Gå til innhold

Studere programmering eller finans?


oatly

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på snart 21 år, og jeg prøver å finne ut hva jeg skal søke på til høsten.

Står nå mellom en bachelor i finans på BI og en bachelor i programmering på høyskolen kristiania. Tenker og å søke på økonomi og ledelse på Nord universitet, da jeg har en kjæreste og vet ikke hvordan situasjonen blir om jeg skal flytte til Oslo til høsten, da hun studerer sykepleie i hjembyen vår. 

HK - https://www.kristiania.no/studier/bachelor/informasjonsteknologi-programmering/

BI - https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/finans/?gclid=Cj0KCQiA2sqOBhCGARIsAPuPK0hm1x1NnZWfEUziqIE_oiZglJJTu0OHw93ayM1LH6NpaOQI-Tie0gAaAtoeEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Nord - https://www.nord.no/no/studier/okonomi-og-ledelse-bachelor

Er det noen som har noen tanker om hvordan arbeidsmarkedet for disse kommer til å se ut om 5 år? Er mest intressert i finans, men programmering virker å være mer fremtidsrettet. 

Kan jeg ta bachelor i begge, og så evt ta en master i en av dem, vil dette gjøre meg mer attraktiv på arbeidsmarkedet, eller er det bedre å spesialisere seg og ta bachelor + master i en av dem?

Noen som jobber innenfor disse sektorene, og har innsikt i hvordan arbeidsmarkedet er, hvordan arbeidstimer er og lønn?

Takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, oatly said:

Kan jeg ta bachelor i begge, og så evt ta en master i en av dem, vil dette gjøre meg mer attraktiv på arbeidsmarkedet, eller er det bedre å spesialisere seg og ta bachelor + master i en av dem?

 

Hvis du ikke satser på å utvikle programvare for bank/finans så tror jeg ikke den koblingen hjelper noe særlig med jobb eller lønn.

Lenke til kommentar

Dobbel bachelor er dårlig deal. Velg heller en master som kombinerer interessene, eller velg èn.

Begge fagområdene vil være etterspørsel etter, men mitt inntrykk (jobber i fintech) er at på "ren" finansutdannelse er mest usikkert siden etterspørsel etter folk "på gulvet" ettersom bransjen har vært i og er i kontinuerlig automatiseringsprosesser. Spørs om man når opp i de interessante og trygge stillingnene med kun bachelor.

De fleste i IT-bransjen mangler folk, og mangelen ser ut til å øke på de neste årene. "Kun" bachelor vil heller ikke være et problem her, IT-bransjen har generelt ikke så mye "master-syke".

Lenke til kommentar

Det er fortsatt veldig gode tider i finansbransjen, og selv om det er mye som kan automatiseres, så vil det alltid være en del elementer som ikke forsvinner. Om du er mest interessert i den veien så ville jeg gått for det. Hvordan arbeidsmarkedet ser ut om fem år er helt umulig å spå, men lønnen er, og har vært, høy. Det har alltid vært konkurranseutsatt for å få de best betalte jobbene, men det finnes en skog av "vanlige" økonomjobber som du også kan søke på. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Finans er vell bransjen som er mest utsatt og som du ser daglig blir utfordret mtp automatisering.

"Heldigvis" er det fortsatt slik at den eldre garden med dype lommer er "gammeldagse" og kommer til å forholde seg til mennesker frem til de blir tvunget til annet.

Flere av våre finansielle rådgivere ( De har penere titler, men vi holder det enkelt her) har omskolert seg de siste årene over til IT for å være litt mer frampå når det skiftet alle forventer kommer.

Det er kanskje ikke overaskende, men etterspørsel etter personer med utdannelse i  feks systemutvikling og finans har vært ettertraktet av hva jeg har erfart.

Vi har en på "gulvet" som startet som elektriker, begynte med regnskap uten utdanning, gikk så til oss som finansiell rådgiver. Har om 1 år fullført en bachelor i systemutvikling og har allerede fått tilbudt en godt betalt jobb.

I mine øyne er denne personen et godt eksempel på at man ikke alltid trenger en master ++ dersom man ombestemmer seg.

  • Elektriker 450k ( 37.5T pr uke )
  • Regnskapsmedarbeider 450k - 550k - 650k - 750k ( 37.5 - 45T pr uke
  • Finansiell rådgiver ( kun AFR) 650k - 1.2M - 1.5M (  60-80t pr uke )
  • Tilbud utvikler prøvetid 900k ( etter 6 mnd 1.4M) ( 37.5 -45T pr uke )
     

Det skal sies at det vil ta lenger tid dersom du er litt frem og tilbake på studiene, men det er ikke vits å se mørkt på det at man ikke vet enda. Følg din magefølelse også vil resten ordne seg så lenge du er villig til å jobbe for det.

I de fleste sine øyne er du fortsatt ung på arbeidsmarkedet når du er 30.

Lenke til kommentar
LD93 skrev (1 time siden):

Tilbud utvikler prøvetid 900k ( etter 6 mnd 1.4M) ( 37.5 -45T pr uke )

Nå har jeg liten formening om de andre tallene du kommer med, men dette er bare tull. Hvis du tror at det er vanlig å tjene 1.4M etter 6mnd jobb i innen IT så har du fullstendig urealistiske forventninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (23 timer siden):

Nå har jeg liten formening om de andre tallene du kommer med, men dette er bare tull. Hvis du tror at det er vanlig å tjene 1.4M etter 6mnd jobb i innen IT så har du fullstendig urealistiske forventninger.

Hva jeg tror om IT bransjen har ikke noe med min post å gjøre. Du burde lese 2 ganger før du bestemmer deg for at "neihei sånn er det ikke"

Nå vet du strengt tatt ingenting om dette scenarioet annet enn det jeg skriver, og det forteller kun om lønn/arbeidsløp til et individ.

Jeg har selv sett jobbtilbudet kollegaen min har fått som viser dette.
Det er heller ikke noe som tilsier i posten min at et en nyutdannet person som søker jobb innen IT skal/bør forvente 1.4M etter 6 mnd.

Lenke til kommentar
LD93 skrev (49 minutter siden):

Hva jeg tror om IT bransjen har ikke noe med min post å gjøre. Du burde lese 2 ganger før du bestemmer deg for at "neihei sånn er det ikke"

Nå vet du strengt tatt ingenting om dette scenarioet annet enn det jeg skriver, og det forteller kun om lønn/arbeidsløp til et individ.

Jeg har selv sett jobbtilbudet kollegaen min har fått som viser dette.
Det er heller ikke noe som tilsier i posten min at et en nyutdannet person som søker jobb innen IT skal/bør forvente 1.4M etter 6 mnd.

Ah. Jeg trodde du prøvde å komme med noe relevant til det TS spør om "hvordan arbeidsmarkedet er, hvordan arbeidstimer er og lønn". Men hvis det bare var en anekdote som ikke prøvde å vise noe om hvordan arbeidsmarkedet er for folk flest så skjønner jeg.

Da er det bra jeg kan bidra og opplyse TS om at dette ikke er normal lønn innen IT :)

For å svare TS litt mer konkret: Jeg kan ikke noe om finans, men innen IT er det veldig stor etterspørsel etter programmerere. For å se lønnsnivå er det kanskje greit å se på nito og tekna sine statistikker,. Når det gjelder arbeidstid er det svært lite bruk av overtid, så alle jeg vet om jobber 37,5 timer i uka.

Lenke til kommentar

Begynte først på økonomistudie før jeg gikk over til programmering. Har nå bachelor innen informatikk og master som er mer rettet mot finans og ledelse. Jobber som utvikler og trives godt. Lønnen er halvparten av de 1.4M etter 1.5 år i yrket, men det er jo fortsatt en veldig innafor årslønn.

 

Hvis du har interesse for programmering så er etterspørselen enorm og vilkårene gode

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LD93 skrev (På 25.1.2022 den 11.13):

I mine øyne er denne personen et godt eksempel på at man ikke alltid trenger en master ++ dersom man ombestemmer seg.

  • [..]
  • Regnskapsmedarbeider 450k - 550k - 650k - 750k ( 37.5 - 45T pr uke
  • [..]
  • Tilbud utvikler prøvetid 900k ( etter 6 mnd 1.4M) ( 37.5 -45T pr uke )

Godt mulig vedkommende har klart seg bra uten å gå den lette veien, men de tallene du opererer med her kan da ikke stemme.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (21 minutter siden):

Ah. Jeg trodde du prøvde å komme med noe relevant til det TS spør om "hvordan arbeidsmarkedet er, hvordan arbeidstimer er og lønn". Men hvis det bare var en anekdote som ikke prøvde å vise noe om hvordan arbeidsmarkedet er for folk flest så skjønner jeg.

Da er det bra jeg kan bidra og opplyse TS om at dette ikke er normal lønn innen IT :)

 

Lar det være opp til TS om hen finner det relevant det jeg skrev.

Og ettersom interessene later til å være både innen finans og IT. Ser jeg selv at det kunne være relevant å lese om en erfaring. Det er strengt tatt hva flesteparten her gjør når det blir stilt spm som ikke bare trenger generiske svar.

Skulle man alltid svart generelt hadde det holdt med å linke "utdanning.no" i hver post og med tiden blitt et relativt kjedelig forum 😉

Å kalle det en anekdote sier nok om deg.✌️

 

Edit: Jeg tok det for gitt at man tok 1+1 =2 i første post. 
Vedkommende tar ikke en standard "utvikler" stilling som folk rett ut fra skolen søker seg til.

Endret av LD93
Lenke til kommentar
nightowl skrev (12 minutter siden):

Godt mulig vedkommende har klart seg bra uten å gå den lette veien, men de tallene du opererer med her kan da ikke stemme.

Hadde jeg kunnet vise til kontraktene skulle jeg gjort det, men det får bli med ordet ettersom det ikke er ensbetydende at noen andre vil få noe lignende. ( noe jeg egentlig håper de fleste forstår også )

Vedkommende er ettertraktet på arbeidsmarkedet og har et veldig godt talent innenfor begge sektorer. 

Lenke til kommentar
LD93 skrev (1 minutt siden):

Lar det være opp til TS om hen finner det relevant det jeg skrev.

Og ettersom interessene later til å være både innen finans og IT. Ser jeg selv at det kunne være relevant å lese om en erfaring. Det er strengt tatt hva flesteparten her gjør når det blir stilt spm som ikke bare trenger generiske svar.

Skulle man alltid svart generelt hadde det holdt med å linke "utdanning.no" i hver post og med tiden blitt et relativt kjedelig forum 😉

Det er jeg forsåvidt enig i, men det eksempelet du postet er så langt fra hva noen kan forvente at det blir mer villedende enn noe annet. Å poste et svar med det som for de fleste er fantasitall hjelper ingen. Da er det faktisk bedre å vise til statistikker.

LD93 skrev (3 minutter siden):

Å kalle det en anekdote sier nok om deg.✌️

Ja, det kan være. Jeg har tross alt over 16 års erfaring som programmerer etter en mastergrad i informatikk. Så akkurat dette arbeidsmarkedet tør jeg påstå at jeg vet litt om. Det betyr ikke at jeg kan alle detaljer om hvor mye lønn TS kan forvente seg, men jeg kan i hvert fall peke på urealistiske tall når jeg ser dem :)

Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 minutter siden):

Det er jeg forsåvidt enig i, men det eksempelet du postet er så langt fra hva noen kan forvente at det blir mer villedende enn noe annet. Å poste et svar med det som for de fleste er fantasitall hjelper ingen. Da er det faktisk bedre å vise til statistikker.

Ja, det kan være. Jeg har tross alt over 16 års erfaring som programmerer etter en mastergrad i informatikk. Så akkurat dette arbeidsmarkedet tør jeg påstå at jeg vet litt om. Det betyr ikke at jeg kan alle detaljer om hvor mye lønn TS kan forvente seg, men jeg kan i hvert fall peke på urealistiske tall når jeg ser dem :)

Vil ikke gå mer OT enn dette innlegget nå, men akkurat som deg så lener jeg meg på min egen erfaring og oppfatninger i arbeidslivet.

Du må for all del påpeke det du anser som urealistisk. Men etter min viten så finnes det ikke så altfor mye statistikk på personer som går inn i IT med bakgrunn i finans ( har du noe så vis gjerne til det da det kan bli relevant for meg i arbeidsmarkedet senere) og da blir det å lene seg på personlige erfaringer.
 

TS virker som en ambisiøs person og jeg kan ikke anta annet enn at det vil gå bra for vedkommende uansett valg. Så litt solskinnshistorier fortjener man når man står på kanten før et hopp.

Lenke til kommentar
oatly skrev (På 3.1.2022 den 18.41):

Står nå mellom en bachelor i finans på BI og en bachelor i programmering på høyskolen kristiania. Tenker og å søke på økonomi og ledelse på Nord universitet [...]

Er det noen som har noen tanker om hvordan arbeidsmarkedet for disse kommer til å se ut om 5 år? Er mest intressert i finans, men programmering virker å være mer fremtidsrettet. 

Kan jeg ta bachelor i begge, og så evt ta en master i en av dem, vil dette gjøre meg mer attraktiv på arbeidsmarkedet, eller er det bedre å spesialisere seg og ta bachelor + master i en av dem?

Min bror tok bachelor i finans ved BI, søkte så jobber uten å få noen, og gikk videre med master i finans ved NTNU. Selv etter ferdig master var det vanskelig å finne noe. De han ble kjent med på BI fikk heller ikke noe relevant arbeid. Hvor mange som fikk jobb etter master vet jeg ikke. Mye av problemet var visst økende robottrading (som allerede nevnt av andre her), men det var også veldig mange om beinet. Det utdannes mange og antallet tilgjengelige jobber har ikke økt særlig tror jeg. (Utifra hva jeg har hørt, uten å sjekke dette nærmere.) Han søkte på jobber i Oslo og omegn såvidt jeg vet, muligens også i Trondheim. Etter noen år med jobbsøking, uten å finne noe, begynte han på en informatikkbachelor.

Han var en flink student, fikk gode karakterer, skrev skikkelige søknadsbrev og gikk på mange jobbintervjuer. Han hadde også noe IT-bakgrunn, programmerte litt script osv. Men det klaffet tydeligvis ikke. Kanskje var han litt kresen, det vet jeg ikke. Ikke mot slutten tror jeg, da virket han åpen for det meste.

Dette er noen få år siden nå, så når du er ferdig med finansutdannelsen din vil det være enda mer robottrading og enda færre tilgjengelige jobber. Alt som kan automatiseres vil før eller senere bli det.

Om du også har interesse for programmering ville jeg valgt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...