Gå til innhold

Tråden om Portugal som reisemål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

uhh, egen tråd om Portugal.
Jeg kommer til å spamme ihjel tråden med mine pro-portugal poster. 😜

Litt trist at Spania (tilfeldigvis?) har blitt en favoritt for nordmenn. Når Portugal på mange måter er mye bedre på så uendelig mange områder. Bedre på hvilken måte? Spør du. Joda, her kommer lista. ^^ hehe

- De fleste snakker engelsk. I motsetning til spanjolene. 
- 10 års skatteamnesti for nordmenn som bosetter seg fast.
- Lavere prisnivå enn i Spania
- Mer internasjonalt og større mangfold
- Liberalt land. Ikke like konservativt tankesett som Spania.
- Stor tilknytting til Afrika og Brasil gir mange spennende kulinariske og kulturelle opplevelser
- Maten er bedre enn i Spania. Vinen også. Hehe. ^^
- Det er et enkelt land å reise i. Høyhastighetstog og gode bussforbindelser. Uber er billig.
- Det er lett å bli kjent med lokale.
- Stort britisk og fransk miljø i Algarve.
- Mange rimelige fly videre inn mot Afrika, til Azorene og ellers i Europa.
- Blonde nordmenn er eksotisk vare og derfor nokså ettertraktet på Tinder osv. 
- SuperBock er alltid på salg på Continente.

Minuset?
- Rasistisk holdning blant de lokale. Særlig mot mørkhudete og brasilianere. 
- Blåser litt langs kysten, siden det peker rett ut mot atlanter'n
- Folk har veeeeeeeeeeeeldig god tid i køen på butikken
- Undertegnende bor der ikke lengre
- Litt få avganger til og fra Norge med fly
- Langt med fly
 
 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (9 minutter siden):

uhh, egen tråd om Portugal.
Jeg kommer til å spamme ihjel tråden med mine pro-portugal poster. 

Tenkte det var like dumt, slkat vi tre ikke spamet ned den andre tråden  😅

 

Milhouse85 skrev (9 minutter siden):

SuperBock er alltid på salg på Continente.

Tsk. Sagres smaker da myyyyyye bedre. Du har bodd for lenge i nord-Portugal.

edit: flere cons:

  • Både Portugal og Norge er gamle sjøfartsnasjoner. Vi har følgelig mye til felles. 
  • Si du er fra Norge og de innfødte får stjerner i øynene, både på grunn av overnevnte og bacalao (både retten og fisken). 
  • Hadde det ikke vært for oljen hadde vi antageligvis vært like fattige som Portugal. enda en ting til felles?
Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (32 minutter siden):

Tenkte det var like dumt, slkat vi tre ikke spamet ned den andre tråden  😅

 

Tsk. Sagres smaker da myyyyyye bedre. Du har bodd for lenge i nord-Portugal.

edit: flere cons:

  • Både Portugal og Norge er gamle sjøfartsnasjoner. Vi har følgelig mye til felles. 
  • Si du er fra Norge og de innfødte får stjerner i øynene, både på grunn av overnevnte og bacalao (både retten og fisken). 
  • Hadde det ikke vært for oljen hadde vi antageligvis vært like fattige som Portugal. enda en ting til felles?

Tørrfisk ja. Den hadde jeg glemt.
Faktisk billigere i Portugal enn her hjemme i Norge.
Allikevel er det tørrfisken fra island som har høyest status i Portugal. 😜 

Fun fact: Det lokale ølet på Sao Miguel, "Special" - er noe av det verste ølet jeg noen sinne har prøvd. Aner ikke hvorfor, men øl var sjelden vare på Sao Miguel (Azorene). Selv etter å ha forsøkt det meste av supermarkeder - så var prisene det doble av fastlandet. Utvalget helt elendig. Tydeligvis liten kultur for øl på Sao Miguel. Maten der var i grunn ikke så mye å skryte av.

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

- De fleste snakker engelsk. I motsetning til spanjolene.

Et par gode grunner til det:

-fattig land så mange har jobbet i utlandet

-fattig land så de bruker undertekster på film og tv istedenfor dubbing. Å ha hørt engelsk hver dag trener språkøret. Det samme skjedde egentlig i Norge fordi det var et lite og fattig land, men idag kunne få tenkt seg dubbing. Det er kun for små barn som ikke kan lese.

Min siste tur til Portugal gikk til Sintra hvor man finner mange fantastiske slott og herskapshus. Mange tar det som en dagstur fra Lisboa som bare er 50 minutter med tog unna. Det blir likevel lett mye stress og køgåing om man tar det som en dagsutflukt. Jeg kunne ta de roligere, se mere og grundigere og unngikk de verste køene.

sintra1.thumb.jpg.aae82aa88166d7d294e8b75083271abd.jpg

sintra2.thumb.jpg.3d8dc5464def7554fadd4c11573203c5.jpg

sintra3.thumb.jpg.c9669f060d9bd934588abbce681bd9c6.jpg

Lenke til kommentar

@robertaas Jeg vil ikke kalle Portugal for et fattig land. Sammenliknet med Norge, ja. Men fattig - tja... nei.

Litt for enkelt til å si at "mange har jobbet i utlandet, derfor snakker de bra engelsk".

En viktig årsak til at de er så gode i engelsk er at de har hatt et tett samarbeid med Storbritannia i all sin tid. De har fått god hjelp og støtte i kriser - og var blant annet alliert med England under Napoleonskrigen. De har vært vertskap for mange kongelige besøk; samt ikke minst at ei prinsesse fra Portugal giftet seg inn i den kongelige familien i Storbritannia.
Det tette samarbeidet er godt synlig i Portugal, dersom man ser godt etter. Blant annet med alle de røde telefonboksene som er spredd rundt omkring i Portugal. 

Siden Portugal også var stor innen shipping, gikk veldig mye av varene via blant annet Porto og Lisboa og videre til England.

Derfor er det også naturlig at engelsk ble godt implementert tidlig på skolen. Slik at til og med den eldre garde forstår engelsk godt. 

"Johan den store", den 10-ende konge av Portugal var blant annet gift med ei fra Storbritannia så tidlig som 1300-tallet. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...