Gå til innhold

[LØST] Førstegangs huskjøper - kontakt i bank?


Anbefalte innlegg

Jeg er for tida inne i en budrunde på et hus. Jeg har ordnet meg med kausjonist, slik at jeg garantert vil få lån. Advokaten som styrer med å selge huset (tvangssalg) sendte meg en epost og ba om å få oppgitt "min kontakt i banken". Er det slik at jeg forventes å ha bedt om lån før jeg deltar i budrunden? Hva er det jeg ikke har skjønt her? Har i alle fall ikke noen kontakt i banken som jeg vet om.

Endret av UnoPiedra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, UnoPiedra said:

Jeg er for tida inne i en budrunde på et hus. Jeg har ordnet meg med kausjonist, slik at jeg garantert vil få lån. Advokaten som styrer med å selge huset (tvangssalg) sendte meg en epost og ba om å få oppgitt "min kontakt i banken". Er det slik at jeg forventes å ha bedt om lån før jeg deltar i budrunden? Hva er det jeg ikke har skjønt her? Har i alle fall ikke noen kontakt i banken som jeg vet om.

ja det er nok forventet at du i det minste har et finaniseringsbevis ja - hvis de godtar bud fra kjøpere som ikke har alt klart med finansiering så ville de nok fått mye ekstraarbeid samt at selger normalt forkaster alle bud som har forbehold om finanisering dersom det er konkurrerende bud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke har kontant betaling forventes det at du har avtale på finansiering i orden. Jeg har dog opplevd at megler forkaster bud og utsetter budrunden i påvente at interessenter skal få finansieringen i orden, de styrer det litt selv og vurderer avhengig av antall interessenter. Jeg ville ringt megleren og banken asap.

Endret av Sampson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kjetilkl said:

ja det er nok forventet at du i det minste har et finaniseringsbevis ja - hvis de godtar bud fra kjøpere som ikke har alt klart med finansiering så ville de nok fått mye ekstraarbeid samt at selger normalt forkaster alle bud som har forbehold om finanisering dersom det er konkurrerende bud.

Ok, skjønner. Da må jeg ringe banken da. Takk for info :)

Lenke til kommentar

Selv om du har ordnet kausjonist så er det ingen garanti for lån. 

En kausjonist stiller som regel en verdigjenstand som sikkerhet (bolig) men de fleste banker krever da også en vurdering om denne personen har økonomi for å overta ansvaret i tilfelle du ikke betaler. De fleste banker ønsker ikke å skulle sette seg selv og kunder i en vanskelig situasjon med potensielt tvangssalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...