Gå til innhold

Kjøpsanbefaling - NAS (Synology) med 2,5, 5 eller10 Gbit NIC og intern ssd?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal sette meg ned å se på neste NAS jeg ønsker å kjøpe når jeg snart flytter inn i ny bolig med opplegg for opp mot 10Gbit nettverkshastigheter. Pr. idag har jeg en Synology 218+ med 1Gbit NIC og HDD, denne ønsker jeg oppgradere til en Synology (kjenner OSet fra før..) NAS med - om det finnes - både intern HDD og SSD og NIC som gjerne støtter 10GBASE-T, men i alle fall 2,5 eller 5GBASE-T standardene. SSD har vel hastighet på ca. 500 MB = 4Gbit, så teoretisk bør jeg vel i alle fall ha 5GBASE-T mulighet på NASen. 

Er det noen med bedre peiling enn meg som kan gi meg noen kjøpsanbefalinger? 

 

Ønsker

  • som skrevet, 5 eller 10BBASE-T hastighetsstandard
  • intern HDD og mulighet for intern SSD
  • USB (gjerne -c) med rask overførbarhastighet som muliggjør ekstern tilkobling av SSD uten særlig hastighetstap
  • trenger ikke mer enn to plasser for HDD og én for SSD, men kan godt være en 4-bay + ssd
  • skal stå i rack-skap, utseende betyr ikke noe. Kan være "vanlig" dekstop-type, eller 19" som passer i rack-skap
  • har lyst til å holde meg innenfor rimelighetenes grenser mhp. pris, men ønsker først alternativer så får prisen komme etterpå. Flott om jeg får noe til 5-10k... 

 

Kom gjerne med innspill om jeg surrer med terminologien. Detter har jeg ikke veldig god peiling på... 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! Har du navnet på denne disken? Jeg kan selvsagt finne det selv, men virker som du har god peiling 😃 Er dette en rack-tilpasset NAS? Frister jo litt å se på slike løsninger iom. at jeg får installert et 15U-skap i ny bolig... 13k er absolutt max, lurer på hvordan jeg skal selge dette inn til kona... ("Nå kan du se maaange romantiske klisje-filmer via Plex i høy kvalitet og uten lagg"..). 

Lenke til kommentar

Hva ville du anbefalt da?

Jeg kan bruke NASen jeg har i dag (Synology 218+), den fungerer fin-fint til det jeg bruker den til. Trenger ikke hastigheter over 1Gig. 

Jeg ønsker en løsning hvor jeg kan sitte å redigere film og foto på arbeidsstasjonen min (iMac) uten å måtte ha en ekstern disk tilkoblet USB. Jeg ønsker både å fjerne alle eksterne lagringsmedier fra kontoret, men også å sentralisere det litt + på en enklere måte få tilgang fra e.g. andre laptopper i LANet, eller utenfor huset. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Ja, jeg har kjøpt et 15U skap. Jeg har aldri sett slike skap før (installeres i disse dager av elektriker, jeg har ikke vært å sett). I skapet skal det stå en UDM-Pro og unifi-switch samt patch-panel og strømskinne. Under dette håper jeg da å få plass til ONT/modem til bredbåndsleverandør, NASen, og kanskje flere eksterne HDD-er (tilkoblet NASen). 

Lenke til kommentar

Ingen 10Gbit rj45-porter... Interessant du tar top SFP. Jeg er delt i midten på hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg har egentlig tenkt til å benytte meg av SFP-porten mellom ruter og switch, men forstår ikke helt hva jeg vinner på det? Jeg kommer kun til å kjøre opp til gigabit-hastigheter igjennom ruteren (har kun  500/500 linje), så hva vinner jeg på å bruke sfp?

Lenke til kommentar

Jeg antar at udm-pro kobles til switchen(e) med 10Gbit (sfp+) for å (bl.a) sørge for båndbredde mellom den innebygde 8-port switchen i udm-pro og switchen(e).

Jeg vet ikke om du kan koble dem sammen med rj-45 og bruke de 2 sfp+ portene i usw-pro-24  til å koble til arbeidstasjonen og NASen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (54 minutter siden):

Jeg antar at udm-pro kobles til switchen(e) med 10Gbit (sfp+) for å (bl.a) sørge for båndbredde mellom den innebygde 8-port switchen i udm-pro og switchen(e).

Dersom jeg skulle brukt switchen i UDM-pro sammen med hovedswitchen, forstår jeg tanken din. Jeg skal dog ikke benytte meg av switch-portene på UDM-en, rett og slett da jeg har tenkt at det er bedre å bare bruke opp portene på hoved-switchen først. På den måten trenger interntrafikk kun gå igjennom switchen, ikke igjennom både switch og ruterswitchen.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 timer siden):

Du mener å koble to 10Gbit klienter til spf på UDM?

Egentlig ikke.

Du må ha to 10Gbe porter som kan kommunisere med hverandre "direkte". Jeg vet ikke om det lar seg gjøre med en udm-pro og en unifi-switch-pro-24 (evt. med poe) hvis det er den du tenkte å kjøpe.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det virker som om Synology bruker 10G (eller egentlig alt over 1G) som en stor differensiator på produktene sine, og dermed også har mulighet til å sette prisen uforholdsmessig høyt ifht. hva resten av hardwaren koster.

Jeg satt i samme båt som deg for et halvt år siden, men valgte å utsette kjøp av NAS med 10G interface pga. en uforholdsmessig stor pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...