Gå til innhold

Lading av elbil med lav effekt


Mind The Gap

Anbefalte innlegg

Har blitt forelagt en problemstilling med lading av elbil på en hytte, uten innlagt strøm.
Hytteeieren har per i dag et solcelleanlegg, som kan gi inntil 1,2 kW per time (benytter AGM-batteri som buffer).
Ønsket er å kunne lade bilen med ca 1 kW i timen (tilsvarende ca 4A 230V)

Finnes det noen elbillader i markedet, hvor man kan stille inn så lav effekt?
De laveste jeg har funnet så langt er på 6A.

Alternativt, er det noen enkel måte å modifisere en eksisterende lader til lavere effektuttak?
 

Alle gode forslag mottas med stor takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Mind The Gap said:

Har blitt forelagt en problemstilling med lading av elbil på en hytte, uten innlagt strøm.
Hytteeieren har per i dag et solcelleanlegg, som kan gi inntil 1,2 kW per time (benytter AGM-batteri som buffer).
Ønsket er å kunne lade bilen med ca 1 kW i timen (tilsvarende ca 4A 230V)

Finnes det noen elbillader i markedet, hvor man kan stille inn så lav effekt?
De laveste jeg har funnet så langt er på 6A.

Alternativt, er det noen enkel måte å modifisere en eksisterende lader til lavere effektuttak?
 

Alle gode forslag mottas med stor takk 🙂

Ikke sikkert det er mulig, det blir i alle fall noe eksotisk. En normal enkel lader etter CCS standarden kan ikke indikere mindre enn 6A. Om det i hele tatt er mulig så må laderen og bilen bruke høyerenivåkommunikasjon slik DC ladere gjør. Jeg mistenker den realistiske måten å gjøre dette på er å skru av og på ladeboksen etter batteritilstanden.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, sedsberg said:

Bilen må uansett støtte det. Det er der laderen sitter.

Da blir vel det utvidede spørsmålet i denne tråden hvilke biler som støtter slik lading?

Hvordan kan en ved nybilkjøp sjekke ut slikt?
Normalt pleier produsentene å oppgi maksimal ladeeffekt, ved bruk av on-board charger.
Men jeg har aldri sett de oppgi laveste mulige verdi?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, sedsberg said:

Golf GTE har 5A som minste. Har min tvil på at du finner noe lavere med mindre du går for en mini-bil som Renault Twizy eller noe kanskje.

Ja, da går det såpass ut over batterikapasiteten, at vedkommende er like langt...eller kort (som i kjørelengde) om du vil ;-)

Jeg så nå at det er en annen tråd her, som også berører temaet.
Det virker som det er noen begrensninger i standardene SAE J1772 og PWM signal, som kanskje skaper problemene?
Ingen hadde vel tenkt på at strøm skulle bli så dyrt noen år senere, særlig ikke i USA.
Ei heller har vel fokus vært på solcellelading.

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

https://www.iqlaad.com/knowledge-base/pwm-signal/

"However, the PWM signal can vary how long it will stay positive (+12 Volt) and negative (-12 Volt). The sum is always 1 ms. For example, if the PWM signal is 50/100 ms positive and 50/100 ms negative, the PWM ducty cycle is 50%. If the postive signal is only 17/100 ms, the negative signal will last 83/100 ms. Now the duty cycle is 17%. The charge current may vary between 6 ampère and 80 ampère."

Lenke til kommentar
32 minutes ago, sverreb said:

Jeg mistenker den realistiske måten å gjøre dette på er å skru av og på ladeboksen etter batteritilstanden

Kunne du ha utdypet dette?

Jeg tenker at hvis solcelleanlegget er normert for 1,2 kW, og man setter i gang lading på 6A (=1,4 kW), så ryker det noen sikringer fort, eventuelt at inverter (24v -> 230V) blir overbelastet?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mind The Gap said:

Kunne du ha utdypet dette?

Jeg tenker at hvis solcelleanlegget er normert for 1,2 kW, og man setter i gang lading på 6A (=1,4 kW), så ryker det noen sikringer fort, eventuelt at inverter (24v -> 230V) blir overbelastet?

Du vil da måtte forsyne underskuddet fra batteriet. I.e. du må ha et batteri+solceller som kan levere 1.4kW+ margin (så om inverteren er den begrensende faktoren må den oppgraderes). Når så batteriets SOC faller for mye stoppes lading og solcellene gis anledning til å lade de opp igjen.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, sedsberg said:

Alternativt oppgradere batterier og inverter.

Du har inverteren i solcelleanlegget i tankene her, om jeg forstår deg rett?

Det blir i så fall en relativt kostbar oppgradering for en kraftigere inverter.
Men det virker som du er fremme ved svaret/løsningen her, siden CCS (og med det de aller fleste elbiler), ikke støtter mindre enn 6 amp.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, sverreb said:

Du vil da måtte forsyne underskuddet fra batteriet. I.e. du må ha et batteri+solceller som kan levere 1.4kW+ margin. Når så batteriets SOC faller for mye stoppes lading og solcellene gis anledning til å lade de opp igjen.

Ok, så hvis jeg forstår dette riktig, så må trolig inverteren oppgraderes for å gi minimum 1,4 kW (+  margin)?

Resten tror jeg allerede skal være løst på anlegget, slik at AGM-batteriene aldri faller under 50%

Da tar jeg med meg de rådene jeg har fått av dere i tråden her, tilbake til hytteeier.

Sier tusen takk for hjelpen til dere alle.

 

PS! Hvis noen senere leser denne tråden, og kjenner til en enda bedre workaround, så kom gjerne med det.

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (3 minutter siden):

må trolig inverteren oppgraderes for å gi minimum 1,4 kW (+  margin)?

Det må det sannsynligvis uansett. Det blir mye oppvarming av batteriet og lite lading når det er kaldt.

Hyundai Ioniq og Kona kan justeres ned til under 800W med reiseladeren, sannsynligvis enda mindre med en EVSE som er innstilt på 6A.

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (9 minutter siden):

Hvordan fungerer denne reiseladeren?

Det er en portabel evse med 3 instillinger 8/10/12A (vises i et slags display). Man må holde inne en knapp for å bytte. I tillegg kan det stilles inn minimum, medium og maksimum hastighet i bilen via infotainment skjermen. Jeg antar at de bilene som har app kan justeres der.

Bilde av den orginale reiseladeren/nødladeren.

5f700c0ea404f.jpeg

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
4 minutes ago, mobile999 said:

Det er en portabel evse med 3 instillinger 8/10/12A

Ja, slike er jeg forsåvidt godt kjent med.
Benytter for tiden en tilsvarende enhet som lar oss skifte mellom 8/10/13/16A.

Men nederste "kneppet", 8A, blir jo da fremdeles romslige 1,9 kWh.

Men det du indikerer er at disse Hyundai-elbilene i tillegg har mulighet for å stille lavere verdi i infotainment-løsningen?
(helt supert at det i så fall støttes direkte der, app er i grunn bare herk etter mitt syn)
Kanskje jeg får forsøke å laste ned manualen til nevnte biler, og se hvordan det fungerer.

Absolutt et godt tips jeg skal ta med videre :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...