Gå til innhold

Lønn som lokomotivfører


Anbefalte innlegg

Hei!
Har sjekket på SSB om lønn for en heltidsarbeidende lokomotivfører for gjennomsnittslønn og synes det er overaskende lav lønn ut ifra hva jeg har tidligere hørt på denne siden. Lønnen som er visst på SSB er samlet med t-baneførere med 60 000kr i måneden og 720 000kr i året, men tar virkelig t-baneførere ned lønnen så mye. Dersom noen jobber som lokomotivfører vil jeg gjerne høre erfaringene deres :)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva får deg til å tro at 720 000 kr i året er lavt for en lokfører? En lokfører kan også ha forskjellige ansvarsområder som lokal gods og Bergensbanen med ansvar for mange passasjerer, noe jeg antar endrer lønnen. Sammenlignet med bussjåfører, så er en lokførerlønn god. Sammenlignet med flypiloter, så er det kanskje midt på treet.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Hva får deg til å tro at 720 000 kr i året er lavt for en lokfører? En lokfører kan også ha forskjellige ansvarsområder som lokal gods og Bergensbanen med ansvar for mange passasjerer, noe jeg antar endrer lønnen. Sammenlignet med bussjåfører, så er en lokførerlønn god. Sammenlignet med flypiloter, så er det kanskje midt på treet.

har hørt at fra noen folk i mitt distrikt at de ligger på en 900 000kr hvertfall, men nå vet ikke jeg om det er snakk om gods, passasjer, og andre ting som kan ha betydning for lønnen.

Lenke til kommentar

Vanlig lønn i Vy er meg bekjent 7-800 000 i en normal turnus med jobb annenhver helg. Godstogførerne ligger gjerne litt høyere, med en god del overnattinger på hotell som medvirkende årsak (i tillegg til mye kjøring på natt).

Det finnes de som tjener godt over millionen, men det kan man finne i de ganske mange yrker bare man jobber nok ;) Men at lokførere tjener svært godt sett opp mot hvor utrolig kort utdanning det er - det er ganske åpenbart. 

Er selv utdannet togleder så kjenner mange lokførere :) Virker som de fleste jeg har snakket med trives godt i jobben. Det er nok en fordel å trives godt i eget selskap. Gjør man det er det vel bare å kjøre på :)

Lenke til kommentar
Niram skrev (1 minutt siden):

Vanlig lønn i Vy er meg bekjent 7-800 000 i en normal turnus med jobb annenhver helg. Godstogførerne ligger gjerne litt høyere, med en god del overnattinger på hotell som medvirkende årsak (i tillegg til mye kjøring på natt).

Det finnes de som tjener godt over millionen, men det kan man finne i de ganske mange yrker bare man jobber nok ;) Men at lokførere tjener svært godt sett opp mot hvor utrolig kort utdanning det er - det er ganske åpenbart. 

Er selv utdannet togleder så kjenner mange lokførere :) Virker som de fleste jeg har snakket med trives godt i jobben. Det er nok en fordel å trives godt i eget selskap. Gjør man det er det vel bare å kjøre på :)

Hvilke selskaper jobber de godstogførerne for? og er det ofte man overnatter på hotell som godstogfører?

Lenke til kommentar

Her må nok en lokfører svare for å kunne gi et eksakt svar, men jeg vil anta 2-3 overnattinger borte i uken ikke er helt unormalt når man kjører godstog.

Det er mange godstogselskaper; f. eks CargoNet, HectorRail, Green Cargo, LKAB og Tågåkeriet. Turnusene varierer nok også litt selskapene imellom. 

Lenke til kommentar
Niram skrev (1 minutt siden):

Her må nok en lokfører svare for å kunne gi et eksakt svar, men jeg vil anta 2-3 overnattinger borte i uken ikke er helt unormalt når man kjører godstog.

Det er mange godstogselskaper; f. eks CargoNet, HectorRail, Green Cargo, LKAB og Tågåkeriet. Turnusene varierer nok også litt selskapene imellom. 

Ettersom man er mye borte er det slik at man får fridager etter et slik langt oppdrag?

Lenke til kommentar
kristoffer.M skrev (2 minutter siden):

Ettersom man er mye borte er det slik at man får fridager etter et slik langt oppdrag?

Man har naturligvis fine langfriperioder i en turnus, men akkurat detaljene må en lokfører svare på da jeg ikke kjenner disse turnusene spesifikt.

Lenke til kommentar
kristoffer.M skrev (3 minutter siden):

Vet du om noen jeg kan komme i kontakt med?

ITtraktor her på forumet har pleid å være ganske aktiv. Vil tro han kan svare på det du måtte lure på.

Anbefaler ellers å sjekke ut denne tråden:


Der diskuteres blandt annet lokførerutdanningen en hel del. Det er dog litt misvisende, siden Norsk Jernbaneskole og Lokførerskolen er to adskilte skoler (som holder til under samme tak). Men du finner det meste der :)

Endret av Niram
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (18 minutter siden):

Hva skiller dem? Er det gods kontra persontransport? Det er vel andre jernbanefag enn lokfører?

Lokførerskolen driver med opplæring av lokførere og Norsk Jernbaneskole med annen jernbanerelatert opplæring. Begge holder til i samme lokaler da. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Norsk jernbaneskole har utdanning av trafikkstyrere og togledere, samt kurs innen banefag, signalfag og elkraft. 

Så vidt jeg vet får man de såkalte typekursene/godkjenningene på lok/motorvognsett etter man er ferdig (altså ute i foretaket), men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar

Jeg forstår meg ikke på de urealistiske lønnsforventningene folk har i dag. Man kan sitte med mange års utdannelse og 30 års erfaring samt måtte tilegne seg ekstremt komplisert ny materie under hele den yrkesaktive perioden og såvidt runde 600k i årslønn. Samt ha ansvar for systemer som kan påvirke samfunnet i stor grad om man ikke gjør jobben riktig.

900k for en slik jobb? Joda jeg forstår at konsekvensene er store om man ikke gjør jobben godt nok. Men sammenlignet med en del andre yrker forstår jeg ikke lønnsnivået. Men jeg forstår dermed godt alle som søker seg dit.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Verden er ikke rettferdig. Bor selv sammen med sykepleier som jeg mener er kraftig underbetalt.

Men lønn er jo noe som fremforhandles gjennom massevis av år. Jernbanen har tradisjonelt sterke fagforeninger som har gjort mye. Jeg tror også det betyr en del at jernbanen fra gammelt av har vært temmelig mannsdominert, hvor folk har stått på krava og forhandlet frem gode avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f126c...64c
Theo343 skrev (7 timer siden):

Jeg forstår meg ikke på de urealistiske lønnsforventningene folk har i dag. Man kan sitte med mange års utdannelse og 30 års erfaring samt måtte tilegne seg ekstremt komplisert ny materie under hele den yrkesaktive perioden og såvidt runde 600k i årslønn. Samt ha ansvar for systemer som kan påvirke samfunnet i stor grad om man ikke gjør jobben riktig.

900k for en slik jobb? Joda jeg forstår at konsekvensene er store om man ikke gjør jobben godt nok. Men sammenlignet med en del andre yrker forstår jeg ikke lønnsnivået. Men jeg forstår dermed godt alle som søker seg dit.

900k er ikke uten litt overtid og naturlig jobb på rød dag osv. I tillegg må man huske at ca 25% av dette igjen er kompensasjon for jobbing på natt, annenhver helg, og andre ugunstige tidspunkt. 

 

Grunnlønnen er vel egentlig litt over 600k. 

Anonymous poster hash: f126c...64c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...