Gå til innhold

Spørsmål om 2.4-nett og hastighet


Anbefalte innlegg

Hei! Lenge siden jeg styra med nettverk, og har blitt litt n00b..så her kommer spørsmål deretter.

Har handlet meg et par Asus XT8 og satt opp i mesh, og er ganske så fornøyd med det. Men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor jeg ikke får mer enn rundt 100Mbit på iPhonen når jeg er koblet til 2.4Ghz-nettet. Er det fordi den rett og slett ikke støtter mer/ikke støtter 2.4 wide band? Har bare epleprodukter å teste med her atm, så får ikke killa myten via annet. Det er ikke noe krise sånn sett da jeg i utgangspunktet bruker kun 5Ghz, men blir nysgjerrig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel rundt 150 mbit som ofte er maks på 2.4 ghz må over på 5ghz for å få raskere, er dårligere ping des lavere frekvens og bedre rekkevidde.

Er vel frekvens på kanaler og størrelse på pakke per frekvens. bør over 256 QAM med 40 mhz eller høyere kanal.

har vel bare Internal antenna x 6  så antakelig 2 for 2.4 ghz og 4 for 5 ghz.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det skal veldig lite til før hastigheten faller til under det teoretiske på trådløst. Spesielt 2,4GHz er utsatt siden dette er mest utbredt og har lengst rekkevidde. Bl.a. overlapper kanalene, spesielt når en bruker 40MHz båndbredde i stedet for 20MHz. Så hvis noen i ærheten har valgt kanal 6 så påvirker dette alle rundt som bruker kanal 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10. Muligens 1 og 11 også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Det skal veldig lite til før hastigheten faller til under det teoretiske på trådløst. Spesielt 2,4GHz er utsatt siden dette er mest utbredt og har lengst rekkevidde. Bl.a. overlapper kanalene, spesielt når en bruker 40MHz båndbredde i stedet for 20MHz. Så hvis noen i ærheten har valgt kanal 6 så påvirker dette alle rundt som bruker kanal 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10. Muligens 1 og 11 også.

Man merker det på Asus Ac88u og Netgear Nighthawk RAX40 kan glemme å få oppgitt hastighet over tid, forsøkt selv å sjekke kanalene men etter firmware oppdatering blir ofte ytelsen halvert så er bare å leve med det. Høyere frekvenser gir dårligere ytelse ofte. Ellers finnes det mye dårlig utstyr som ikke optimailiseres seg selv for best ytelse godt mulig det er det problemet er. AX gir kortere rekkevidde en AC og tregere ytelse med AC fra intel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 timer siden):

Wifi 6 tallene til en router er ikke maks hastigheten til én enhet, men maks total hastighet til flere enheter.

Dette er i noen tilfeller riktig, men ikke helt.

hvis du har en enhet med et wifi 6 nettverkskort med 2x2 antenner som også denne routeren har så skal du under optimale forhold komme svært nærme oppgitt hastighet. Grunnen til at TS ikke får mer enn 100Mb på 2,4ghz er nok en begrensning i iphonen.

Endret av hexiack
Lenke til kommentar
5 minutes ago, hexiack said:

Dette er i noen tilfeller riktig, men ikke helt.

hvis du har en enhet med et wifi 6 nettverkskort med 2x2 antenner som også denne routeren har så skal du under optimale forhold komme svært nærme oppgitt hastighet. Grunnen til at TS ikke får mer enn 100Mb på 2,4ghz er nok en begrensning i iphonen.

For en del Broadcom-baserte rutere, kan det også være at man trenger en klient som støtter Broadcoms "Nitro-QAM"-støtte for at maksimal båndbredde oppgitt av ruteren skal være støttet. 

Nå var det vel ellers ikke oppgitt her hvilken iPhone-modell det var snakk om. Riktignok har vel i hvert fall de fleste modellene hatt 2x2 så vidt jeg husker, men det har vel også vært modeller i senere år som har hatt 1x1 om jeg ikke husker feil (XR?).

Ellers blir jo det store spørsmålet ellers hvor mye støy det ellers er i 2,4 GHz-båndet i området man er. Enten det er fra naboers nett, men evt. andre ting man har som påvirker 2,4GHz. 100 Mbps på 2,4GHz er jo i utgangspunktet å regne som "OK", selv om man nok med enheter som støtter WiFi 6 kunne forventet mer. Spørsmål er vel også hva som ellers henger på 2,4GHz her mot ruteren...

Lenke til kommentar
NULL skrev (20 minutter siden):

Nå var det vel ellers ikke oppgitt her hvilken iPhone-modell det var snakk om. Riktignok har vel i hvert fall de fleste modellene hatt 2x2 så vidt jeg husker, men det har vel også vært modeller i senere år som har hatt 1x1 om jeg ikke husker feil (XR?).

Wifi 6 er den første standarden siden 802.11n som også støtter 2.4Ghz mao, så har vi kjørt alle 2,4ghz enheter på 802.11n frem til 802.11ax. Nå er jeg ikke lærd på iphone modellene, men regner med det ikke er andre enn de aller siste som støtter 802.11ax og 802.11n har en teoretisk max hastighet på 2,4 båndet på 150Mb som stemmer bra med TS sine målinger.

Endret av hexiack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...