Gå til innhold

Midlertidig slå av antivirus og brannmur


Anbefalte innlegg

Vil du gå for løsningen med virtuell maskin kan du bruke Virtual box https://www.virtualbox.org/

Så laster du ned og installerer versjonen for operativsystemet PCen din bruker.
Deretter velger du et OS du vil installere virtuelt, kan være windows, iOS, linux av noe slag eller annet du måtte ønske.
Selv bruker jeg Linux mint og har forsøkt andre linux versjoner på Virtual box men som den linux nooben jeg er synes jeg mint er det enkleste for meg.
Men underholdende å klippe ut linker fra svindler e-poster for så å åpne de i linux maskina for å se hvor de tar meg med og eventuelt hva de vil vite.
Det ligger mye tutorials for bruk av både virual box og hvordan installere og sette opp forskjellige OS i virtual box.
Har du flere disker i maskina mener jeg det er greit å gi det virtuelle OSet en annen disk å kjøre fra en systemdisken din så slipper du å dele diskbåndbredde mens det virtuelle OSet kjører.
Har du en stor og kjapp SSD spiller det nok en mindre rolle men jeg er litt gameldags på det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/1/2022 at 7:36 PM, karekbo said:

Ja, alle mine PCer har Norton installert.

Nå ville jeg for å gjøre det raskt og enkelt, fordi jeg ikke har erfaring med virtuell PC, så jeg avinstallerte Norton på en PC. Og helt ubegripelig: Norton blokkerer allikevel den siden jeg ønsker å åpne. Kan det ha sammenheng med at jeg har konto hos Norton?

Men hvordan kan Norton blokkere når programmet er avinstallert?

Jeg er tvilende til at det er Norton som blokkerer. Jeg brukte Norton i ca 15 år før jeg fikk nok av deres varsler som spratt opp nå og da (ifølge dem er det farlig å bruke Google som søkemotor, de vil prakke på deg Ask som de har et samarbeid med). Norton ble etterhvert nesten like plagsomt som en infeksjon. Det er mulig jeg så Norton blokkere en nettside i løpet av alle årene, men jeg kjenner ikke igjen utseendet av blokkeringen du viser oss. Derfor tviler jeg på at det er Norton. Kan de være at din ISP har blokkert nettstedet? Eller at nettleseren din har blokkert det?

 

Du kan prøve med Opera, den kommer med innebygget VPN som du kan slå av eller på i adressefeltet.

 

 

On 3/1/2022 at 8:47 PM, wil said:

Vel. Det er Symantec som lager Norton. Norton er ikke et selskap. Uten at jeg har brukt Norton noe særlig på MANGE år, så vil jeg tro at Norton blir såpass integrert i Windows at den kanskje ikke blir helt borte selv om du avinstallerer den. Det kan fort være noe rusk som ligger igjen.

Når det gjelder Virtuelle maskiner, så må du skaffe en ny Windowsversjon for å kunne bruke Windows som GuestOS i Virtual Machine (eller hva du no enn vil bruke). Dette fordi at når du installerer f. eks Windows da i Virtuell maskin, så er det på ny maskin som blir satt opp i din eksisterende maskin på en måte. Hvis du har Windows 10 nå og prøver og installere Windows 10 i Virtuell maskin, så vil den ikke la seg aktivere pga at maskina er ny og at Windows må aktiveres på den nye PC`en.

Symantec har skiftet navn. Jeg tror selskapet nå heter Norton Lifelock, for å skape forvirring for sine kunder.

Det har blitt enklere å avinstallere Norton. For noen år siden trenge man et spesialverktøy fra Symantec for å avinstallere det, men det trengs ikke nå. Jeg avinstallerte det nylig og hadde ingen problemer etterpå.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Takk til Perpyro og Helm.

Hvem blokkerer? På min adresse i Oslo bruker jeg Vikenfiber, på Sunnmøre Telenor. Nettstedet blir blokkert begge steder, på de fleste PCer, som regel, men ikke alltid. Det hjalp ikke å avinstallere Norton på en av PCene. Og dette ser jo ut som Norton?

Safe Web Report c.jpg

Skadelig nettsted blokkert c.jpg

Lenke til kommentar
On 3/1/2022 at 7:36 PM, karekbo said:

Men hvordan kan Norton blokkere når programmet er avinstallert?

Alle nettlesere (Chrome, Firefox, Edge, etc) har en "feature" som sjekker alle URL'er du benytter opp mot en liste av kjente malware sites.
Det er nok nettleseren din som "blokkerer", men du kan slå av denne funksjonen i Settings (litt forskjellige for hver nettleser hvor det er og hva det kalles).

Det skal litt til å havne på den lista, så du bør vite hva du gjør når du insisterer på å besøke den sia.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
karekbo skrev (På 28.2.2022 den 16.05):

Takk for svar.

Nei, ikke automatisk blokkert selvsagt,  men jeg er ikke sikker på hva slags info du ber om. Det dreier seg om et nettsted jeg har beøkt ofte gjennom mange år, uten at jeg noen gang har opplevd skade. Jeg har også hatt Norton i like mange år. Det er først de siste måneder, og ikke på alle mine PCer jeg opplever denne blokkeringen.

Skadelig nettsted blokkert

Dette er et kjent farlig nettsted. Vi anbefaler sterkt at du IKKE besøker denne siden.

Hvilken browser bruker du? Dette kan nemlig se ut som en sånn advarsel-side som browseren hiver opp når en side du prøver å besøke ligger i browserens liste over farlige nettsider. Basically, moderne browsere gjør mye av den samme jobben som Norton gjør med å blokkere og filtrere farlige nettsider, så det hjelper ikke å skru av Norton – den er allerede overflødig.

Lenke til kommentar
karekbo skrev (18 minutter siden):

Takk til Perpyro og Helm.

Hvem blokkerer? På min adresse i Oslo bruker jeg Vikenfiber, på Sunnmøre Telenor. Nettstedet blir blokkert begge steder, på de fleste PCer, som regel, men ikke alltid. Det hjalp ikke å avinstallere Norton på en av PCene. Og dette ser jo ut som Norton?

Safe Web Report c.jpg

Skadelig nettsted blokkert c.jpg

Vil tippe at Norton også installerte en utvidelse i nettleseren din når du installerte programmet. Om du prøver å deaktivere den så vil jeg tro at feilmeldingen i alle fall vil se annerledes ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var ikke bare å avinstalere norton før iallefall. Ett virus kunne jo prøve seg på å avinstalere det så de gjor det så vanskelig som de klarte (de tjente vel rått på at man heller skulle betale dem enn å plages med å bli kvitt dem)

I det siste har vel Norton satset på mining og skal bruke folks maskinkraft til å tjene seg penger. Ville holdt meg langt unna det selskapet. Windows sin innebygde antivirus er bra nok og helt gratis.

Sjekk om den linken fungerer på mobiltelefonen din? Tipper du ikke har Norton installert der? Om den fortsatt er blokkert er det nok nettleseren som gjør det å det er da kansje av god grunn.

Lenke til kommentar
On 3/4/2022 at 9:12 AM, Complexity said:

I det siste har vel Norton satset på mining og skal bruke folks maskinkraft til å tjene seg penger. Ville holdt meg langt unna det selskapet.

Hva slags mining? Jeg brukte Norton inntil nylig og jeg forstår ikke hva du snakker om. Det er nok av andre grunner til å unngå Norton, det er et plagsomt program rett og slett. De maser og maser helt til du har aktivert alt de har å by på, det vil bl.a si at du ikke lenger bruker Google som standard søkemotor.

 

 

On 3/4/2022 at 8:58 AM, Voicen said:

Vil tippe at Norton også installerte en utvidelse i nettleseren din når du installerte programmet. Om du prøver å deaktivere den så vil jeg tro at feilmeldingen i alle fall vil se annerledes ut.

Jepp det er det som må ha skjedd.

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Helm said:

Hva slags mining? Jeg brukte Norton inntil nylig og jeg forstår ikke hva du snakker om. Det er nok av andre grunner til å unngå Norton, det er et plagsomt program rett og slett. De maser og maser helt til du har aktivert alt de har å by på, det vil bl.a si at du ikke lenger bruker Google som standard søkemotor.

 

 

Jepp det er det som må ha skjedd.

 

https://support.norton.com/sp/no/no/home/current/solutions/v138388461

De vil hjelpe kunder til å drive med mining, ved å bruke deres software som er veldig dårlig optimalisert og de tar seg en stor del av kaka av det som man miner.

Tipper Norton Antivirus gjør alt de kan for å blokkere andre måter å mine på som er mye mere lønnsomt og effektivt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...