Gå til innhold

Elbil-overgangen: Volkswagen vil ansette så få nye som mulig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LOL. I hvor mange artikler skal TU gjenta de samme dystre spådommene om tysk bilindustri. 

Kan det tenkes at VWs budskap om å skynde seg med omveltninger er taktisk? At det er for å legge press på egne rekker slik at konserneldelsen kan freshe opp arbeidsstokken? Skjer titt og ofte i resten av arbeidslivet hvertfall.

For meg virker det som om de aller fleste av de tradisjonelle bilprodusentene helt fint klarer å lansere attraktive og konkurransedyktige elbilmodeller. Jeg tror det er fordi de kan det aller meste som trengs for å utvikle, produsere og vedlikeholde biler og at det er overkommelig å lære seg el-delen. Verre om det er omvendt, si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra at VW ikke har en bruk og kast mentalitet i forhold til sine ansatte. Om en går rett fram har de fleste mennesker stor evne til omstilling, så jeg tipper VW vil lykkes bra i sin politikk og vil sitte igjen med en arbeidsstokk med god kompetanse. Det sitter også i VW's gener å ta vare på sine ansatte og forholde seg til en bærekraftig arbeidskultur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det å jobbe på samlebånd krever en helt annen personlighet enn det som kreves av løsningsorientert utvikling. Hvis det er sånn at de bare omskolerer sine ansatte, så forklarer det også hvorfor elbilene mine er fulle av helt idiotiske bugs. Bugs som bærer preg av manglende forståelse for hva er det softwaren skal løse og hvordan er en optimal måte å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (8 timer siden):

Det å jobbe på samlebånd krever en helt annen personlighet enn det som kreves av løsningsorientert utvikling. Hvis det er sånn at de bare omskolerer sine ansatte, så forklarer det også hvorfor elbilene mine er fulle av helt idiotiske bugs. Bugs som bærer preg av manglende forståelse for hva er det softwaren skal løse og hvordan er en optimal måte å gjøre det.

Ok, så du vet hvordan softwaren til VW vil være om 2-3 år? Ellers tror jeg nok du overdriver hvor komplisert det er å være programmerer. 90% av de som jobber med programmering i store selskaper sitter stort sett og løser enkle problemer og leser korrektur. Ikke noe vanskeligere enn å bygge feks en motor. Forøvrig driver de største softwareselskapene i Silicon Vally drevet med dette allerede. Forskjellen er at de tar folk inn fra gata og bruker noen få måneder med opplæring, mens VAG vil gi sine ansatte en skikkelig utdannelse med to års varighet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (10 timer siden):

Forstår at det går seint med den digitale delen av VAG-bilane om det er bilmekanikarar som skal utarbeide det etter å ha gått på kurs. 😛

Tja, hvis det er tilfelle, så er ikke det så dumt. Bilmekaniker er den beste platformen man kan ta på yrkesskolenivå, og de vil nok ta de nye fagene som en lek. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Ok, så du vet hvordan softwaren til VW vil være om 2-3 år? Ellers tror jeg nok du overdriver hvor komplisert det er å være programmerer. 90% av de som jobber med programmering i store selskaper sitter stort sett og løser enkle problemer og leser korrektur. Ikke noe vanskeligere enn å bygge feks en motor. Forøvrig driver de største softwareselskapene i Silicon Vally drevet med dette allerede. Forskjellen er at de tar folk inn fra gata og bruker noen få måneder med opplæring, mens VAG vil gi sine ansatte en skikkelig utdannelse med to års varighet.

Tror du at det bare er å "ta inn folk fra gata og noen få måneder med opplæring" så er de utlært ?

Hvorfor kan det ikke gjøres med andre fag også ? Lærere, Leger ?

Fagbrev oppnår du ikke på noen måneder, hvis ikke du skal kjøpe et falskt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

På den annen side trengs kompetanse industrien her liten erfaring med. Det dreier seg blant annet om programvare og kraftelektronikk.

Kan artikkeforfatter liste opp problemene med kraftelektronikken i de nyeste elbilmodellene fra Ford, Porsche, Audi, VW, BMW, Mercedes, Kia og Hyundai? 

Det bør jo være ganske avlorlige problemer siden det kun er Tesla som forstår seg på sånn derre elektrogreier og computers og sånn, mens resten av industrien bare kan bøye spiker og "støpe motorblokker". 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
14 hours ago, uname -i said:

LOL. I hvor mange artikler skal TU gjenta de samme dystre spådommene om tysk bilindustri. 

Kan det tenkes at VWs budskap om å skynde seg med omveltninger er taktisk? At det er for å legge press på egne rekker slik at konserneldelsen kan freshe opp arbeidsstokken? Skjer titt og ofte i resten av arbeidslivet hvertfall.

For meg virker det som om de aller fleste av de tradisjonelle bilprodusentene helt fint klarer å lansere attraktive og konkurransedyktige elbilmodeller. Jeg tror det er fordi de kan det aller meste som trengs for å utvikle, produsere og vedlikeholde biler og at det er overkommelig å lære seg el-delen. Verre om det er omvendt, si.

Fatter ikke hvorfor du ble så krenka? TU videreformidlet en nyhet, mens du gjør det om til at TU har en personlig agenda? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (12 minutter siden):

Fatter ikke hvorfor du ble så krenka? TU videreformidlet en nyhet, mens du gjør det om til at TU har en personlig agenda? 

En "nyhet" med et lass med udokumenterte påstander. Dette her er som tatt rett ut fra Tesla-kultblekkene. Noen har "sagt" noe og da er ikke noe vits i å bruke en journalistisk kalori på å spørre seg hvorfor. Tvert i mot så skal tilstanden til tysk bilindustri vurderes uten å i det hele tatt se på hva de faktisk leverer. Det er helt uinteressant, må vite.

Men du har kanskje en kilde for påstanden om at tradisjonell bilindustri ikke vet det spøtt om kraftelektronikk og at det nesten er helt umulig å lære seg? I tilfelle så vil du stå for et høyere journalistisk bidrag enn denne artikkelforfatteren.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

En "nyhet" med et lass med udokumenterte påstander. Dette her er som tatt rett ut fra Tesla-kultblekkene. Noen har "sagt" noe og da er ikke noe vits i å bruke en journalistisk kalori på å spørre seg hvorfor. Tvert i mot så skal tilstanden til tysk bilindustri vurderes uten å i det hele tatt se på hva de faktisk leverer. Det er helt uinteressant, må vite.

Men du har kanskje en kilde for påstanden om at tradisjonell bilindustri ikke vet det spøtt om kraftelektronikk og at det nesten er helt umulig å lære seg? I tilfelle så vil du stå for et høyere journalistisk bidrag enn denne artikkelforfatteren.

Nå er jeg hverken journalist eller ekspert på området, men utfordringene industrien står oppi er dokumentert omfattende utenfra og innenfra. Jeg skal ikke komme med noen dommedagsprofetier, men det er faktisk etablert at industrien har utfordringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (56 minutter siden):

Nå er jeg hverken journalist eller ekspert på området, men utfordringene industrien står oppi er dokumentert omfattende utenfra og innenfra. Jeg skal ikke komme med noen dommedagsprofetier, men det er faktisk etablert at industrien har utfordringer.

Jeg er heller ingen ekspert, men siden jeg er tvunget til å finansiere denne blekka gjennom fagforeningsmedlemskapet så har jeg et par forventninger. Og det er at av en teknologiavis så kan man lære litt om teknologi og at artikkelforfatter følger noen grunnleggende journalistiske prinsipper. Men i stedet så brukes TU som en plattform for Tesla fan-blogging.

Ta disse megastøp-sakene. For det første, finnes det noen annen interessant bilteknologi enn det man får vite om i Tesla-ekkokammeret? Tydeligvis ikke, for det skrives det veldig sjelden om. Men uansett så hadde det jo vært interessant å vite litt om megastøp og og hvilke fordeler og ulemper det har sammenlignet med andre produksjonsteknologier. Men siden det er Tesla som har funnet på dette så kan det ikke en gang nevnes noen ulemper. Man skal kun heie på megastøp.  Som sannhetsvitne har man "One beer short of a sixpack" Sandy Munro som gang på gang får breie seg ufiltrert i Teknisk Ukeblads spalter uten ett eneste kritisk oppfølgingsspørmål. Sandy Munro er tydeligvis den eneste i verden som har greie på bilteknologi og det ser ikke ut til å være en ulempe at han deler artikkelforfatterens syn på Tesla.

Så slenges det her ut en påstand om at tradisjonelle bilprodusenter skal ha store problemer med å meste kraftelektronikk for det er det bare Tesla som skjønner seg på. For det første er påstanden helt absurd i seg selv, men enda mer absurd blir den om man ser på de modellene som er der ute. KIA EV6 har 800V arkitektur og V2L, noe Tesla ikke har. Man skulle tro at en slik voldsom kunnskapsmangel om kraftelektronikk materialiserte seg i subpar produkter.

Har TU en fungerende redaksjon?

Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 timer siden):

Fatter ikke hvorfor du ble så krenka? TU videreformidlet en nyhet, mens du gjør det om til at TU har en personlig agenda? 

Tror ikke uname-i er den eneste som mener TUs kvalitet på elbiljournalistikk ligger langt under TUs nivå generellt og langt under det man burde kunne forvente av en 170 år gammel teknisk fagpublikasjon.

Lenke til kommentar
John2 skrev (8 timer siden):

Tror du at det bare er å "ta inn folk fra gata og noen få måneder med opplæring" så er de utlært ?

Hvorfor kan det ikke gjøres med andre fag også ? Lærere, Leger ?

Fagbrev oppnår du ikke på noen måneder, hvis ikke du skal kjøpe et falskt.

Hvis du leser artikkelen så er det snakk om 2 år på universitet her. Hvis dette er rene profesjonsfag, så vil det si at de ansatte får mer opplæring i programmering enn en bachelorstudent i IT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...