Gå til innhold

Volvo erstatte 100 deler med én: Går for mega-støp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke dette en av grunnene til at så mange Teslaer må vrakes ved bare mindre skader? Greit at det spares penger under produksjon, men så veldig miljøvennlig kan det vel neppe være. Tesla er jo en værsting når det gjelder bærekraftig produksjon. I andre enden har vi BMW, se nå heller til dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Det er også trolig en viktig årsak til at Tesla har industriledende fortjeneste på nær 30 prosent på bilene sine. 

Merk at dette er Teslas egenkalkulerte bruttomargin som ikke er sammenlignbar med noen andre bilprodusenter.

Det hjelper selvfølgelig også å droppe sikkerhetskritiske komponenter uten å fortelle noe til kunde.

CNBC: Tesla cut a steering component from some cars to deal with chip shortage, sources say

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
btj1969 skrev (3 minutter siden):

Hva skjer når man får en liten skade på bilen? en liten fillesak blir å koste 50.000 bare i deler..

Dette er større deler i konstruksjonen som tidligere gjerne ble sveiset sammen til en eller noen få større deler. Nå hopper man over denne prosessen og lager hele delen i en jafs.

Reparasjoner vil mye godt være som før.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 minutter siden):

Merk at dette er Teslas egenkalkulerte bruttomargin som ikke er sammenlignbar med noen andre bilprodusenter.

Det hjelper selvfølgelig også å droppe sikkerhetskritiske komponenter uten å fortelle noe til kunde.

CNBC: Tesla cut a steering component from some cars to deal with chip shortage, sources say

Det hjelper også å vite hva du snakker om før du sier noe. Dette var ikke en sikkerhetskritisk komponent, men en komponent nødvendig for og i fremtiden kunne tilby hands free kjøring. Bliene ble tidligere produsert med en slik. Dette står faktisk skrevet i linken du selv poster.

Du kan sammenligne det med tradisjonell servostyring, hvor mange biler har to slike? Hva skjer når denne feiler? Jo, bilen blir litt tyngre på rattet.

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 minutter siden):

Dette er større deler i konstruksjonen som tidligere gjerne ble sveiset sammen til en eller noen få større deler. Nå hopper man over denne prosessen og lager hele delen i en jafs.

Reparasjoner vil mye godt være som før.

 

Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Nei. Disse delene ble gjerne sveiset sammen til en sammenhengene konstruksjon, man slipper nå denne jobben ved at det som tidligere måtte sveiser nå lages som en enkelt del.

Men når du har blitt påkjørt bakfra, og delen er skeiv, hva skal gjøres da? Om du bare bytter ut enkelte panel, så blir det ikke like sterkt som en helstøpt del. Om det er tatt høyde for at den skal ha den styrken, blir det fort dyrt. Går også mange timer med å kutte den ut å lime inn en ny. Sveising tillates sjeldent. 

 

Kan også legge til at tesla har relativt billige karroseri deler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Det hjelper også å vite hva du snakker om før du sier noe. Dette var ikke en sikkerhetskritisk komponent, men en komponent nødvendig for og i fremtiden kunne tilby hands free kjøring. Dette står faktisk skrevet i linken du selv poster.

De fjernet den pga komponentmangel. Og hands free er det på alle med Autopilot.

Kunder bør spørre seg hva annnet Tesla har fjernet for å kunne pushe biler ut av fabrikkportene. Man har oppdaget det åpenbare(Radar, korsryggstøtte, manglende USB-porter), men hva med alt det andre Tesla har holdt skjult og som ikke kommer frem før ulykken er ute.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

 

Men når du har blitt påkjørt bakfra, og delen er skeiv, hva skal gjøres da? Om du bare bytter ut enkelte panel, så blir det ikke like sterkt som en helstøpt del. Om det er tatt høyde for at den skal ha den styrken, blir det fort dyrt. Går også mange timer med å kutte den ut å lime inn en ny. Sveising tillates sjeldent. 

 

Kan også legge til at tesla har relativt billige karroseri deler. 

Dette er bilens bærende konstruksjoner, ikke utenpåliggende paneler. Det er mye godt det samme som med andre biler der delene er sveiset sammen før bilen monteres oppå. Forskjellen ligger i hvor mange steg som er nødvendig i monteringsprosessen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Dette er bilens bærende konstruksjoner, ikke utenpåliggende paneler. Det er mye godt det samme som med andre biler der delene er sveiset sammen før bilen monteres oppå. Forskjellen ligger i hvor mange steg som er nødvendig i monteringsprosessen.

Du forstår ikke det folk her sier. Ingen har snakket om utenpåliggende plater. 

Biler I dag blir stort sett limt, og det er utrolig lite sveising. Det er vanskelig og få godkjent sveising i forbindelse med reperasjon. 

 

Det er fint at de lager ting med megastøp, det er et stort fremskritt. Problemet er når denne delen blir skadet, så blir det veldig dyrt å bytte den. Du får neppe godkjent reperasjoner på en megastøp, så hele må byttes. Tesla er feks ekstremt strenge med hvor mye deformasjon en del kan ha før den må byttes. Dette blir veldig dyrt for kunden, og gir dyr forsikring. Dette ser vi allerede på Tesla. Det blir altså veldig dyrt å bytte en megastøpt del kontra å lime på noen nye panel. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Selvsagt gjorde de det, det var ikke en del de ønsket å fjerne, men med komponentmangel får de levert dobbelt så mange biler ved å fjerne den. Men dette gjør ikke delen til en sikkerhetskritisk del. Ingen Tesla har hands free autopilot.
 

Selvfølgelig er AP hands-free. Man må riktignok rugge på ratte en gang i blant, men mesteparten av tiden slipper man.

Det er bare en del av et mønster. Tesla droppet sjekk av bremser og forstilling for å pushe ut fleste mulig biler med minst penger og ressurser. Tyske TUV-kontroller underkjennner 10% av de 3 år gamle Teslaene de sjekker(dobbelt så mye som resten), mye pga feil med understell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (31 minutter siden):

Man tar mange deler, og lager en større ikke-demonterbar del.

Og når denne delen blir skadet, kan du da bytte ut en av de mange delene. Betydelig billigere for deg som kunde. 

 

Serpentbane skrev (33 minutter siden):

Jeg klarer faktisk ikke å se hvordan disse to er forskjellige fra hverandre.

Du har en massiv ikke reparebar del og en del som er sammensatt av flere andre deler, og den kan da repareres billigere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, btj1969 said:

Hva skjer når man får en liten skade på bilen? en liten fillesak blir å koste 50.000 bare i deler..

Det er ikke sikkert det blir så dyrt hvis man kan løsne hele bakpartiet med 4 bolter som her med Tesla Model S Plaid:
https://youtu.be/AAKwoZqaPbk

Da burde det være mulig å flytte over de hele delene til en ny bakramme og sende den gamle til nedsmelting og produksjon av ny til en begrenset kostnad. 

Kanskje man til og med kunne gjøre utskiftingen selv så lenge man har tilgang til løftebukk og verktøy.

 

Endret av per-ola normann
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jo, elbiler vrakes hyppigere, og det skyldes noe så enkelt som momsfritaket.

Det er ikke moms på ny bil, men det er moms på deler og arbeid ifm reparasjon, så med elbil er det oftere rimeligere for forsikringsselskapene med ny bil, enn med omfattende reparasjoner.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
avo skrev (2 minutter siden):

Jo, elbiler vrakes hyppigere, og det skyldes noe så enkelt som momsfritaket.

Det er ikke moms på ny bil, men det er moms på deler og arbeid ifm reparasjon, så med elbil er det oftere rimeligere for forsikringsselskapene med ny bil, enn med omfattende reparasjoner.

Det er en av de ni mytene som blir omhandlet her: https://www.tu.no/artikler/ni-pastander-om-hvorfor-elbiler-er-et-darligere-valg/516789

Sitat

Konklusjon: Feil
Nye biler er mer komplekse enn eldre biler. Det kan gi høye verkstedsregninger når ulykken først er ute. Det er likevel ikke et problem som ser ut til å være unikt for elbiler.

Les mer om det i artikkelen.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...