Gå til innhold

Naturhensyn må vike når EU vurderer haste­behandling av fornybar-prosjekter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tragedie.

De som syr gule vester får gode tider framover.

Klimakampen vil gå ned i historiebøkene som oppskriften på hvordan menneskelig dumhet og manglende samarbeid kunne ødelegge samfunn.

Almenhetens tragedie er et begrep i spillteori, dessverre også veldig synlig i dagens klimahysteriske samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er man helt sluttet å snakke om at hvis vi var noen milliarder færre mennesker på jorda så ville energibehovet reduseres tilsvarende. Reduksjon i verdens befolkning som middel for reduksjon i energiforbruk. (Og alt annet forbruk). I vestlige land er vi vel så opptatt av selvrealisering at vi knapt reproduserer. Men utfra befolkningsveksten globalt så er der fremdeles noen der ute som ikke ser mørkt på å ha store barnekull. Er det tabu å snakke om at også disse også må "ta et tak" for å få færre barn.?

Hvert eneste individ - verden over - ønsker å leve slik vi gjør i "vesten". Bil, bobil, hus, hytte, daycruiser, sydenturer, mat, båt, moteklær osv osv.. Vet ikke hva energiforbruk pr nordmann....multiplisert med antall mennesker på jorden vil bli?. Men jeg vil anta at vi har et stykke igjen før det grønne skiftet greier å levere tilsvarende..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Sareptas said:

Tragedie.

De som syr gule vester får gode tider framover.

Klimakampen vil gå ned i historiebøkene som oppskriften på hvordan menneskelig dumhet og manglende samarbeid kunne ødelegge samfunn.

Almenhetens tragedie er et begrep i spillteori, dessverre også veldig synlig i dagens klimahysteriske samfunn.

La oss for all del ikke ha en saklig og balansert tilnærming, som tar høyde for de vanvittige naturødeleggelsene det medfører å ikke foreta det grønne skiftet  og forsette overforbruket av fossile energikilder.

 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, CXSUB4BA said:

Er man helt sluttet å snakke om at hvis vi var noen milliarder færre mennesker på jorda så ville energibehovet reduseres tilsvarende. Reduksjon i verdens befolkning som middel for reduksjon i energiforbruk. (Og alt annet forbruk). I vestlige land er vi vel så opptatt av selvrealisering at vi knapt reproduserer. Men utfra befolkningsveksten globalt så er der fremdeles noen der ute som ikke ser mørkt på å ha store barnekull. Er det tabu å snakke om at også disse også må "ta et tak" for å få færre barn.?

Jeg tror problemet med befolkningskontroll er at det lett bikker over i fascisme.
Det finnes årsaker til at folk får store barnekull, hovedsakelig stor dødelighet, og en slags trygghet om at noen vil ta seg av deg når du blir eldre, samt flere hender som kan bidra til husholdningen, -altså fattigdom.
Man ser at det fødes færre barn hvis folk får økt økonomi, levestandard, og utdanning, så det er jo en farbar vei, selv om den er treg og man tidvis havner tilbake til start (Uten å påstå at det er selve arbeidet eller intensjonen som gjør veien potensiellt u-fruktbar, det kan godt hende det er mer oppnåelig med større innsats, vilje, en annen metode, osv.)

En langt mer guffen (den fascistiske) tilnærming ville være at de rike (som faktisk bruker opp alle ressursene) tar kontroll over naturen til disse fattige og bestemmer over reproduksjonen deres, slik at de rike slipper å forbruke mindre, eller gå ned i levestandard.

Quote

Hvert eneste individ - verden over - ønsker å leve slik vi gjør i "vesten". Bil, bobil, hus, hytte, daycruiser, sydenturer, mat, båt, moteklær osv osv.. Vet ikke hva energiforbruk pr nordmann....multiplisert med antall mennesker på jorden vil bli?. Men jeg vil anta at vi har et stykke igjen før det grønne skiftet greier å levere tilsvarende..

Det er ikke nødvendigvis sant, det finnes mange som lever på andre vis, og ikke ønsker seg vestlig levesett.
Men det er kanskje veldig vestlig å tro at alle vil leve som i vesten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Må nesten spørre om hva slags verdenskulturer du referer til hvor nøysomhet er den allmenn aksepterte oppskriften på et lykkelig liv? Jeg tror at mennesket generelt (uansett hvor de kommer fra) alltid søker etter et enklere liv. Kan de bore en brønn, istedet for å gå flere km for å hente vann så gjør de det. Kan de ha husdyr istedet for usikkerheten ved å skaffe mat gjennom jakt - så gjør de det. Kan de ha en vaskemaskin istedet for å vaske klær i bekken så anskaffer de seg det også. All oppfinnsomhet, utvikling og framgang menneskeheten har hatt skyldes mennesket streben etter et enklere, tryggere og forutsigbart liv. I tillegg er mennesket nysgjerrig av natur. De vil oppleve, utvikle seg. De søker etter nye "leker" og nye hjelpemidler. Alle mennesker i hele verden er jo like, og "misfornøydhet" med det bestående er en sterk iboende kraft hos alle.

Det storsamfunnet du beskriver. Hvor menneskene generelt er fornøyd med lite, og ikke søker et "rikere" og enklere liv er meg totalt ukjent. Hvem er de? Hvor er de? Sitter de bare der og er storfornøyd? Sånn helt av seg selv? Da vil de jo aldri utvikle seg. Har de ingen drømmer og fantasier og "noe annet. Noe mer?? For meg høres det ut som disse er under noen form for "mind control". Og det kan vi jo bruke til noe positivt; Da trenger verden mer åpen informasjon om at store barnekull ikke gir sikkerhet, eller arbeidskraft. Men det motsatte for oss alle.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I Norge skal vi ikke lenger tilbake enn 100 + år tilbake før en helt vanlig familie bestod av mor og far og 10-15 barn. Jeg tror ikke det var planlagt. Ei heller ønsket. Det var ikke ønske om arbeidskraft, eller å kompensere for høy dødelighet. Det skyldtes mer at de ikke hadde tilgang på moderne prevensjon (De brukte sauetarmer etc). Hadde man kunne sendt P-piller tilbake i tid så tror jeg barnekullen ville normalisert seg på 1800 tallet også.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, CXSUB4BA said:

*sip*

Hvis med vestlig levesett du mener å grave brønner, og ha vaskemaskin, skal jeg selvsagt moderere påstanden min noe, jeg går med på at komfort ser ut til å være et generelt ønske.
(De eldste brønnene man har funnet er fra 6500 etter vår tidsregning, og fra Marj ibn Amir.
Hele vann og avløpssystemet har utspring i det man kaller midt-østen idag, altså går jeg med på at slike ting er menneskelige, men ville vanligvis ikke beskrevet det som utpreget vestlig.)
Når jeg påstod at ikke alle ønsker seg vestlig livsstil (Da før du spesifiserte hva du mente, og jeg tok utgangspunkt i hva man vanligvis legger i vestlig livsstil) inkluderer ikke den påstanden at disse folkene ikke har drømmer eller fantasier...
Tekstilarbeidere i Bangladesh er jo en del av en råkapitalistisk modell hvor de utnyttes for sin arbeidskraft i bytte mot (ofte en svært liten sum) penger, dette er en situasjon de befinner seg í, snarere enn at de drømmer om en vestlig livsstil, utover å være avhengig av den lusne lønnen de kan få på fabrikkgulvet. At de ønsker seg en mer komfortabel situasjon ville jeg sagt er helt naturlig, ikke utpreget vestlig.

Store barnekull gir sikkerhet, dersom målet er å ha noen til å ta seg av deg når du blir gammel, og ta over eventuell drift, eller bare familienavn, barnedødeligheten er svært høy i utviklingsland. (Ifølge WHO dør 5,4 millioner barn, under fem, årlig, hovedsakelig i fattige deler av verden. (En positiv sidenotis er at det er færre en tidligere.))
Rot-årsaken til barnearbeid er fattigdom, så dersom man skal lykkes i å tilby et alternativ til stor barneflokk er det fattigdom som fenomen som bør bekjempes.
Prevansjon, religion, patriarkat, dårlig tilgang på helsetjenester, sosiale mekanismer, tradisjon, og den gjentagende syklusen fattigdom produserer, er selvsagt også medvirkende årsaker, i tillegg til utdanning og økonomi, som allerede nevnt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Energibehov - Vestlig verden:

Det "vestlige levesett" er en endestasjon. Det er dit alle, uansett folkeslag, uansett kultur kommer, som opplever tilstrekkelig medgang, frihet og ressurstilgang over lang nok tid. Denne levemåten har ingenting med "vesten", eller spesielle gener å gjøre. Det er bare tilfeldig at denne gangen var det "vesten" som nådde et slikt katastrofalt nivå av dårskap. Opp gjennom historien har mange samfunn, utallige steder på jorden "blomstret" og nådd høyt teknisk og "kulturelt" nivå. Men krig, naturkatastrofer, kupp har hver gang sendt dem tilbake til "start" igjen. Såvidt meg bekjent er det bare "vesten" som har bestått lenge nok til å nå så destruktivt "langt" som vi er i dag. Og vesten behøver ikke krig og naturkatastrofer for å går under. Det klarer vesten helt på egen hand.

.............................................................................................................................................

For alle mennesker, over hele kloden, er fra fødsel av like. De har samme drifter. Samme behov for selvrealisering, like oppfinnsomme, samme ønske om økt "lykke". Og i alle kulturer går "framskrittet" sin ustoppelige langsomme gang. Det fins selvfølgelig kulturer som holder oppfinnsomheten nede. Men hvis mennesker får fritt utløp for sin kreativitet , og det får pågå lenge nok så ender alle tilslutt opp med den absolutt mest destruktive, ikke bærekraftige levemåte; Den "Vestlige" levemåte. Desværre er den "vestlige lykke" linket til et enormt forbruk så "lykken blir garantert kortvarig".

Jeg har bare ett råd til de nasjoner som enda ikke har kommet til den "vestlige" forbrukshengemyra enda . Sett på bremsen. Lær menneskene å finne glede i de små kortreiste ting. Stopp vekst. Stopp videre arealbruk. Lær barna opp i at "glede" ikke er linket til "ting". Ikke få masse unger. Dere trenger ikke nytt kjøkken hvert 5 år.... Friheten til enkeltindivid og selskap må begrenses. Dette er menneskehetens eneste håp for framtiden. Lær av galskapen som foregår i Norge og Europa og de såkalte "vestlige" land. Ikke kopier.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er tabu å si at menneskeheten må kontrolleres. Men menneskeheten må styres og vegledes og kontrolleres.. Se på vesten hvor ille det kan gå. Et menneske som får leve ut sin kreativitet og sine drømmer og gis ressurser til dette vil tilslutt ende opp i destruktivitet og egoisme. For mye frihet og for mange gravemaskiner er ikke bra...

Skal det grønne skiftet kunne gjennomføres kan ikke den vestlige levemåte og det vestlige forbruk og sløseri fortsette. Ei heller innføres i flere deler av verden. Det er ikke et levesett å strebe etter. (Og vi håper ingen gjør det..).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I Norge (Destruksjonens og dekadensen høyborg) river vi landet i stykker mens jeg sitter her og taster. Bare på den tiden jeg har brukt på disse setningene har bøndene i det ganske land destruert flere dekar med våtområder og myrer som fugler og dyr trenger for å leve. (Det er omtrent fritt fram). Staten har sponset nye gravemaskinene gjennom årets milliard-tildelinger. Og snart slipper den sittende regjering bulldoserne løs på hvert et fjell hvor det blåser en kuling for å dekorere disse med vindmøller. "For vi må jo ha billig strøm til jaquzzien på hytta."

Lenke til kommentar
3 minutes ago, CXSUB4BA said:

*snip*

Ja, jeg ser vi er enige i masse, vi kan kanskje koke det ned til maslows behovspyramide, så slipper vi en meta-diskusjon om hva som er vestlig levesett.
For de behovene maslow skisserte er jeg enig i at fremstår universelle, men som du selv er inne på er de ikke avhengige av et overforbruk av ressurser slik man i stor grad praktiserer i vesten.
Siden vi allerede snakker så generelt, tror jeg man ville dempet behovet for å produsere så mange barn, dersom man i større grad klarte å fordele ressursene, og dersom man fordelte ressursene ville man se seg nødt til å finne alternativer til hodeløst konsum som en metode til selv-realisering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om disse nye reglene for EU også gjelder for EØS/Norge? Det vet vi mer om 18. mai.

Sitat:

I en rekke EU-land er for eksempel vindkraft på land et hett stridstema. Men Kommisjonen understreker i sitt forslag at det å nå klimamålene og gjøre seg uavhengig av russisk gass, i noen grad fører til at en må overkjøre lokale protester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...