Gå til innhold

Flytting av pensjonskonto tid?


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt fra 2-3 uker til en måned til to.

Har byttet flere ganger; fra diverse  leverandører til Nordnet og fra Nordnet til Kron. 

Nå flytter jeg IPS og ASK fra Sbanken til Kron, det har tatt flere uker nå og ennå ikke blitt flyttet.

Hvis du ønsker å investere i globalt indeksfond som er billig er kron et godt alternativ. Kun 0,15% forvaltningsgebyr på Kron Index Global. Nordnet tok 0,3-0,4%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har alt blitt flyttet over til Nordnet, tok ikke lang tid. ca 1 uke.

Men ser at jeg har 2 kontoer, en som heter aktiv og en som heter passiv.

Hva er forskjellen mellom disse?

Og hvordan er det når jeg får inn mer penger hver måned fra arbeidsgiver? Går disse inn på passiv først og så er det opp til meg å investere de, eller blir det automatisk kjøpt andeler i de fondene jeg har? Jeg går ut fra førstnevnte?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 30.4.2022 den 13.29):

Nå har alt blitt flyttet over til Nordnet, tok ikke lang tid. ca 1 uke.

Men ser at jeg har 2 kontoer, en som heter aktiv og en som heter passiv.

Hva er forskjellen mellom disse?

Og hvordan er det når jeg får inn mer penger hver måned fra arbeidsgiver? Går disse inn på passiv først og så er det opp til meg å investere de, eller blir det automatisk kjøpt andeler i de fondene jeg har? Jeg går ut fra førstnevnte?

Aktiv er den delen hvor du får penger inn fra arbeidsgiver hver måned. Passiv er kapital fra tidligere arbeidsgivere. 

Aktive innskudd investeres som spareavtale, slik jeg forstår nettsidene til nordnet. 

Edit: nei, spareavtale er anbefalt også ved selvvalg, men er frivillig. Se innlegg under)

Endret av Herr Brun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (19 timer siden):

Aktive innskudd investeres som spareavtale, slik jeg forstår nettsidene til nordnet. 

ok, men nå som det er flyttet så har jeg egentlig ikke en spareavtale. Altså før hos storebrand så ble vel litt av lønna mi automatisk investert i de 2 fondene jeg hadde der. Men nå så velger jeg fond fortløpende og kan t.o.m velge å ikke være investert i noen ting ( bare cash) så virker litt rart at pengene jeg får inn blir fordelt på de fondene jeg har nå hos Nordnet?

 

Lenke til kommentar

når jeg flyttet hadde jeg to kontoer som ble flyttet. Den ene gikk samme uken mens den andre tok flere måneder. Men dette var helt i starten når en kunne flytte. Jeg flyttet til dancia/nito

 

Edit: Ser de på sine sider oppgir 10-30 dager.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
ltdata skrev (4 timer siden):

ok, men nå som det er flyttet så har jeg egentlig ikke en spareavtale. Altså før hos storebrand så ble vel litt av lønna mi automatisk investert i de 2 fondene jeg hadde der. Men nå så velger jeg fond fortløpende og kan t.o.m velge å ikke være investert i noen ting ( bare cash) så virker litt rart at pengene jeg får inn blir fordelt på de fondene jeg har nå hos Nordnet?

 

Ok. Fikk inntrykk fra nordnets blogg om at spareavtale er default. Det er jo det eneste fornuftige. Men ser ut som du også kan velge bort dette og la innskudd stå som kontanter til du investerer dem. Jeg ville opprettet spareavtale, men om du ikke gjør det så står det på nettsiden og i appen at du har kontanter på den aktive kontoen (dit alle nye innskudd kommer). Så må du velge fond du vil kjøpe og beløp du vil kjøpe for i nordnets fondsmeny. Funker så vidt jeg vet helt likt som handel på andre kontoer på nordnet. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Ok. Fikk inntrykk fra nordnets blogg om at spareavtale er default. Det er jo det eneste fornuftige. Men ser ut som du også kan velge bort dette og la innskudd stå som kontanter til du investerer dem. Jeg ville opprettet spareavtale, men om du ikke gjør det så står det på nettsiden og i appen at du har kontanter på den aktive kontoen (dit alle nye innskudd kommer). Så må du velge fond du vil kjøpe og beløp du vil kjøpe for i nordnets fondsmeny. Funker så vidt jeg vet helt likt som handel på andre kontoer på nordnet. 

Ja riktig. Var kanskje dette jeg kunne tenke meg. Siden jeg kan kjøpe og selge fond daglig etc så er det mest logisk at pengene kommer inn og at det er opp til meg å fordele. Ja det blir nok som en vanlig konto vil jeg tro der cash vil komme inn som cash på kontoen som jeg selv kan disponere.

Ja skjønner at jeg kanskje burde hatt en spareavtale. Men det er såpass lite penger det er snakk om og jeg er allerede litt opp i årene, så jeg har valgt full frihet. Kanskje det ikke er det smarteste, men jeg vet i hvert fall hva jeg begir meg utpå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...