Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har man noen obligasjoner til å skaffe seg unger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei.

Noen foreldre tror at ungene dems skylder dem noe for at de har satt barnet til verden, men sånn er det jo ikke. Man har ingen forpliktelser overhodet til foreldrene sine. Det er de som valgte å sette barnet til verden, og som må gi barnet det det trenger inntil barnet kan sørge for seg selv i voksen alder.

Har man en ugrei familie, så skylder man dem ingenting og trenger ikke holde kontakten engang dersom man ikke vil. Har man en grei familie, så er det jo fint for alle parter å holde kontakten, støtte hverandre, hjelpe hverandre osv.

Å få barn er helt valgfritt. Ingen skal kunne tvinge deg til hverken å få barn eller ikke få barn. Det er ditt eget valg.

Men dersom du er bombesikker på at du ikke vil ha barn, men ønsker et seksualliv, så steriliser deg - med en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 0f591...fed
Sentinelle skrev (På 29.1.2022 den 0.42):

Jeg vil ikke si det er en obligasjon. Jeg vil heller betrakte det som en gave, å ha muligheten til å fostre et nytt liv til verden.

Jeg føler personlig ikke noe behov for barn. Men jeg har heller ikke noe imot det.

Støtter denne. 

Anonymous poster hash: 0f591...fed

Lenke til kommentar

for samfunnets skyld, så er det jo positivt at det genereres flere barn, ref eldrebølgen vi er på vei inn i nå. Folk lever lenger, hvilket betyr at det er flere folk som ikke er i jobb i lengre tid. Det blir en enorm byrde på de yrkesaktive dersom det er færre til å forsørge de eldre i form av skatt. 

Så finnes det også personlige grunner til å ha barn, en av de er feks når man selv er gammel, da kan det være hyggelig å ha noe familie igjen som prater med deg og er i familie. Det er fort gjort å bli ensom i mange år, når mesteparten av familie og venner er lagt i penalet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

for samfunnets skyld, så er det jo positivt at det genereres flere barn, ref eldrebølgen vi er på vei inn i nå. Folk lever lenger, hvilket betyr at det er flere folk som ikke er i jobb i lengre tid. Det blir en enorm byrde på de yrkesaktive dersom det er færre til å forsørge de eldre i form av skatt. 

Så finnes det også personlige grunner til å ha barn, en av de er feks når man selv er gammel, da kan det være hyggelig å ha noe familie igjen som prater med deg og er i familie. Det er fort gjort å bli ensom i mange år, når mesteparten av familie og venner er lagt i penalet

Å ha barn er en byrde og en berikelse. Det kan være utmattende og frustrerende, men også høydepunkt man ikke opplever ellers. Gjerne begge deler innenfor et kort tidsrom. Man lærer noe om seg selv og man lærer av barna som stiller spørsmål ved det meste. 

Hvis man ikke ser fram til de første 18 åra med en viss (skrekkblandet) lyst så bør man neppe få barn.

Jeg tror ikke på å få barn av pliktfølelse ovenfor fedreland, bedre halvdel, eller noen andre.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Å ha barn er en byrde og en berikelse. Det kan være utmattende og frustrerende, men også høydepunkt man ikke opplever ellers. Gjerne begge deler innenfor et kort tidsrom. Man lærer noe om seg selv og man lærer av barna som stiller spørsmål ved det meste. 

Hvis man ikke ser fram til de første 18 åra med en viss (skrekkblandet) lyst så bør man neppe få barn.

Jeg tror ikke på å få barn av pliktfølelse ovenfor fedreland, bedre halvdel, eller noen andre.

-k

Nei, der er jeg veldig enig, selvom det kanskje ikke kom frem sånn av min post :) Det er allikevel forferdelig spennende å forsøke å forstå hvorfor det ikke lenger er like populært å få barn, det kan ikke være av grunner som "miljøet" og det å få barn inn i en "forferdelig verden". Mer utdannelse, og større fokus på egen suksess kan nok være noen faktorer som spiller inn. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (54 minutter siden):

Det er allikevel forferdelig spennende å forsøke å forstå hvorfor det ikke lenger er like populært å få barn, det kan ikke være av grunner som "miljøet" og det å få barn inn i en "forferdelig verden".

Hvorfor ikke?

Sitat

Mer utdannelse, og større fokus på egen suksess kan nok være noen faktorer som spiller inn. 

Det tror jeg nok, men har vi (særlig) mer utdanning og egenfokus nå enn for 10 eller 20 år siden?

Har det ikke pleid å være slik at fødselsraten avhenger av økonomisk oppgang/nedgang? At covid og isolasjon påvirker familieliv og framtidstro på komplekse måter virker sannsynlig.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (49 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Det tror jeg nok, men har vi (særlig) mer utdanning og egenfokus nå enn for 10 eller 20 år siden?

Har det ikke pleid å være slik at fødselsraten avhenger av økonomisk oppgang/nedgang? At covid og isolasjon påvirker familieliv og framtidstro på komplekse måter virker sannsynlig.

Enkelte kan nok ha det som en grunn, men jeg synes det er merkelig hvis det er en hovedårsak til at vi føder færre barn enn tidligere (?) 

Det har vel vært nedgang over ganske lang tid? Har det ikke? 

Lenke til kommentar

I min familie skal man minst få 6 barn. Siden jeg er eldst av hurven av fettere og kusiner har jeg lenge blitt sett på som familiens sorte får siden jeg ikke har reprodusert meg. Jeg er et dårlig forbilde for resten, sies det. De eldre var snurt for at de hadde investert så mye i meg og fått ingen ting tilbake. Nå er de for lengst døde, så mye av presset forsvant, men presten minner på i hver begravelse og bryllup om at de yngre må ut i verden og etablere storfamilien.

Quote

Narrator: "See, I didn't know my dad. He left when I was like 6 years old, married this other woman, had some other kids... He did this every 6 years, he'd go to a new city and start a new family."

Tyler: "Fucker's settin' up franchises!"

 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Er vel enorm overbefolkning og det er vel også en grunn til å ikke få barn her. 

Både ja og nei... 

https://www.fhi.no/nettpub/hin/samfunn/befolkningen/

Hvis hovedalternativet blir oppfylt, får vi følgende endringer i befolkningssammensetningen:

Antallet innvandrere vil øke fra dagens nivå på 0,8 millioner til 0,9 millioner i 2030 og 1,1 millioner i 2060. De vil da utgjøre 19 prosent av befolkningen i 2060. Andelen norskfødte med innvandrerforeldre i befolkningen vil også øke fra 4 prosent til 7 prosent.

Antallet over 67 år vil øke fra 0,8 millioner i 2020 til 1,1 millioner i 2030 og 1,6 millioner i 2060. Andelen vil da øke fra 16 prosent til 26 prosent.

Andelen i yrkesaktiv alder (20-66 år) vil avta. I 2060 blir det 2,3 yrkesaktive per person over 67 år. I dag er tallet 4,3.

Antallet over 80 år vil mer enn dobles, fra 200 000 personer i 2020, til 400 000 i 2030 og 700 000 i 2060. Andelen av totalbefolkningen som er i denne aldersgruppen, vil da øke fra 4 prosent til 12 prosent

Hvis dette slår inn, så er det jo en meget dårlig utvikling for velferdsstaten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Både ja og nei... 

https://www.fhi.no/nettpub/hin/samfunn/befolkningen/

Hvis hovedalternativet blir oppfylt, får vi følgende endringer i befolkningssammensetningen:

Antallet innvandrere vil øke fra dagens nivå på 0,8 millioner til 0,9 millioner i 2030 og 1,1 millioner i 2060. De vil da utgjøre 19 prosent av befolkningen i 2060. Andelen norskfødte med innvandrerforeldre i befolkningen vil også øke fra 4 prosent til 7 prosent.

Antallet over 67 år vil øke fra 0,8 millioner i 2020 til 1,1 millioner i 2030 og 1,6 millioner i 2060. Andelen vil da øke fra 16 prosent til 26 prosent.

Andelen i yrkesaktiv alder (20-66 år) vil avta. I 2060 blir det 2,3 yrkesaktive per person over 67 år. I dag er tallet 4,3.

Antallet over 80 år vil mer enn dobles, fra 200 000 personer i 2020, til 400 000 i 2030 og 700 000 i 2060. Andelen av totalbefolkningen som er i denne aldersgruppen, vil da øke fra 4 prosent til 12 prosent

Hvis dette slår inn, så er det jo en meget dårlig utvikling for velferdsstaten. 

Det er klart det er en uheldig utvikling og derfor er det vel bare å øke på med innvandring. Klarer vi 1-2 millioner ekstra innvandrere som også har/eller får barn vil vi jo få mange flere skattebetalere. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (16 minutter siden):

Er vel enorm overbefolkning og det er vel også en grunn til å ikke få barn her. 

Verden har overbefolkning, men Norske kvinner føder 1.48 barn. Det er ikke nok til å opprettholde befolkningen - hvis alle menn og kvinner som ble født fant seg en partner og fikk barn som levde opp og fortsatte sykelen så måtte hvert par få 2 barn for å holde nivået stabilt.

Det er ikke gitt at verden blir et bedre sted av at Norge får få barn, selv om verden under ett burde få færre. Man kan kanskje  argumentere at det beste for verden ville ha vært om Norske par adopterer foreldreløse utenlandske barn heller enn å få egne barn.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nok-en-gang-rekordlav-fruktbarhet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

Verden har overbefolkning, men Norske kvinner føder 1.48 barn. Det er ikke nok til å opprettholde befolkningen - hvis alle menn og kvinner som ble født fant seg en partner og fikk barn som levde opp og fortsatte sykelen så måtte hvert par få 2 barn for å holde nivået stabilt.

Det er ikke gitt at verden blir et bedre sted av at Norge får få barn, selv om verden under ett burde få færre. Man kan kanskje  argumentere at det beste for verden ville ha vært om Norske par adopterer foreldreløse utenlandske barn heller enn å få egne barn.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nok-en-gang-rekordlav-fruktbarhet

Kvinner får for få barn. Men dette hører vel under en annen tråd, diskuterer gjerne videre der. 

Lenke til kommentar

Norge er ikke et bra sted å føde barn i. Det er en skattefarm med få muligheter til å slå seg opp. Hvis man bodde i Monaco som verken har kapitalskatt, eiendomsskatt eller formuesskatt så hadde det vært et alternativ. Dog er er det 1% skatt på leiebolig. I Norge blir man skattet flere hundre prosent over tid på eiendom i familiens eie. I praksis er man en slave som eksisterer for andre. Man får aldri eie noe permanent med "no strings attached", men må hele tiden betale for å eie. Får du til noe i Norge er du skyldig selv om du løper dette på egen risiko. Det blir omtrent som å banke på hos naboen og kreve 1/3 av det han vant på lotteri. Han betaler for loddet og du casher inn.

Det er få som ser dette og heller biter på agnet om at Norge er verdens beste land å bo i eller at vi er verdens rikeste land. De fleste som fødes i Norge er fucked for life.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...