Gå til innhold

Folkevognbussen koster under 500.000 kroner


Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Snowleopard said:

Mente du 750 kg nå, eller blander du med kulevekttrykket? ID Buzz står forøvrig med ganske lave 50 kg kuletrykk...

Jeg mente 75 kg. Flere modeller er utstyrt med hengerfeste som kun kan kan brukes til sykkelstativ, så begrepene hengervekt og hengerfeste blir jo litt feil da. Hyundai kaller det "tilhengerfeste/lastekrok" (på elektriske Kona) og var bilen fra før 1. mars 2020, var maksvekt 100 kg. Nå 300 kg hengervekt. VW kalte det "transportfeste", og på ID.3 var kroken godkjent for 55 kg. Transportfeste.jpg

Ellers så er hengervekt vel en veldig behovsavhengig greie. Hvis man har hest og sikkert også båt må man ha en helt perfekt kombo hvis man skal slippe å ta hengerlappen. Fruens hestehenger kan trekkes på krok med én hest på en Volvo V50, men på en Volvo V70 er hengeren for tung og man trenger klasse BE... Intrikate regler, og de reglene gjør at elbilsjåfører generelt må over på BE i enda større grad enn før. Kombiner det med at bestefargenerasjonen hadde alle disse bokstavene gratis på førerkortet, så vil muligens hengermarkedet krympe godt det neste tiåret.

Endret av tommyb
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (11 minutter siden):

Jeg mente 75 kg. Flere modeller er utstyrt med hengerfeste som kun kan kan brukes til sykkelstativ, så begrepene hengervekt og hengerfeste blir jo litt feil da. Hyundai kaller det "tilhengerfeste/lastekrok" (på elektriske Kona) og var bilen fra før 1. mars 2020, var maksvekt 100 kg. Nå 300 kg hengervekt. VW kalte det "transportfeste", og på ID.3 var kroken godkjent for 55 kg.

Ellers så er hengervekt vel en veldig behovsavhengig greie. Hvis man har hest og sikkert også båt må man ha en helt perfekt kombo hvis man skal slippe å ta hengerlappen. Fruens hestehenger kan trekkes på krok med én hest på en Volvo V50, men på en Volvo V70 er hengeren for tung og man trenger klasse BE... Intrikate regler, og de reglene gjør at elbilsjåfører generelt må over på BE i enda større grad enn før. Kombiner det med at bestefargenerasjonen hadde alle disse bokstavene gratis på førerkortet, så vil muligens hengermarkedet krympe godt det neste tiåret.

Så da snakket du altså om kuletrykket. Det er det som er 100 kg på Kona. Tilhengervekten på de som kan dra tilhenger, er altså 300 kg. Det er to helt forskjellige måltall/verdier, og helt forskjellige begrensninger. Du vet at de fleste biler ligger gjerne mellom 65 og 80 kg kuletrykk, selv om de kan dra langt mere vekt på tilhengeren?

Ja, det stemmer at det er noen elbiler som har latterlig lav tilhengervekt (sub 750 kg), og da i flere tilfeller med et latterlig lavt kuletrykk. Men det gjelder heldigvis bare noen få. De fleste som kan dra henger, trekker minst 750 kg, og det er bare noen få som kan dra over 1600 kg.

Ja, høy egenvekt fører til a flere bør/må over på B96 eller BE for å klare å utnytte tilhengervekten. Og ja, det er sært at en liten icebil med svak motor kan trekke mer enn en relativt stor og tung (el)bil med kraftig motor, da vekt på trekkende bil er positivt for sikkerheten med henger.

Lenke til kommentar

De 100 kiloene var ikke hentet fra de modellene som kunne trekke 300 kg, men fra de eldre, som ikke er tillatt for henger. De 100 kiloene er ikke godkjent for henger, så da vet jeg heller ikke om man måler/oppgir kuletrykk på samme måte? Det blir en teknikalitet siden de kan trekke 0 kg henger. Maksvekten de oppgir er den eneste relevante vekten på disse krokene - hvis det heter kuletrykk så greit for meg. Det er bare ikke det leverandørene sier i salgsmaterialet. https://www.hyundai.com/no/kjop/tilbehor/kona-electric-hengerfeste.html

De 300 kiloene på nyere Kona er hengervekt, og ja, vi kan vel kalle det sub-750. Det er disse vektene, fra 55kg sykkelstativ/0kg henger (ID.3 - pris: +8000) til 300 kg henger (nyere Kona) som jeg kaller lave. Å ha ei kule som de skifter navn på til lastekrok men kan trekke 0 kg må da kvalifisere til lavt?

Jeg husker ikke hvilken modell det var som kunne ha 75 kg sykkelstativ og ingenting annet på kroken, mulig det var en kassebil.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
tommyb skrev (9 timer siden):

De 100 kiloene var ikke hentet fra de modellene som kunne trekke 300 kg, men fra de eldre, som ikke er tillatt for henger. De 100 kiloene er ikke godkjent for henger, så da vet jeg heller ikke om man måler/oppgir kuletrykk på samme måte? Det blir en teknikalitet siden de kan trekke 0 kg henger. Maksvekten de oppgir er den eneste relevante vekten på disse krokene - hvis det heter kuletrykk så greit for meg. Det er bare ikke det leverandørene sier i salgsmaterialet. https://www.hyundai.com/no/kjop/tilbehor/kona-electric-hengerfeste.html

De 300 kiloene på nyere Kona er hengervekt, og ja, vi kan vel kalle det sub-750. Det er disse vektene, fra 55kg sykkelstativ/0kg henger (ID.3 - pris: +8000) til 300 kg henger (nyere Kona) som jeg kaller lave. Å ha ei kule som de skifter navn på til lastekrok men kan trekke 0 kg må da kvalifisere til lavt?

Jeg husker ikke hvilken modell det var som kunne ha 75 kg sykkelstativ og ingenting annet på kroken, mulig det var en kassebil.

Da krok ble en mulighet, så ble det for nye (2020-modeller) produsert i Europa, tillat med 300 kg trekk-kapasitet. Disse er samtidig oppgitt med maksimalt tillatt kuletrykk på 100 kg. Det samme festet, dog med en liten klump på for å hindre folk å benytte de ulovlig til å trekke henger men må ha f.eks. sykkelfeste for slike "lastekroker" som og har 100 kg kuletrykk. Dette ble tillatt ettermontert på allerede eksisterende biler.

Tipper Huyndai og Kia kunne gjort som Ford nylig gjorde for Mach-E. De ettergodkjente bilene med støtte for 750 kg, opp til 1000 kg. Også for allerede produserte og solgte biler. Det var tydeligvis ikke "umulig" ut fra typegodkjenning, de måtte bare gjøre denne på nytt. Det hadde gitt veldig god PR for Hyundai, Kia og forsåvidt Tesla og, om de hadde gjort tilsvarende.

Kuletrykk er altså så tung last som bilen statisk kan belastes med på kroken eller kula. For en lastekrok er altså denne vekten identisk med hvor mye du kan henge på kroken, inkludert selve transportboksen/lastegrinda/sykkelfestet.

For en tilhenger som lastes riktig, så skal den tilsvarende gi et kuletrykk innenfor hva bilens godkjenning tillater og produsenten anbefaler. Derfor anbefales det å ha en gammeldags badevekt man ikke er redd for at får riper og bulker i seg, og legger oppå kula, og så vil tilhengerens kobling legges oppå vekta på vekta. Så kan man lese av hva den faktiske statiske vekten er på.

En feil lastet tilhenger kan ha enten negativt/for lavt kuletrykk, eller for høyt kuletrykk. Negativt kuletrykk får du når hengeren er lastet for tungt bake, og hengeren tipper bakover og løfter armen med tilhengerkoblingen på. Dette vil løfte på rumpa til bilen, og redusere både trekkevne, bremseevne og kontroll med hengeren.

Tilsvarende vil en tilhenger med for mye vekt foran gjøre hengeren fremtung.  Da vil kuletrykket den utøver, være høyere enn tillatt. Dette er med på å presse rumpa/bakenden på bilen ned, og dermed løfte opp framhjulene. Dette vil også påvirke bilens trekkeevne, bremseevne og styring negativt. Begge deler er livsfarlig, og jo større feil, dess farligere blir det.

Kuletrykket sier altså noe om hvor mye vekt man kan utøve på kula, før det påvirker bilen så negativt at det utøver en fare i trafikken. 100 kg kuletrykk er ganske mye, selv om endel SUV, pickups og varebiler kan tåle endel mer.

Min påstand er altså at Kona, E-Niro og E-Soul bl.a. men og en haug andre elbiler, kunne egentlig vært godkjent med langt høyere trekkekapasitet, så dette er i svært stor grad pga produsentenes manglende testing, og frykt for negativt inntrykk når bilen omtrent halverer rekkevidden sammenlignet med samme bil uten tilhenger bak.

Men uansett, man skal aldri laste eller trekke mere enn bilen er godkjent for.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for god oppsummering, Snowleopard.

5 hours ago, Theo343 said:

1 liten henger med hest så er man fort der. Da bør man kjøpe bil som kan trekke 2200.

Aktuell vekt for hest er f.eks 450 kg + hengerens egenvekt. Husker i farta ikke hva den gamle og nye hengeren har i egenvekt, men det er et sted mellom det jeg sa først og det du sier. For ved nærmere ettertanke var det feil det jeg sa - det var 1500 vi trengte og 1800 som var kjekt å ha. Med 1800 mener jeg å huske vi kunne trekke en lett dobbelthenger. Men husken er en flyktig ting.

En ting er hva man må ha, en annen ting hva man bør ha. Kjekt med motor, og det har ikke mine biler, 1.6L på begge.

Sånn sett er det ikke mange elbiler, heller ikke denne, som kan trekke henger eller dobbelthenger for hest.

Endret av tommyb
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (42 minutter siden):

Takk for god oppsummering, Snowleopard.

Aktuell vekt for hest er f.eks 450 kg + hengerens egenvekt. Husker i farta ikke hva den gamle og nye hengeren har i egenvekt, men det er et sted mellom det jeg sa først og det du sier. For ved nærmere ettertanke var det feil det jeg sa - det var 1500 vi trengte og 1800 som var kjekt å ha. Med 1800 mener jeg å huske vi kunne trekke en lett dobbelthenger. Men husken er en flyktig ting.

En ting er hva man må ha, en annen ting hva man bør ha. Kjekt med motor, og det har ikke mine biler, 1.6L på begge.

Sånn sett er det ikke mange elbiler, heller ikke denne, som kan trekke henger eller dobbelthenger for hest.

Må man ha mere enn 1600 kg som TMY, BMW i4, Ioniq 5 og EV6 gir, så er elektriske alternativer i stor mindretall. Denne oversikten er kanskje ikke helt oppdatert, men er vel noe av det bedre man finner sånn i farta:

1800 kilo:
Audi e-tron

Mercedes EQC

Mercedes EQA (firehjulsdrift)

Volvo C40

Volvo XC40

2250 kilo:
Tesla Model X

2500 kilo:
BMW iX

https://www.motor.no/bil/disse-18-elbilene-har-best-tilhengervekt/215766

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...