Gå til innhold

Verden må legge om bruken av råmaterialer kraftig når vi skal gå fra brun til grønn økonomi [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En rask kommentar! I forbindelse med elektrifisering på alle mulige områder, kan en raskt si at vi klarer oss uten kobolt, nikkel og sjeldne jordarter (til batterier, elmotorer og generatorer). Aluminium kan i stor grad brukes i stedet for kobber. Litium er det ingen mangel på (like vanlig som aluminium).

Bare 5% av nikkelproduksjonen brukes i dag til elbiler (det meste går til rustfritt stål).

Videre så vil det meste av metallene bli gjenvunnet og når det er bare elbiler i verden, vil behovet for nytt metall være svært lite.

Summa summarum. Jeg synes denne artikkelen gir et veldig feil bilde av situasjonen!

Fra artikkelen: "Her har dessverre ikke varmepumper mye å si. De sparer kWh og ikke mineraler". De sparer jo noen vindturbiner (tre av fire om en heller hadde brukt panelovner). Heller ikke her er det Valmot skriver korrekt!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

En god og nøktern artikkel som setter fingeren på flere meget relevante ressursutfordringer. Jeg forstår godt entusiasmen blant elbilistene og skulle gjerne hatt en selv. Men det er som det påpekes et svært ressurskrevende (luksus) produkt som det gir liten mening å kalle løsningen på olje-avhengighet. Man burde glemme CO2 utslipp og klimafrykt som motivasjonefaktor, og heller vende fokus mot en udiskutabel og høyst reell problemstilling som er vår sivilisasjons totale avhengighet av begrensede petroleumsressurser. Utvikling av reelle alternativer til petroleum (biogass, bioetanol, bio-jetfuel, bio alt mulig) må få en større plass. Det er forholdsvis enkelt å tillempe eksisterende forbrenningsteknologi til å gå på et fornybart fuel, sammenlignet med å lage elbiler fra skratch. Resirkulering av kritiske materialer vil også nødvendigivs bli helt sentralt i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i kritikken fra Ketill Jacobsen. Artikkelen er er unyansert og svartmalende. Historien forteller oss at når det blir for stor etterspørsel etter en (rå)vare så finner man fram til alternativer som kan dekke behovet, eventuelt på en annen måte, kanskje til og med bedre enn før. 

Dagens batteriteknologi er i sin spede barndom. Det pågår en rivende utvikling innen materialbruk. Det er nær 100% sikkert av vi om 10 år ikke produserer samme type batterier som i dag. Hvilken løsning som vil vinne fram vil være en kombinasjon av pris (tilgang på ressurser) og effektivitet/ytelse.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Humanen skrev (4 minutter siden):

Dagens batteriteknologi er i sin spede barndom. Det pågår en rivende utvikling innen materialbruk. Det er nær 100% sikkert av vi om 10 år ikke produserer samme type batterier som i dag. Hvilken løsning som vil vinne fram vil være en kombinasjon av pris (tilgang på ressurser) og effektivitet/ytelse.  

Nja, går utviklingen så raskt? Hvor stor har utviklingen og kapasiteten på batteri vært siden 2012?

Hvilken banebrytende teknologi er det som skal revolusjonere markedet på bare ti år?

Lenke til kommentar

Av de ulike metallene så tror jeg spesielt kobber og nikkel vil øke i pris. Dette er metaller som omsettes i store mengder så det vil få mer betydning på verdensøkonomien enn f.eks sjeldne jordarter som omsettes i små kvanta.

Kobberprisen tror jeg vil øke fordi aluminium ikke er et godt alternativ i mange typer anvendelser. F.eks i motorer og spoler i ting som er vekt-sensitivt eller trenger kjøling kan gi større og tyngre løsninger. I korrosjonsutsatte miljø er også kobber en fordel over den typen aluminium som brukes i kabler og ledninger (rent ulegert aluminium. I fleksible kabler som ladekabler vil aluminium være mye mer utsatt for utmatting. I elektronikk er også kobber viktig for signalgangen på grunn av ledningsevnen. Aluminium blir aldri en fullgod erstatning.

Nikkel kan også bli en utfordring. Ikke på grunn av batterier, men på grunn av stål og Russland.

Kobolt og nikkel er mer "kjekt å ha" i batterier fordi det øker effekttetthet og stabilitet så det vil vi nok fortsette å ha i dyre batterier for spesielle formål. Da tenker jeg fly, romfart osv. ikke biler.

Norge har en interessant geologi og sitter på en del ressurser som burde være en aksellerator i det grønne skiftet. Med nye utvinningsmetoder kan nok flere gamle gruveprosjekter gjenåpnes og drives effektivt igjen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 timer siden):

Hvilken banebrytende teknologi er det som skal revolusjonere markedet på bare ti år?

Det går selvfølgelig ikke an å si i dag hvilke teknologiske gjennombrudd som vil materialisere seg i framtiden, men det har jo vært mye buss om faststoffbatterier i det siste, og det forskes iherdig på ulike materialer og hvordan de kan utnyttes. Det er fremdeles mye upløyd mark innen material-forskning. 

Endret av Humanen
Lenke til kommentar
Humanen skrev (8 minutter siden):

Det går selvfølgelig ikke an å si i dag hvilke teknologiske gjennombrudd som vil materialisere seg i framtiden, men det har jo vært mye buss om faststoffbatterier i det siste, og det forskes iherdig på ulike materialer og hvordan de kan utnyttes. Det er fremdeles mye upløyd mark innen material-forskning. 

LFP-batterier som verken bruker nikkel eller kobolt har jo trådd frem som et godt alternativ (billigere enn nikkel/koboltbatterier og 85% av energitetthet). Brukt av Tesla og verdens største elkjøretøyprodusent BYD. Som Humanen påpeker, mye skjer og mye vil skje med batterier de nærmeste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...