Gå til innhold

Kan bitlocker slå seg på automatisk? Haster litt!


Anbefalte innlegg

Hei dere. Håper noen kan hjelpe meg med dette. Det haster litt :)

Min bærbare datamaskin helt svart i skjermen, og kun strøm knappen og andre knapper lyste. Tok det til service, de skulle se på om de kunne reparere det uten at filene skulle gå tapt. Men det fikk de ikke til, da fikk jeg høre at den må sendes til verksted og det er stor sannsynlighet at filene går tapt og om jeg vil at de ikke skal gå tapt betale for Backup. Da sa jeg at jeg vil ha Backup av filene, og de skulle da gjøre det og sende den til verksted etter å ha tatt Backup.

 

Noen dager senere fikk jeg beskjed om at jeg må oppgi bitlocker-gjenopprettingsnøkkel for at de skal kunne ta Backup. Men hvordan har bitlocker blitt aktivert når jeg ikke har gjort det selv. Og jeg har logget på min microsoft konto knyttet til datamaskinen og der ligger det heller ingen bitlocker-gjenopprettingsnøkkel.

Så spørsmålet er hvordan bitlocker er blitt aktivert? Og om det er noen mulighet for at jeg ikke mister filene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://support.microsoft.com/en-us/windows/finding-your-bitlocker-recovery-key-in-windows-6b71ad27-0b89-ea08-f143-056f5ab347d6

"[..] Your device is a modern device that meets certain requirements to automatically enable device encryption: In this case your BitLocker recovery key is automatically saved to your Microsoft account before protection is activated. [..]"

Trykk på lenken som tar deg til Microsoft-kontoen din. Ligger nøkkelen der?

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (4 minutter siden):

Og du har ikke andre kontoer i tillegg?

Har logget inn på alle microsoft kontoer jeg kjenner til, og får det samme vist på bildet ovenfor.
I det ene kontoen jeg logger inn på, så finner jeg den aktuelle datamaskinen. Men bitlocker-gjenopprettingsnøkkel er heller ikke aktivert der. Og samme melding dukker opp der.

Endret av Mr.MJ
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Dette er altså privat PC satt opp av deg selv? Den kommer ikke fra skole/jobb og er konfigurert av noen andre?

Den er jo kjøpt i butikk av meg selv til privat bruk, men det kan hende at den er type PC elever kjøper, siden det var logo av fylkeskommunen på bakgrunnsbildet på skjermen. Vil det bety at den er konfigurert av andre og bitlocker er da blitt aktivert?

 

Om det er tilfelle, hva gjør jeg da? Hvem er det som kan ha bitlocker-nøkkelen?

Lenke til kommentar

Kan virke som det er noen andre som har brukt PC-en før deg, ja .. Veldig slapp jobb av butikken hvis dette er tilfellet. De skulle tilbakestilt/reinstallert Windows før PC-en ble solgt igjen.

Tror det blir vanskelig å få tak i nøkkelen i denne situasjonen. Butikken gir neppe ut kontaktinformasjonen til andre kunder. Og selv om du skulle få tak i vedkommende er sikkert nøkkelen slettet eller mistet for lenge siden. Ingen grunn til å ta vare på den i hvertfall.

Lenke til kommentar

Har vært borti lignende saker og det er teoretisk noen få håp for å få tilgang på den igjen. 

Om det er skjermen som er gåen feks, kunne du koblet til en ekstern skjerm og sett om du kom inn på den med normal innlogging - så kunne du laget en ny bitlocker nøkkel eller deaktivert bitlocker / tatt en backup før du sender den til reparasjon. 

Om du har mye viktig på den kan det være verdt et forsøk å høre med service kontakten om det er noe de kunne prøvd for deg.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (13 minutter siden):

Kan virke som det er noen andre som har brukt PC-en før deg, ja .. Veldig slapp jobb av butikken hvis dette er tilfellet. De skulle tilbakestilt/reinstallert Windows før PC-en ble solgt igjen.

Tror det blir vanskelig å få tak i nøkkelen i denne situasjonen. Butikken gir neppe ut kontaktinformasjonen til andre kunder. Og selv om du skulle få tak i vedkommende er sikkert nøkkelen slettet eller mistet for lenge siden. Ingen grunn til å ta vare på den i hvertfall.

Men den var jo tilsynelatende helt ny, og emballasjen var heller ikke brutt. Så du vil tro at den var brukt av en kunde før meg? For jeg tror at den var på en måte PC tiltenkt elever på videregående. For jeg selv husker den tid butikkene hadde-skole-pcer. Tror du IT folk på fylkeskommunen kan ha nøkkelen?

 

Før jeg postet dette innlegget, så hadde jeg mistenkt en annen ting. De på verkstedet skulle jo se på om de klarte å fikse pcen uten at filene skulle gå tapt, kan det hende det de har gjort har ført til at pcen nå krever bitlocker-nøkkel?
Så det er dette jeg lurer på akkurat nå: Om en pc er i en tilstand som min pc (altså at den ikke skrur seg på og skjermen er helt svart, og kun strømknappen og noen andre knapper lyser) er det da mulig at bitlocker blir aktivert?

 

Endret av Mr.MJ
Lenke til kommentar
Sampson skrev (5 minutter siden):

Har vært borti lignende saker og det er teoretisk noen få håp for å få tilgang på den igjen. 

Om det er skjermen som er gåen feks, kunne du koblet til en ekstern skjerm og sett om du kom inn på den med normal innlogging - så kunne du laget en ny bitlocker nøkkel eller deaktivert bitlocker / tatt en backup før du sender den til reparasjon. 

Om du har mye viktig på den kan det være verdt et forsøk å høre med service kontakten om det er noe de kunne prøvd for deg.

Det har jeg prøvd, men dessverre er det ikke mulig å koble til en ekstern skjerm heller. Altså det kommer ingenting på ekstern skjerm heller.

Lenke til kommentar
Mr.MJ skrev (20 minutter siden):

Før jeg postet dette innlegget, så hadde jeg mistenkt en annen ting. De på verkstedet skulle jo se på om de klarte å fikse pcen uten at filene skulle gå tapt, kan det hende det de har gjort har ført til at pcen nå krever bitlocker-nøkkel?

De tok sikkert ut harddisken og koblet den til en annen PC for å kopiere filer. Også oppdaget de at BitLocker var aktivert og derfor trenger de nøkkelen ..

På din egen PC har du sikkert TPM aktivert. Denne tar hånd om BitLocker når du starter PC-en så du slipper å gjøre noe selv. Så lenge maskinvaren og oppstartsinnstillinger ikke forandres. Såvidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (4 minutter siden):

De tok sikkert ut harddisken og koblet den til en annen PC for å kopiere filer. Også oppdaget de at BitLocker var aktivert og derfor trenger de nøkkelen ..

På din egen PC har du sikkert TPM aktivert. Denne tar hånd om BitLocker når du starter PC-en så du slipper å gjøre noe selv. Så lenge maskinvaren og oppstartsinnstillinger ikke forandres. Såvidt jeg har skjønt.

Men om en pc er i en tilstand som min pc er i, altså at den ikke skrur seg på, skjermen er helt svart og kun strømknappen og noen andre knapper lyser, er det da mulig for noen å aktivere bitlocker (det tatt i betraktning at pcen fortsatt er i samme tilstand)? 

Lenke til kommentar

Her er det mye som skurrer. 

Noen spørsmål? 

Du logger på maskinen med privat MS konto. Altså [email protected] live.no Outlook.com eller noe lignende? Du bruker ikke lokal konto? Du bruker ikke en jobb/skolekonto? 

Maskinen ble kjøpt og ved førstegangs oppsett så valgte du å sette den opp til privat bruk?

Har du noen tilknytning til navnet skole? Har du koblet til en skolekonto med en skolebruker? Eksempelvis gjennom M365? 

I såfall er det mulig at du har fått policy er fra denne skolen knyttet til din maskin, som bakgrunnsbilde og bitlocker. I såfall bør de se på policy ene sine, spesielt bakgrunnsbildedelen, og bitlockerkoden er lagret i skolens Azure. 

Hvis du ikke har noen tilknytning til skolen, er det andre brukere på. Maskinen som har det? Se under kontoer i Innstillinger for å se tilkoblede jobb eller skolekontoer for hver bruker på maskinen. 

Hvis ingen har tilknytning til skolen, og dere like vel får bakgrunnsbilde derfra så er det veldig rart. 

Lenke til kommentar
Mr.MJ skrev (22 minutter siden):

Men om en pc er i en tilstand som min pc er i, altså at den ikke skrur seg på, skjermen er helt svart og kun strømknappen og noen andre knapper lyser, er det da mulig for noen å aktivere bitlocker (det tatt i betraktning at pcen fortsatt er i samme tilstand)? 

Nei, tror ikke det. BitLocker må allerede ha vært aktiv for at den skal bli et problem nå.

Lenke til kommentar
Mr.MJ skrev (1 time siden):

Men den var jo tilsynelatende helt ny, og emballasjen var heller ikke brutt. Så du vil tro at den var brukt av en kunde før meg? For jeg tror at den var på en måte PC tiltenkt elever på videregående

Det er mulig for virksomheter/institusjoner som skoler å bestille en maskin sånn at den automatisk blir satt opp mot deres Office365/Azure-miljø. Distributør/forhandler laster da opp info (unik identifikator, serienummer etc.) om den enkelte maskin i skyen til den kunden som den skal knyttes mot. Når da maskinen pakkes opp og kobles til nettet, vil den automatisk konfigureres mot kundens miljø. En sjelden gang så kanselleres ordren på en/flere maskiner og så selges den/de via andre kanaler. Uten at koblingen mot opprinnelig kunde fjernes.

Jeg sier ikke at dette er tilfelle med din maskin men at det kan være det som har skjedd. Har du kvitteringen på kjøpet (med serienummer etc.) og husker hvilket fylke/skole det sto info om, synes jeg du fint kan ta kontakt med nevnte, fortelle om din fortvilte situasjon og høre om de kan finne igjen din maskin (og BitLocker Recovery Key) ut fra det du har av info om den. At du fant spor av den under en av dine Microsoft-kontoer svekker teorien og håpet men er du heldig så kanskje 🤞

Lenke til kommentar

Har du satt opp noko mot jobb/skule på maskinen? Ser at ein av mine krypterte maskinar på ein eller annan måte har klart å legga nøkkelen til på jobbkontoen istadenfor den private. Maskinen er då originalt satt opp med privat Microsoft-konto, men kopla til jobbkonto for bl.a. tilgang til mail i Outlook og for Office-lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...