greit å ha det på klp.no tenker jeg. Du logger kanskje inn en gang i halvåret. 

Uansett om du kjøper i banken eller på KLP, blir de liggende på VPS konto. 

 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...