Bonzo42 Skrevet 16. april 2022 Rapporter Del Skrevet 16. april 2022 Har tegnet et enkelt ønskeoppsett, har noen spørsmål og tar gjerne i mot tilbakemeldinger. Vil dette kunne fungere? Hvordan er det med sikkerhet, bør jeg ha en egen firewall før switchen? Andre måter å løse oppsettet på? Lenke til kommentar
Saltkorn Skrevet 16. april 2022 Rapporter Del Skrevet 16. april 2022 (endret) Hvorfor endre din nåværende løsning? Kan fortsatt koble egen ruter i kjeller, evt kjøpe en ekstra orbi satelitt og utvide mesh til kjeller med kabel Satelitt har flere tilkoblinger så kan legge til en ekstra switch i kjeller Endret 16. april 2022 av Saltkorn Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. april 2022 Rapporter Del Skrevet 16. april 2022 Du får bare én offentlig IPv4-adresse fra Altibox, og kan slik sett ikke ha to rutere, med mindre den ene ikke står bak den andre.. Lenke til kommentar
Bonzo42 Skrevet 16. april 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. april 2022 3 hours ago, Saltkorn said: Hvorfor endre din nåværende løsning? Kan fortsatt koble egen ruter i kjeller, evt kjøpe en ekstra orbi satelitt og utvide mesh til kjeller med kabel Satelitt har flere tilkoblinger så kan legge til en ekstra switch i kjeller Har leieboere og ønsker derfor å separere nettene. Lenke til kommentar
Bonzo42 Skrevet 16. april 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. april 2022 (endret) 1 hour ago, NULL said: Du får bare én offentlig IPv4-adresse fra Altibox, og kan slik sett ikke ha to rutere, med mindre den ene ikke står bak den andre.. Okay, da kan kanskje en FW fra pfSense løse det hvor jeg setter opp to lokale nett og som deles i switchen og som igjen forer ruterne? Noe ala dette? Endret 16. april 2022 av Bonzo42 Added picture Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. april 2022 Rapporter Del Skrevet 16. april 2022 Vet ikke helt hva som man egentlig ser for seg i praksis med "ala dette", men joda - konseptuelt sett kan det løses slikt. Lenke til kommentar
Bonzo42 Skrevet 17. april 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. april 2022 (endret) 14 hours ago, NULL said: Vet ikke helt hva som man egentlig ser for seg i praksis med "ala dette", men joda - konseptuelt sett kan det løses slikt. Så bra da @NULL, da er jeg på sporet håper jeg, er jo på jakt etter enkleste måte å løse dette. Er det andre løsninger som vil kunne fungere bedre? Ønsker jo bare å få delt opp i to forskjellige soner slik at leieboer og meg selv ikke har tilgang til hverandres nett. Fant et annet bilde som illustrerer det tidligere konseptet greit. Hele artikkelen finner man her i tilfelle andre kan få bruk for der: Setup VLAN subnets for home network - NetOSec Endret 17. april 2022 av Bonzo42 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. april 2022 Rapporter Del Skrevet 17. april 2022 19 minutes ago, Bonzo42 said: Ønsker jo bare å få delt opp i to forskjellige soner slik at leieboer og meg selv ikke har tilgang til hverandres nett. Du med fysisk og administrativ tilgang vil jo altid kunne få tilgang til leieboers nett, men ellers ja. Har ingen leieboere, men bruker selv et oppsett med Telenor fiberboks/ONT <-> pfsense router <-> egne vlans for AP, gjester på wifi, privat, hjemmekontor, media og gaming. Kan ta noe tid å sette opp alt med dhcp, brannmur osv for hvert vlan, så hvis du er ny kan det være et poeng å starte med så få vlan som nødvendig og så eventuelt segmentere det yderligere ved behov. Hvis du f.eks. kun trenger 2 vlans og routeren med pfsense har nok porter, trenger du jo ikke engang en switch med vlan-støtte og det vil forenkle det en del. 1 Lenke til kommentar
Bonzo42 Skrevet 19. april 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. april 2022 (endret) On 4/17/2022 at 2:50 PM, tigerdyr said: Har ingen leieboere, men bruker selv et oppsett med Telenor fiberboks/ONT <-> pfsense router <-> egne vlans for AP, gjester på wifi, privat, hjemmekontor, media og gaming. Kan ta noe tid å sette opp alt med dhcp, brannmur osv for hvert vlan, så hvis du er ny kan det være et poeng å starte med så få vlan som nødvendig og så eventuelt segmentere det yderligere ved behov. Hvis du f.eks. kun trenger 2 vlans og routeren med pfsense har nok porter, trenger du jo ikke engang en switch med vlan-støtte og det vil forenkle det en del. Hvordan kjører du pfSense routeren @tigerdyr? På en PC eller egen enhet? Netgate enhetene er relativt kostbare, er det andre som kan dekke samme behov til en lavere pris? Endret 19. april 2022 av Bonzo42 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 19. april 2022 Rapporter Del Skrevet 19. april 2022 (endret) 16 minutes ago, Bonzo42 said: Hvordan kjører du pfSense routeren @tigerdyr? På en PC eller egen enhet? Netgate enhetene er relativt kostbare, er det andre som kan dekke samme behov til en lavere pris? Jeg kjører det på en PC Engines APU3C4. Kostet ~1400 kr for et par år siden inkl kabinett, strømforsyning, 16G mSATA SSD drev. Edit: Er egentlig netgate enhetene så dyre? https://www.dustin.no/product/5011254400/1100-pfsense-security-gateway - litt høyere pris og lavere spec enn DYI, javisst, men ikke avskrekkende. Holder ikke den til ditt behov? Endret 19. april 2022 av tigerdyr Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. april 2022 Rapporter Del Skrevet 19. april 2022 Trenger/krever utleiere kablet nett? Isåfall kan du ordne dette med et separat trådløst nett Lenke til kommentar
Bonzo42 Skrevet 19. april 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. april 2022 3 minutes ago, xClaymanx said: Trenger/krever utleiere kablet nett? Isåfall kan du ordne dette med et separat trådløst nett Ja, de ønsket kablet og jeg har allerede borret hull og trukket kabel, så kommer til å satse på det løpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå