Jump to content
NTB - digi

Varsler kutt i veiprosjekter neste år

Recommended Posts

Vi må bare stemme ut disse 2 dresskledde  karene Vedum og Støre til neste stortingsvalg. De forstår ingenting av hvor viktig samferdsel i Norge er,dær de tripper rundt i dress og pensko på stortinget og På Karl Johan. Når de skal en tur nordover sitter de lagt over virkeligheten i ett fly. Tror aldri Støre har kjørt E6 nordover noensinne. La oss stemme på veipartiet høyre neste gang,det er kun de som har fått bygget vei i de seinere år. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Vår statsminister hevder at "å bygge veier for våre oljepenger, heller å sette de i Oljefondet, er å stjele pensjonen fra våre barnebarn". Mener virkelig Støre at det er bedre for våre barnebarn å arve utenlandske verdipapirer, enn et tjenlig veinett? Alle med et minimum av innsikt vil forstå at å bruke nåtidens ekstreme inntekter til å øke vårt forbruk vil lede galt av sted, men å bygge ut landets permanente infrastruktur, vil gjøre det motsatte. Om der er et kapasitetsproblem hos norske entreprenører, får vi leie inn utenlandske. De kommer, bygger veier, betales i petrodollar, tar maskinene sine med seg og reiser fra landet - de påvirker ikke Norges økonomi mer enn fregatter kjøpt i Spania eller svindyre F35 fra USA. Vi bor i et land som renner over av penger, fremdeles er ikke landet knyttet sammen fra nord til syd med et moderne veinett, jernbane eller kraftnett. Det er uforståelig, og det er flaut.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Proton1 skrev (34 minutter siden):

Vår statsminister hevder at "å bygge veier for våre oljepenger, heller å sette de i Oljefondet, er å stjele pensjonen fra våre barnebarn". Mener virkelig Støre at det er bedre for våre barnebarn å arve utenlandske verdipapirer, enn et tjenlig veinett? Alle med et minimum av innsikt vil forstå at å bruke nåtidens ekstreme inntekter til å øke vårt forbruk vil lede galt av sted, men å bygge ut landets permanente infrastruktur, vil gjøre det motsatte. Om der er et kapasitetsproblem hos norske entreprenører, får vi leie inn utenlandske. De kommer, bygger veier, betales i petrodollar, tar maskinene sine med seg og reiser fra landet - de påvirker ikke Norges økonomi mer enn fregatter kjøpt i Spania eller svindyre F35 fra USA. Vi bor i et land som renner over av penger, fremdeles er ikke landet knyttet sammen fra nord til syd med et moderne veinett, jernbane eller kraftnett. Det er uforståelig, og det er flaut.

Meget godt forklart. Og det dær med at Støre sier at det er kapasitetsproblemer hos norske entreprenører,er som hentet ut av eventyrhistoriene til Asbjørnsen og Mo. Det er det største svada-påstand jeg har hørt på år og dag. Vi har evig nok norske entreprenører til å bygge ut samtlige veier som trengs i Norge på rekordtid hvis de får  oppdraget. 

Share this post


Link to post

Dette var bedre signaler enn forventet, jeg hadde trodd man måtte kutte mer etter den forrige regjeringen la opp til helt urealistisk pengebruk med for mange gigantprosjekter samtidig. Så kan man legge til krisene som påvirker økonomien stort, da blir dette en naturlig konsekvens. Det er vanskelige prioriteringer.

Noe må midlertidig vike for økt forsvarsbudsjett, og vi er nødt til å prioritere flyktningene som kommer. Det er faktisk viktigere nå.

Som vanlig er alle sure

Edited by Snikpellik
  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg lurer virkelig på om den kaospregede veibyggingen som har så høy prioritet kunne vært gjennomført til en langt lavere pris hvi man planla og prosjekterte mer enhetlig. Vi er et lite folk med et stort land, så det er merkelig at man behøver så mange aktører som skal være kreative og tenke nytt hele tiden. Og fergefri E39 til 350 mrd. eks. kostnadssprekk og prisstigning? Og gigantiske veiprosjekter fra Oslo til nærmeste tettsted hvor der likevel er lett tilgjengelig kollektivtransport. Bygg nordnorgebane og fullfør E6 til den standarden som var avtalt med resten av Europa! Og fjern "krisepakken" til oljeindustrien for samme beløp for å holde renta lav. Biden vil skattlegge bedrifter høyere for å holde inflasjonen nede, så det må da være en sammenheng mellom pengebruken i det private næringslivet og rente/inflasjon? Det overinvesteres i år for 200 mrd. for å redde arbeidsplassene i leverandørindustrien blir det sagt.

Edited by NERVI
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
NERVI skrev (1 time siden):

Jeg lurer virkelig på om den kaospregede veibyggingen som har så høy prioritet kunne vært gjennomført til en langt lavere pris hvi man planla og prosjekterte mer enhetlig. Vi er et lite folk med et stort land, så det er merkelig at man behøver så mange aktører som skal være kreative og tenke nytt hele tiden. Og fergefri E39 til 350 mrd. eks. kostnadssprekk og prisstigning? Og gigantiske veiprosjekter fra Oslo til nærmeste tettsted hvor der likevel er lett tilgjengelig kollektivtransport. Bygg nordnorgebane og fullfør E6 til den standarden som var avtalt med resten av Europa! Og fjern "krisepakken" til oljeindustrien for samme beløp for å holde renta lav. Biden vil skattlegge bedrifter høyere for å holde inflasjonen nede, så det må da være en sammenheng mellom pengebruken i det private næringslivet og rente/inflasjon? Det overinvesteres i år for 200 mrd. for å redde arbeidsplassene i leverandørindustrien blir det sagt.

Og hva koster det å utsette E6 på Hamarøy og flere andre helt nødvendige prosjekt. Om 10 år er prisen 2-3 ganger så høy for å få bygget nye veier. Prosjektene som er gryteklare nå og kan igangsettes vil spare staten for enorme summer i forhold til om det bygges om 10-15 år. Utbygging vil tvinge seg frem uansett etter at spare-Støre har spasert ut av stortinget. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
6 hours ago, Snikpellik said:

Dette var bedre signaler enn forventet, jeg hadde trodd man måtte kutte mer etter den forrige regjeringen la opp til helt urealistisk pengebruk med for mange gigantprosjekter samtidig. Så kan man legge til krisene som påvirker økonomien stort, da blir dette en naturlig konsekvens. Det er vanskelige prioriteringer.

Noe må midlertidig vike for økt forsvarsbudsjett, og vi er nødt til å prioritere flyktningene som kommer. Det er faktisk viktigere nå.

Som vanlig er alle sure

Her er det lett å være uenig. Hva er urealistisk pengebruk? Veier koster det veier koster. Penger har vi rikelig av, og veier koster enda mer om vi venter til i morgen. Bygger vi en vei i dag, har vi den for alltid - kjøper vi aksjer kan verdien være tapt i morgen. Og hva er krisen som påvirker økonomien? Om du mener krigen i Ukraina, så er de ekstreme energiprisene krigen har forårsaket en krise for mange andre. For oss, som Europas største energi eksportør, har krigen gitt oss 1000 milliarder kroner i ekstrainntekter i 2021 - det kan godt bli mer i år. Hvordan kan vi kalle det økonomisk krise? Vi blir fortalt av vår finansminister at strømstøtten belaster statsbudsjettet - det er ikke støtte, det er refusjon av en ekstra skatt. Kan en tyv som rundstjeler deg, men som returnerer noe av tyvegodset, forvente heder og omtale det som støtte? Vi styres nå av inkompetanse som synes å ha andre interesser enn det som er til beste for landet vårt.

Edited by Proton1
  • Like 2

Share this post


Link to post
ACYBN18O skrev (32 minutter siden):

Og hva koster det å utsette E6 på Hamarøy og flere andre helt nødvendige prosjekt. Om 10 år er prisen 2-3 ganger så høy for å få bygget nye veier. Prosjektene som er gryteklare nå og kan igangsettes vil spare staten for enorme summer i forhold til om det bygges om 10-15 år. Utbygging vil tvinge seg frem uansett etter at spare-Støre har spasert ut av stortinget. 

Jo, de er jo opptatt av forsigbarhet i noen sammenhenger, https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/byggekostnadsindekser/statistikk/byggekostnadsindeks-for-veganlegg

Share this post


Link to post
Proton1 skrev (På 14.5.2022 den 15.29):

Bygger vi en vei i dag, har vi den for alltid

Det er vel bare sant om vi bygger skikkelig med en gang. Mange prosjekter som tilnærmet har måtte bli gjort på nytt, fordi man skulle spare penger. Å bygge for 90 km/t som vil si mer svinger og lengre vei totalt, vil mest sannsynlig måtte gjøres om igjen om 10-40 år frem i tid, og da forsvinner all besparelse man hadde, samt en god del mere. 

Derfor er det så viktig at man bygger skikkelig når man først setter i gang. Og så må det settes av tilstrekkelig til vedlikehold, reparasjoner og eventuelle oppgraderinger, inkludert reasfaltering og annet, slik at man ikke bare ender opp med forfalne veier og stort etterslep på vedlikeholdet, som og blir dyrere i lengden.

AP har jo visst at de ikke engang takler å holde eksisterende veier i den nødvendige standen som kreves. Vi har et enormt etterslep bare på vedlikeholdsbiten. Det var jo en av hovedårsakene til veipakken som de borgerlige partiene ble enige om.

Miljømessig så vil skikelige veier lønne seg. Dagens veistandard fører til langt større drivstofforbruk enn hva som hadde vært mulig med 4-felts etter 110/120 km/t standard, selv om lastebilene ikke har lov eller er i stand til å holde farten høyere.

Rettere strekninger og ikke fullt så mange og store bakker med mye klatring, samt det sikkerhetsmessige aspektet at raskere trafikk kan komme seg forbi, gjør det både drivstoff-økonomisk bedre og ikke minst er med på å redusere konflikter og farer. Bare se på hva som skjedde nå i vinter med stans pga noen få lastebiler, og ingen omkjøringsmuligheter .

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...