Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

3/4 Dekk punkterte samtidig


Anbefalte innlegg

For et par sesonger siden kjøpte jeg 4 felger med vinterdekk på. Jeg monterte de på bilen, men etter å bare kjørt noen hundre meter mista brått 3/4 dekk all luft.

Det som er, er at dekkene ser helt ubrukt ut. Ser ikke ut som de er brukt en eneste sesong, de er gode og ferske.

Hva tror dere kan være årsaken? Kan det være feil størrelse med tanke på felg? Lett å diagnosere selv? Eventuelt hvor drar jeg for å finne ut hva som er galt? Hadde vært kurant om jeg kunne tatt av dekkene og satt på annen felg, om det er en mulighet.

 

Selger på det tidspunktet solgte bare felg og ga ingen garanti for dekkene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produksjonsfeil kanskje? 

Med selve dekkene kan det være sideveggen (inkluderer kanten på dekket som forsegler lufta inne mellom felg og dekk, bead som den heter på engelsk.) som har en skade som gjør at de klapper sammen når de treffer små ujevnheter i veien. Det kan være feil størrelse, da holder ikke beaden seg på plass, eller så har de blitt tvingt på så hardt at det har blitt skader. Eller rett og slett altfor mye eller lite luft.

på felgen, kan det være at de er skjeve eller ikke runde nok, ventil som har hatt en katastrofal feil, eller at noen har gjort en dårlig jobb ved forsegling av felgene hvis de er delte.

Er dekk og felger godkjent for veibruk? Hvis de ikke er godkjente eller falske, så kan hva som helst skje. Dekk og felg som ikke er godkjent for veibruk eller er falske har oftere enn ikke ekstremt dårlig kvalitetskontroll og testing. Sørg for å kjøpe ifra merker som har gode rutiner for sånt.

jeg ville satt det bort om jeg var i dine sko, et hvilket som helst bilverksted med en dekkmaskin burde kunne gi deg et svar. Er det noe jeg har lært, så er det at man ikke skal kødde med ting man putter mellom seg selv og bakken, være det dekk, sko eller seng. 

tror jeg har fått med meg det meste, er det noe jeg har glemt må jeg bare beklage. 

Lenke til kommentar

Størrelse på felg står vel på felgen, f.eks: 6.5x16

Størrelse på dekk står på dekkene, f.eks 205/55-16

Om du finner størrelsen så kan vi si om det passer med hverandre.

(som eks 6.5 tommer * 25.4 mm + 40 mm = 205.1 mm, som passer godt med dekk med 195 eller 205 bredde)

FELGBREDDER - STØRSTE OG MINSTE TILLATTE MÅL FOR DEKKDIMENSJONER | Megahjul

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Har studert felgene, det virker som det har vært noen "romertall" som markering enkelte steder, men på alle felgene er det såpass slitt at jeg klarer ikke lese hva som står. Skal ta med et hjul til dekkforhandler og høre hva de mener. Setter pris på tilbakemeldingene jeg fikk 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Svein M said:

Størrelse på felg står vel på felgen, f.eks: 6.5x16

Størrelse på dekk står på dekkene, f.eks 205/55-16

Om du finner størrelsen så kan vi si om det passer med hverandre.

(som eks 6.5 tommer * 25.4 mm + 40 mm = 205.1 mm, som passer godt med dekk med 195 eller 205 bredde)

FELGBREDDER - STØRSTE OG MINSTE TILLATTE MÅL FOR DEKKDIMENSJONER | Megahjul

Jeg har ikke klart å finne det. Så på alle felgene nøye, men fant bare noen romertall som var så slitt jeg ikke klarte å lese. Ene felgen hadde malt på en kombinasjon som viste seg å være skiltnr til en annen bil.

Lenke til kommentar
22 hours ago, sedsberg said:

Sjekk datomerking på dekka. Kan også lekke rundt kanten av felgen. Spesielt hvis det er mye korrosjon. Hvis du får fyllt litt luft i dekka, eller om du tar av et hjul, så kan du kline noe såpevann utover og se om du kan se om det bobler noe sted.

Kan dobbeltsjekke for sikkerhets skyld. Men har at inntrykk av at dato er irrelevant så lenge mønsteret er dybt og dekkene er ferske 

Lenke til kommentar

Ble lufttrykket i dekkene sjekket før du kjørte med bilen (ved/etter dekkskift)? Over tid vil det alltid sive ut luft; har selv opplevd hjul med ned mot en tredjedel av anbefalt lufttrykk når de ble satt på. —> Selv om hjulet tilsynelatende har nok luft (trykk) kan for lite luft i teorien også gjøre at trykket forsvinner helt når bilen brukes; det blir rett og slett for lite luft til å presse dekket mot felgkanten.

Antar at du har sjekket at det ikke sitter skruer/spikre eller lignende i dekkene, evt. hull som kan forklare det som skjedde?

Lenke til kommentar

Tror nesten du kan se det om dekket er for smalt eller for bredt i forhold til felgen. Dekket er enten samme bredde som felgen eller opp til ca 5 centimeter bredere. Du kan også prøve å måle bredden på felgen i tommer.

Diameter på felg og dekk-innside må være det samme, men tror ikke det går å få på feil diameter på felgen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...