Gå til innhold

Forsterkeren i stuen "hikker" ved annen strømbruk i huset


bo1e

Anbefalte innlegg

Målingen endrer seg ikke selv med både forsterkeren koblet fra strøm og hdmi trekt ut. Så det skjønner jeg ikke noe av. Men når jeg kobler vekk hdmi-kabelen fra tven så forsvinner kilingen. Tven er heller ikke jordet. Den har simpleste typen ujordet kabel og plugg.

Edit: Hadde glemt å koble vekk den aktive subben (heller ikke jordet). Når den var koblet fra også så gikk det ned til ~50V.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktiv sub har klasse D forsterker, med nettfilter.
Jeg måler 65V på chassis - jord. Har IT nett, mens du har TN. Mener jeg målte ca 130V da jeg hadde TN.
Må også nevne at slike målinger på en åpen krets er lite presise. Det er høy impedans, enhver strøkapasitans vil gi utslag. Hvis man legger inn en motstand å måle over vil spenningen falle vesentlig.
Tenkte jeg også skulle prøve igjen med den lysbryteren som alltid påvirket HDMI signalet. Men nå skjer det ingenting. Tror ikke jeg har endret noe, men det viser at slike problemer er noe flyktige.
 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
bo1e skrev (På 31.12.2021 den 0.02):

Målingen endrer seg ikke selv med både forsterkeren koblet fra strøm og hdmi trekt ut. Så det skjønner jeg ikke noe av. Men når jeg kobler vekk hdmi-kabelen fra tven så forsvinner kilingen. Tven er heller ikke jordet. Den har simpleste typen ujordet kabel og plugg.

Edit: Hadde glemt å koble vekk den aktive subben (heller ikke jordet). Når den var koblet fra også så gikk det ned til ~50V.

Hva slags TV signal har du? Subwoofer er alltid plaget av jordstøy.

Altså du kan ha den berømte "jordsløyfa" pleier særlig være problematisk med kabel-TV og subwoofer.

Om du har gammeldags kabel-TV (vet ikke om det eksisterer lenger) med gammel antenne Coaxial kontakt på veggen, så må du ha galvanisk skille plugg på antennekontakt.

Koster kun 100-200 kr på Elkjøp, Hifiklubben eller hos Get osv.

(Mulig det har gått opp en hundrings, mange år siden jeg bodde i Norge)

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...