Gå til innhold

Økning i gods­trafikken på jernbane – kapasiteten nærmer seg briste­punktet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et kjapt grep, som har vært regnet på og funnet samfunnsøkonomisk lønnsomt er å gi godstog prioritet fremfor passasjer tog.

Det kan til og med løses på Teams fra hjemmekontor, uten at noen er ute og fryser på hendene.

Så får man sette fart på krysnings spor for 750m godstog og delelektrifisering i hele landet.

Alltid lurt på hvorfor disellokket med drivstoff til Gardermoen dundrer gjennom Groruddalen, når det kjører under strømledning hele veien utenom inne på terminalen.

Det burde være en enkle måte å redusere støy og forurensning. (gjeller alle disel-lokk)

 

Lenke til kommentar

Vi trenger kryssingsspor for godstog i full lengde, samt tiltakene i Godspakke Innlandet, Bryndiagonalen og utbedring av Tistedalsbakken. Det er snakk om prioritering. Når det politiske flertall (mot bl.a. Oslos ønsker) har vedtatt å bygge ny E18-motorvei mellom Lysaker og Ramstadsletta i Bærum, 17 milliarder for 4,4 km, er det ingen tvil om at pengene finnes.

Pål Jensen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (17 minutter siden):

Er det ikke allerede sånn, da majoriten av norsk sporbane er ensporet, og de fleste godstog er lengre enn lommene rundt de forskjellige tidligere togstasjonene?

De fleste godstogene er selvfølgelig ikke lenger enn storparten av stasjonene. I så fall ville jo alt gått i stampe. 

Lenke til kommentar

niks. godstog i norge er 400 til 500m lange for å kunne kjøres ut på sidesporet når passasjertogene kommer. Samfunnsøkonomisk er det mere lønnsomt å gjøre det motsatt.......men konteinere har mye mere tålmodighet til å stå og vente, og så har de ikke stemmerett.

Men det hadde sikkert løst seg selv med 750m lange godstog og ingen sidespor som er lange nok til å ta dem imot…så kun sent et godstog på hevert spor hver dag og natt😊

 

Lenke til kommentar

Jobber i logistikk, og største problemet med bane er påliteligheten. Det er ikke en hel måned uten større forsinkelser og ofte er det forsinkelser opptil flere ganger på en uke.

I tillegg tar det 2-3 timer lenger å sende gods fra Alnabru til Ganddal (godsterminalen som betjener Sandnes/stavanger regionen) på bane enn på vei.

Da sitter man igjen med at de eneste gevinstene er litt lavere pris og mindre miljøbelastning. For noen kunder er pålitelighet viktigere enn pris og miljø, og dette fraktes da på vei uansett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
A.H skrev (20 minutter siden):

niks. godstog i norge er 400 til 500m lange for å kunne kjøres ut på sidesporet når passasjertogene kommer. Samfunnsøkonomisk er det mere lønnsomt å gjøre det motsatt.......men konteinere har mye mere tålmodighet til å stå og vente, og så har de ikke stemmerett.

Men det hadde sikkert løst seg selv med 750m lange godstog og ingen sidespor som er lange nok til å ta dem imot…så kun sent et godstog på hevert spor hver dag og natt😊

 

Dette har du åpenbart ikke peiling på. Man sender selvfølgelig ikke godstog ut på sidespor når passasjertogene kommer, da ville jo transporten tatt år og dag! 

Lenke til kommentar

tja....møtespor / krysningsspor / sidespor.

De sporene godstogene står og venter på når jeg kjører passasjer tog mellom Oslo-Bergen, oslo-Trondheim, Trondheim-Bodø.

Eller når godstogene står og venter i brynsbakken på åpning mellom passasjertogene gjennom oslotunellen.

Du kan velge å skjønne hva jeg mener eller prøve å ikke skjønne. Da ender du opp med at sidespor, menes blindspor ut i gokk og at man må rygge tilbake og fortsette ferden.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...