Gå til innhold

Til familieselskapet: Sant og usant om strømprisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lek med statistikk i artikkelen med hensikt å bagatellisere effekten av utenlandskablene:

Sitat

– Det er vanskelig å si for akkurat denne situasjonen. Men for en måned siden gjorde vi en modellkjøring med og uten kabelen til Storbritannia. Da fikk vi ti øre høyere pris i snitt for de neste fem årene, så det har en effektsa Djupskaas til Teknisk Ukeblad tidligere i desember. (For abonnenter.)

Feilen som gjøres her (bevisst) er at man tar hele året under ett og heller ikke tar med at sommerprisen ofte er mye lavere.  Så det betyr ikke 10 øre høyere pr KWh sommer som vinter, men nærmere 30-40 øre høyere pr KWh om vinteren som vi forbrukere skal få gleden av å betale - det er ganske mye når det kommer på toppen av vanlige sesongvariasjoner og prisen har ikke blitt jevnere (enn tidligere) heller, som har vært et argument for kablene.  Når de nye utenlandskablene som koster milliarder (betalt av forbrukerne) er tjent inn, så får vi selvfølgelig ikke noen andel av overskuddet.   Overskuddet reduseres forøvrig av at noen dårlige energimeglere (aka "tradere") i Statkraft klarer å søle bort 4 milliarder (!) og allikevel får 313 millioner i bonuser og økt lønn: https://e24.no/naeringsliv/i/7dBzMV/statkrafts-tradere-fikk-bonus-etter-solid-start-paa-aaret-naa-er-hele-gevinsten-utradert

 

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Hører ganske gjennomsnittlige husstander får over 10k i strømregning for desember. Skremmende.

Da bruker de MYE strøm. Vi har brukt 3700kWh men har ikke fått regningen ennå. Ut fra fra snittprisene i desember og november på Nord Pool samt hva vår snittpris havnet på i november har jeg regnet meg fram til ca. 220 øre/kWh. Det gir 8140,-. Kompensasjonen blir ca. 2700,- så da ender vi vel på noe omkring 5500,- uten nettleie. Nettleien var 1800,- for desember i fjor. 

Vi har da en stor, gammel (men rehabilitert) enebolig på 200m2 med leilighet i egen bygning på 70m2 (inkludert strøm i leie) og utelukkende strøm til oppvarming (varmepumpe). 2 elbiler som må lades. 

En gjennomsnittlig husstand bruker nok mindre strøm enn dette, så jeg tipper gjennomsnittsregningen blir mye nærmere 5000,- enn 10.000,-.

Lenke til kommentar

Ganske gjennomsnittlig hus her, 180kvm fordelt på to etasjer, to voksne og to barn, gjemmekontor og hele sulamitten. Strømregning på 4800kr (2300kWh). 0 i nettleie på grunn av støtten. Så strengt tatt ikke så langt unna det jeg hadde forventet i desember i et normalår uten sparing.

MEN:

Vi har nå tidsur på VVB, Tibber styrer det meste av varmen, ett sett varmekabler er skrudd helt av, to andre er skrudd ned 2 grader. Jeg hadde gratis ved som nå er fullstendig oppbrent og som egentlig skulle holde til kosefyring gjennom vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...