Gå til innhold

Norge rammet: Skadevare stjeler penger gjennom falske abonnementer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (4 timer siden):

Dette høres mer ut som en sikkerhetsbrist hos teleoperatørene om de ikke klarer vite hvem de skal fakturere kundene sine for og hvem de ikke skal gjøre det for. 

Teleoperatør vet veldig godt hvem de skal fakturere, de: deg!

Ideelt sett burde det vært en form for ekstra bekreftelse, gjennom teleoperatør, før abonnementer starter opp. Men sånn er det altså ikke. Hverken hos svindlere, eller via legitime aktører. 

Jeg kan eksempelvis kjøpe billett til trikk og buss, og belaste denne på mobilregningen, om jeg vil. 

Ulempen med dobbelt-verifisering er at slike tjenester blir fryktelig tungvinte. Men det hadde blitt sikrere, og gjort svindel litt mer vrient å gjennomføre (selv om de garantert hadde klart å lure brukeren gjennom verifiseringen også ... )

Lenke til kommentar
chrisbt skrev (27 minutter siden):

Opprettelse og drift av en DCB-tjeneste bør jo ikke være mulig uten at noen står ansvarlig. Om alt var på stell burde det ikke være noe som helst problem å følge pengesporet og få stilt noen til ansvar for dette.

Absolutt.

Samtidig må det ikke være alt for enkelt for sluttbruker å kunne kjøpe en tjeneste, for så i neste omgang løpe vekk fra regningen med påstand om at dette har jeg aldri kjøpt ...

Ikke at jeg tror det en nevneverdig stort problem å skille seriøse aktører fra de useriøse. Antall klager vil jo fort indikere. Så ja; det hadde vært flott om operatør fikk anledning til å nekte å betale ut disse beløpene.

Og selv om mobil-betaling er enkelt (ingen koder, ingen lange kortsiffre, ingen bekreftelse, ingen bank-id, etc.) så blir jeg ikke lei meg om muligheten opphører. 

Om ikke annet, så kunne jo telesktører deaktivert tjenesten som standard. Kun de som virkelig ønsker å åpne for kjøp over mobilregning får lov, ved å eksplisitt åpne for det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...