Gå til innhold

Lønn som lokomotivfører


Anbefalte innlegg

Hei!
Har sjekket på SSB om lønn for en heltidsarbeidende lokomotivfører for gjennomsnittslønn og synes det er overaskende lav lønn ut ifra hva jeg har tidligere hørt på denne siden. Lønnen som er visst på SSB er samlet med t-baneførere med 60 000kr i måneden og 720 000kr i året, men tar virkelig t-baneførere ned lønnen så mye. Dersom noen jobber som lokomotivfører vil jeg gjerne høre erfaringene deres :)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva får deg til å tro at 720 000 kr i året er lavt for en lokfører? En lokfører kan også ha forskjellige ansvarsområder som lokal gods og Bergensbanen med ansvar for mange passasjerer, noe jeg antar endrer lønnen. Sammenlignet med bussjåfører, så er en lokførerlønn god. Sammenlignet med flypiloter, så er det kanskje midt på treet.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Hva får deg til å tro at 720 000 kr i året er lavt for en lokfører? En lokfører kan også ha forskjellige ansvarsområder som lokal gods og Bergensbanen med ansvar for mange passasjerer, noe jeg antar endrer lønnen. Sammenlignet med bussjåfører, så er en lokførerlønn god. Sammenlignet med flypiloter, så er det kanskje midt på treet.

har hørt at fra noen folk i mitt distrikt at de ligger på en 900 000kr hvertfall, men nå vet ikke jeg om det er snakk om gods, passasjer, og andre ting som kan ha betydning for lønnen.

Lenke til kommentar

Vanlig lønn i Vy er meg bekjent 7-800 000 i en normal turnus med jobb annenhver helg. Godstogførerne ligger gjerne litt høyere, med en god del overnattinger på hotell som medvirkende årsak (i tillegg til mye kjøring på natt).

Det finnes de som tjener godt over millionen, men det kan man finne i de ganske mange yrker bare man jobber nok ;) Men at lokførere tjener svært godt sett opp mot hvor utrolig kort utdanning det er - det er ganske åpenbart.