Gå til innhold

Pistol(klubb) HÅNDVÅPEN


Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette er riktig tråd, så flytt den om dette ikke passer her...

Lurer på hvilket håndvåpen/pistol jeg skal kjøpe. Håper på SERIØSE svar fra folk som holder på med dette.

Lurer på å kjøpe en .22 og en 9mm. Vet jeg kan søke på fire forskjellige kaliber.

Har sett på Heckler & Koch sine våpen fks P30L V3, vet politiet har/hadde V1. Så faktisk på de før politiet. Men så finnes det VP9XX osv men vet ikke om de er for det norske markedet... Har også sett på Glock sine 9mm.

Har dere noen tips? Må vel ha ett FG Godkjent våpenskap (150kg skap trenger ikke å boltes fast men veier de mindre må de jo det) noen sier jeg ikke trenger å ha serienummeret til skapet da jeg søker, men er vel ett pluss å ha det og fylle det inn, sett på finn og andre sider.

Første gang er vel søknad på våpen 1500 kroner, så er vel skap alt fra 4000+++. Også er jo våpen fra ca 8k-11k på de jeg har sett på + ammo.

Noen som har gode/dårlige erfaring fra visse plasser? Vil gjerne høre og få tips!

 

 

Takker på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du medlem i en klubb? For jeg antar at du får masse god info i klubben? Jeg kikket på å gjøre noe lignende før, men når jeg prøvde 22mm først så ble jeg litt skuffet da jeg fikk høre at jeg måtte bruke det i 6mndr først, for det var kjedelig. Men mulig det er forandret nå :)

EDIT: Jeg spør egentlig deg jeg nå, så beklager om jeg ikke hjalp deg noe særlig. Er bare litt interessert jeg også :) 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (14 timer siden):

Er du medlem i en klubb? For jeg antar at du får masse god info i klubben? Jeg kikket på å gjøre noe lignende før, men når jeg prøvde 22mm først så ble jeg litt skuffet da jeg fikk høre at jeg måtte bruke det i 6mndr først, for det var kjedelig. Men mulig det er forandret nå :)

EDIT: Jeg spør egentlig deg jeg nå, så beklager om jeg ikke hjalp deg noe særlig. Er bare litt interessert jeg også :) 

Hei, ja jeg har vært medlem i min klubb i ca 3 år nå. 

Minstekrav er å være aktiv, minst 21 år gammel og aktiv i minst 6 måneder før man kan eie/erverve pistol (med OK/plettfri vandel).

 

EDIT: Det er ikke 22m, det er .22lr (LR = LONG RIFLE), skytes både fra pistol og visse type rifler (fks skiskyting og annen rifle-sport er dette vanlig) 9mm, det er to forskjellige ting. Du kan jo søke opp 9mm patro (ammo) og .22lr så kan du se forskjellen :)

Endret av Kampsport
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev 22mm faktisk, det er rimelig svært ja. Det var rett og slett en skrivefeil, jeg var F-16 Våpensystemassistent militæret og der lastet vi 20mm, så burde selvsagt sett det når jeg satt og trykte på tastaturet, hehe :D
Men kan jeg spørre, hvordan foregår det i klubben? Har dere møter, er det sosialt i form av at dere blir stående å prate og kanskje får låne litt våpen og slikt? For det må jo være mye god info å få samt masse gøy å få prøvd, siden du har vært medlem en stund? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/29/2022 at 1:45 AM, Kampsport said:

Hei, vet ikke om dette er riktig tråd, så flytt den om dette ikke passer her...

Lurer på hvilket håndvåpen/pistol jeg skal kjøpe. Håper på SERIØSE svar fra folk som holder på med dette.

Lurer på å kjøpe en .22 og en 9mm. Vet jeg kan søke på fire forskjellige kaliber.

Har sett på Heckler & Koch sine våpen fks P30L V3, vet politiet har/hadde V1. Så faktisk på de før politiet. Men så finnes det VP9XX osv men vet ikke om de er for det norske markedet... Har også sett på Glock sine 9mm.

Har dere noen tips? Må vel ha ett FG Godkjent våpenskap (150kg skap trenger ikke å boltes fast men veier de mindre må de jo det) noen sier jeg ikke trenger å ha serienummeret til skapet da jeg søker, men er vel ett pluss å ha det og fylle det inn, sett på finn og andre sider.

Første gang er vel søknad på våpen 1500 kroner, så er vel skap alt fra 4000+++. Også er jo våpen fra ca 8k-11k på de jeg har sett på + ammo.

Noen som har gode/dårlige erfaring fra visse plasser? Vil gjerne høre og få tips!

 

 

Takker på forhånd.

Hva skyter du? 25m siluett, felt eller dynamisk?

Hvilke våpen du bør skaffe deg blir litt individuellt med smak og behag og selvfølgelig hvilke grener du har tenkt å skyte.

Du får sikkert prøve litt forskjellig i klubben du er medlem av.

Jeg sendte med bla bilde av serienr inne i fg skapet mitt og kvittering for kjøp. Dette gjør jeg for hver enkelt søknad.

9mm er visst vanskelig å få ammo til pr nå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (18 timer siden):

Er du medlem i en klubb? For jeg antar at du får masse god info i klubben? Jeg kikket på å gjøre noe lignende før, men når jeg prøvde 22mm først så ble jeg litt skuffet da jeg fikk høre at jeg måtte bruke det i 6mndr først, for det var kjedelig. Men mulig det er forandret nå :)

EDIT: Jeg spør egentlig deg jeg nå, så beklager om jeg ikke hjalp deg noe særlig. Er bare litt interessert jeg også :) 

For ordens skyld kan du skyte med med ulike kalibere de første 6 mnd, kaliber reguleres av klubben og banen. Men det tar 6 mnd med skyting før du kan eie ditt eget våpen, inntil da må du låne.

Det er er kjedelig å vente men hvis man ikke har interessen for å bruke et håndvåpen i 6 mnd først bør man heller ikke eie et, men det var mulig du siktet til at det var kjedelig å bruke .22 :) 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (22 timer siden):

Jeg skrev 22mm faktisk, det er rimelig svært ja. Det var rett og slett en skrivefeil, jeg var F-16 Våpensystemassistent militæret og der lastet vi 20mm, så burde selvsagt sett det når jeg satt og trykte på tastaturet, hehe :D
Men kan jeg spørre, hvordan foregår det i klubben? Har dere møter, er det sosialt i form av at dere blir stående å prate og kanskje får låne litt våpen og slikt? For det må jo være mye god info å få samt masse gøy å få prøvd, siden du har vært medlem en stund? 

Drømmen min var å bli jagerflypilot...WOW ja da skjønner jeg 20mm er lettere å skrive hehe.

Ja, vi prater og klubben har .22lr våpen til låns men mange er gamle og skyter skjevt, og noen skyter relativt bra/rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (21 timer siden):

For ordens skyld kan du skyte med med ulike kalibere de første 6 mnd, kaliber reguleres av klubben og banen. Men det tar 6 mnd med skyting før du kan eie ditt eget våpen, inntil da må du låne.

Det er er kjedelig å vente men hvis man ikke har interessen for å bruke et håndvåpen i 6 mnd først bør man heller ikke eie et, men det var mulig du siktet til at det var kjedelig å bruke .22 :) 

Ja, 6mnd og safetykurs med en liten skriftlig prøve + man må minst være 21 år for å eie, men kan skyte i klubben osv når man er yngre enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som lurer kan man søke på politisøknaden inntil 4 våpen (i dette tilfelle kun pistoler) med 4 FORSKJELLIGE kalibre, kan ikke kjøpe fks en .22lr, 2x 9mm pistol og fks .45. Pluss skal du ha 4 våpen må du vise til at du trenger så mange pistoler av forskjellige kalibere, fks at du er veldig aktiv på treninger og stevner. I min klubb mente de at man burde søke 1x.22lr og 1x 9mm pistol. Koster ikke noe ekstra om man søker på 1, 2 eller 4. Men første gang koster det 1500kr å søke (tror det er 750 kr gang nr, og eier du fks rifle/hagle og har søkt før, så blir det også billigere)

EDIT: De sa i klubben at man ikke burde/kunne søke fks 9mm og .45 første gang, og rådet folk til å heller søke en .22 kaliber og 1 9mm pistol.

Endret av Kampsport
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det finnes så mye mer enn Glock der ute. Bruk gjerne Finn.no til å samle litt inspirasjon. Regner med folk som er med i pistolklubb gjerne har litt forskjellig å velge mellom. Husker hvor skuffet jeg ble da jeg fikk prøve Glock i militæret. Føltes mest som en knallpistol. 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?abTestKey=controlsuggestions&q=pistol&sort=RELEVANCE

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Baardsen skrev (På 19.3.2022 den 0.57):

Det finnes så mye mer enn Glock der ute. Bruk gjerne Finn.no til å samle litt inspirasjon. Regner med folk som er med i pistolklubb gjerne har litt forskjellig å velge mellom. Husker hvor skuffet jeg ble da jeg fikk prøve Glock i militæret. Føltes mest som en knallpistol. 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?abTestKey=controlsuggestions&q=pistol&sort=RELEVANCE

 

Ja, vet om mange forskjellige kalibere og merker men det meste er mye dyrere. Skulle fks kjøpe HK P30L V3 (politiet kjøpte senere V! versjonen) men den gikk fra ca 8k til 11k...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ca 80% skudd med 9mm, 15% med .22lr og 5% .45. 90% militært, 10% sivilt. Ikke skutt aktivt på ca 10 år nå. Men er kjedelig enig med det de fleste sier, å starte med .22 (std/lr spiller mindre rolle, men vil holde en knapp på lr for tilvenning til rekyl selv om det virker som du er godt nok vandt med håndteringen) er det et godt råd. Spesielt for økonomien. Virker som de også er lettere å selge videre, ikke bare ammo er billigere.

HK P30 er suveren i mine hender, selv om noen kolleger mente den er for klumpete. Til ren baneskyting kan jeg til dels være enig, men dynamisk og stridsskyting følte jeg at alt stemte bedre enn med f.eks Glock 17. Kontroll og grep passet meg perfekt, på avtrekk var vel Glock like bra. I tillegg må CZ P7 og P10 nevnes, om du har mulighet til å prøve dem hos noen i klubben. De er virkelig bra.

Få høre hva du lander på. Har tenkt på å ta opp igjen interessen i praksis men innser jeg er noe utdatert i dag.

Endret av Pop
Ekstra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke om det finnes en "generell"-tråd til pistoler/håndvåpen, men stiller uansett spørsmålene mine her inntil videre :)

Jeg er helt ny i skyteverdenen, minus det jeg skøt da jeg var i Forsvaret for 20 år siden. Har akkurat meldt meg inn i Tønsberg pistolklubb, og venter sånn sett på sikkerhetskurset før jeg kjører i gang. Jeg prøver å google meg frem til det jeg lurer på, men når man er helt ny i miljøet er det ganske vanskelig å få oversikt over det havet av informasjon som ligger ute. Uansett - jeg ønsker å begynne med dynamisk etterhvert, og lurer da litt på hvordan veien dit bør se ut.

Først og fremst, lurer jeg litt på dette med antall våpen man kan ha og hvordan Politiet vil se på to forskjellige våpen/kaliber som kan brukes i samme øvelse. Eksempelvis kan en .45 brukes i militærfelt, men det kan også en 9mm - vil man da få lov til å inneha begge?

Så skjønner jeg at man skal skyte aktivt og i en minimumsperiode før man søker om å kjøpe våpen, og det er helt greit. Men hva slags våpen bør man da skyte med i "prøveperioden"? Jeg regner med å ende opp med en 9mm som første/andrevåpen og da vil jeg gjerne skyte med noe som "ligner" på dette. Jeg ser at Glock har .22LR (G44), men er det et "smart" valg? Jeg vurderer å skyte Beretta 92FS som 9mm, alternativt Sig eller Glock. Jeg må nesten prøve meg frem - men hvordan "tilpasser" jeg meg skyting med 9mm ved å skyte med en .22LR?

Hvor kjøper man egentlig våpen? Kan man handle i utlandet? Er det noen merker som er "billigere" å kjøpe enn andre, med tanke på reservedeler osv (Tenk Ford-deler kontra Maserati, liksom ;) )? 

Hvordan kan man lettest gå frem for å få testet (mengdetesting) et håndvåpen?

Sorry om jeg kaprer tråden her - det er ikke intensjonen! Jeg bare sitter på en del nybegynnerspørsmål, og det kan jo tenkes noen her har noen svar ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sarasin skrev (På 20.4.2022 den 17.34):

Vet ikke om det finnes en "generell"-tråd til pistoler/håndvåpen, men stiller uansett spørsmålene mine her inntil videre :)

Jeg er helt ny i skyteverdenen, minus det jeg skøt da jeg var i Forsvaret for 20 år siden. Har akkurat meldt meg inn i Tønsberg pistolklubb, og venter sånn sett på sikkerhetskurset før jeg kjører i gang. Jeg prøver å google meg frem til det jeg lurer på, men når man er helt ny i miljøet er det ganske vanskelig å få oversikt over det havet av informasjon som ligger ute. Uansett - jeg ønsker å begynne med dynamisk etterhvert, og lurer da litt på hvordan veien dit bør se ut.

Først og fremst, lurer jeg litt på dette med antall våpen man kan ha og hvordan Politiet vil se på to forskjellige våpen/kaliber som kan brukes i samme øvelse. Eksempelvis kan en .45 brukes i militærfelt, men det kan også en 9mm - vil man da få lov til å inneha begge?

Så skjønner jeg at man skal skyte aktivt og i en minimumsperiode før man søker om å kjøpe våpen, og det er helt greit. Men hva slags våpen bør man da skyte med i "prøveperioden"? Jeg regner med å ende opp med en 9mm som første/andrevåpen og da vil jeg gjerne skyte med noe som "ligner" på dette. Jeg ser at Glock har .22LR (G44), men er det et "smart" valg? Jeg vurderer å skyte Beretta 92FS som 9mm, alternativt Sig eller Glock. Jeg må nesten prøve meg frem - men hvordan "tilpasser" jeg meg skyting med 9mm ved å skyte med en .22LR?

Hvor kjøper man egentlig våpen? Kan man handle i utlandet? Er det noen merker som er "billigere" å kjøpe enn andre, med tanke på reservedeler osv (Tenk Ford-deler kontra Maserati, liksom ;) )? 

Hvordan kan man lettest gå frem for å få testet (mengdetesting) et håndvåpen?

Sorry om jeg kaprer tråden her - det er ikke intensjonen! Jeg bare sitter på en del nybegynnerspørsmål, og det kan jo tenkes noen her har noen svar ;) 

Kan kjøpes over nettet og i butikker. Bor på sørlandet så for meg er det en i krsand om jeg skal fysisk, vet ikke om militære regler, men hos oss (skyteklubb)får du IKKE .45 og 9mm for første gang. Burde søke 9mm og .22.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (På 3.4.2022 den 10.54):

Har ca 80% skudd med 9mm, 15% med .22lr og 5% .45. 90% militært, 10% sivilt. Ikke skutt aktivt på ca 10 år nå. Men er kjedelig enig med det de fleste sier, å starte med .22 (std/lr spiller mindre rolle, men vil holde en knapp på lr for tilvenning til rekyl selv om det virker som du er godt nok vandt med håndteringen) er det et godt råd. Spesielt for økonomien. Virker som de også er lettere å selge videre, ikke bare ammo er billigere.

HK P30 er suveren i mine hender, selv om noen kolleger mente den er for klumpete. Til ren baneskyting kan jeg til dels være enig, men dynamisk og stridsskyting følte jeg at alt stemte bedre enn med f.eks Glock 17. Kontroll og grep passet meg perfekt, på avtrekk var vel Glock like bra. I tillegg må CZ P7 og P10 nevnes, om du har mulighet til å prøve dem hos noen i klubben. De er virkelig bra.

Få høre hva du lander på. Har tenkt på å ta opp igjen interessen i praksis men innser jeg er noe utdatert i dag.

Har skytt mye med .22 og 9mm, prøvd .45 ett par ganger. P30L gikk opp fra 8k til 11k så blir nok Glock 17 på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske vi hadde dynamisk sportskyting (rifle) som .223 (Nato sin .556). Rifler som .222 remmington, likner på sivilversjonen av M4'en i usa som heter AR-15... Nå må man ha gått i pistolklubb og fått godkjent sikkerhetskurs før rifle (ikke jaktrifle jeg snakker om). Vet det er i Kristiansand men vi har dessverre bare håndvåpen i min klubb. Spør meg om dere lurer på noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Militær ammo måles normalt i mm, så .223 blir altså 5,56mm. Antar du mente det og bare skrev feil. :)

Kaliber er altså andelen av en tomme, så kaliber .223 er altså 22,3% av en tomme. Akkurat som AG3 benytter 7,62mm, som igjen normalt er .308. (Sier normalt, da det finnes et utall ulike lengder innen samme diameter). Og selvsagt ingen regel uten unntak, som kaliber .45, som man også sier militært, istedet for 11,4mm, av en eller annen grunn. Jeg vil bare anta at kalibernumrene noen ganger har flere ulike diametre rundt et slags gjennomsnitt.

@Kampsport , Glock 17 er jo god den, stabil og driftsikker, så ikke noe dårlig valg. Jeg bare tror du ønsker å gå videre litt raskere, kanskje på HK, CZ og andre mer eksotiske...?

Lyst til å begynne på igjen selv, men det var det med tid da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...