Gå til innhold

Forsterkeren i stuen "hikker" ved annen strømbruk i huset


bo1e

Anbefalte innlegg

Lyden til høyttalerene forsvinner når lys skrus på og av i andre rom, eller når motoren i tørketrommelen på vaskerommet starter eller stopper. Det er såvidt jeg forstår hendelser på helt andre kurser som gjør at forsterkeren hikker. Den slår seg ikke av, bare kutter lyden i et sekund ca. Noen som har idéer til hva som fører til noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stereoforsterker eller receiver? Hvor kommer lyden fra, analog eller digital tilkobling?
Årsaken er typisk at det oppstår en liten gnist når en bryter brukes, og gnist gir radiofrekvens støy. Støyen brer seg både i luft og langs ledninger. Forsterkeren din virker å være følsom for disse forstyrrelsene.

Har selv et lignende problem. En TV dekoder er koblet med HDMI til receiver. Lyd og bilde forsvinner, får hvit skjerm (snø) når jeg slår av en lampe. Dette skjer ikke hvis dekoder kobles direkte til TV. Skjer heller ikke med andre typer av dekodere koblet til receiver.

Det er visse ting man kan forsøke, som ferittkjerner på kabler eller nettfilter på stikkontakten. Eller kanskje bare flytte rundt på kabler etc. Ikke så enkelt å finne ut av slike ting.
 

Lenke til kommentar

Det er vel en såkalt hjemmekinoreceiver. Koblet til tv med hdmi. Har to uttak med halvannen meter mellom på veggen bak tven der denne og tv og annet pjatt er koblet til. Har prøvd å flytte litt rundt på hva som er koblet hvor men har ikke funnet noe som hjelper. Må være noe følsomt ja. Får undersøke litt hva som finnes av remedier som kanskje kan hjelpe.

Lenke til kommentar
3 hours ago, bo1e said:

forsvinner når lys skrus på og av i andre rom

Da ville jeg gjette på at det kanskje finnes en jordingsfeil i det elektriske anlegget. Hvor gammelt er det? Dreier det seg om et IT-fordelingssystem? (Hvis du eventuelt legger ut et bilde av inntaks/fordelingsskap,så vil vi kunne se det.)

Lenke til kommentar

Er nok forsterkeren som har dårlig filtrering av nettspenningen inn. Ikke så veldig uvanlig. Har en TV med samme problemet.

Det finnes eksterne støyfiltre som kan fjerne støyen. Vet ikke helt hvor de selges bortsett fra svindlersjapper som selger til svindelpriser. (Audiophile-bullshit).

Selve kretsen kan se noe slikt ut: https://www.aliexpress.com/item/33019821955.html

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
1 hour ago, bo1e said:

Huset er ca 15 år gammelt.

Det elanlegget ser i alle fall bra ut. TN-C-S og 15 år, det skulle også stemme ganske bra.

Synes det er merkelig at lys av/på skulle produsere nok støy, men det kan vel være ett eller annet spesielt. (Hos meg så er for eksempel vaskemaskinen koblet på lyskursen, slik at når man slår av lyset så stanser vaskemaskinen.)

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar på jord i uttaket som kommer fra veggen og på en chassis-skrue på forsterkeren samtidig så kiler det. Merket det da jeg skulle flytte på strømforgreiningen jeg har ved tven og tilfeldigvis var borti forsterkeren samtidig. Er det tegn på jordfeil eller en lekkasje eller noe i den retning?

Lenke til kommentar
bo1e skrev (38 minutter siden):

Hvis jeg tar på jord i uttaket som kommer fra veggen og på en chassis-skrue på forsterkeren samtidig så kiler det.

Det er mange som opplever det med PCer. Det kommer av nettfilter i strømforsyningen, som har kondensatorer mellom fase og jord.
Kan være at forsterker har et slikt nettfilter, selv om det ikke er lagt opp til jord?
Måles spenning vil det sikkert vise ca 130V. Men det er ikke farlig, blir som statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Hårek said:

Det er mange som opplever det med PCer. Det kommer av nettfilter i strømforsyningen, som har kondensatorer mellom fase og jord.
Kan være at forsterker har et slikt nettfilter, selv om det ikke er lagt opp til jord?
Måles spenning vil det sikkert vise ca 130V. Men det er ikke farlig, blir som statisk elektrisitet.

Det synes jeg høres litt mystisk ut. Dersom denne kondensatoren gir 30 mA jorfeilstrøm så skal jo jordfeilvernet trippe. Og har man flere PC'er så skulle det trippe desto mer.

Tror jeg ville målt både spennnig mellom forsterkeren chassis og jord, pluss også  hvis mulig den strømmen som går til jord. 

Maksimalt tillatt berøringsspenning etter NEK 400:2018 er jo 50 V. (Men den gjelder jo riktig nok elinstallasjoner og ikke forsterkere.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
43 minutes ago, bo1e said:

 

F9010769-01?pgw=1&pgwact=1

Problemet er jo at forsterkeren ikke er jordet. Da vil/skal den så vidt jeg vet være dobbeltisolert. Da skal det ikke være mulig å være i kontakt med noe som helst  som kan være strømførende. Jordfeil eller ei. Ytre chassis skal rett og slett ikke ha noen som helst forbindelse til spenning eller jord.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har kommet til at det er lite sannsynlig at forsterker har Y-kondensator. De brukes på SMPS strømforsyninger, men forsterkere har som regel lineær strømforsyning (med stor trafo). 
Men en moderne TV har gjerne jordet støpsel, SMPS og nettfilter. Hvis den ikke er koblet i jordet kontakt vil signaljord få potensiale mot jord. Trekk ut HDMI ledning(er), så tenker jeg kilingen blir borte.

Endret av Hårek
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...