Gå til innhold

Ferie i disse koronatider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
forhelvete skrev (5 minutter siden):

Jeg skal ha ferie snart. Lurer på hva som skjer vis man får korona i ferien i utlandet? Og ikke kommer hjem til avtalt??

er vel verre ting som miste lønn og betale sykehus hvis forsikringen ikke dekker det, så sjekk det først. Er vel frarådet å reise til land med risiko selv om man er fullvaksinert men er man ikke fullvaksinert er risikoen større.

Man risikerer å bli satt i carantene hotell i verstefall men godt mulig det ikke blir like ille som tidligere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tja hvis du tar unødvendig risiko kan du riskere i verstefall gå glipp av sykepenger er vel nav som betaler etter noen dager. Arbeidgiver gir vel bare noen dager. Så blir opp til deg. Ellers får du ta opp det med arbeidsgiver.

Noen kan ha forsikringer som dekkes sykdom men antakelig er det høyere pris eller at det ikke dekkes der hvor risikoen er høy. https://www.if.no/privat/forsikring/personforsikring/uforeforsikring?utm_source=google&utm_medium=CPC&utm_campaign=6.0._Person&gclid=EAIaIQobChMIvqCCgsjC9AIVlYbVCh34wwXVEAAYASAAEgI47vD_BwE

Men problemet hvis man vet man størst sansynlig blir syk er vel muligens ikke lov å tegne.

Eller reiseforsikring kan vel hjelpe men ofte ikke hvis landet er høy risiko.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Er vel frarådet å reise til land med risiko selv om man er fullvaksinert men er man ikke fullvaksinert er risikoen større.

Etter at det globale reiserådet ble avviklet 1. oktober, innfører UD nå reiseråd for enkeltland etter en helhetlig og grundig vurdering av flere forhold, hvor konsekvenser av pandemien kan være én faktor. Sjekk UD sin side hvor det står anbefalinger for hvert land. Det er UD sine reiseråd som er førende for om reiseforsikringen gjelder eller ikke. 

forhelvete skrev (1 time siden):

Jeg tenkte jobben kan ikke sparke deg? Hvis man blir tvunget på hotel i 14 dager og ikke kommer seg hjem etter ferien pga corona? Kan man sykmelde seg som man var i norge med corona da?

Sjekk reiserådene for hvor du skal men dette kan endre seg. Det kan hende du blir nektet innreise til landet du reiser til. Subsidiært kan du bli nektet innreise når du kommer tilbake til Norge. Hvis jobben din har mulighet for hjemmekontor kan du i teorien jobbe hva hvor som helst, også karantenehotell.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 timer siden):

Etter at det globale reiserådet ble avviklet 1. oktober, innfører UD nå reiseråd for enkeltland etter en helhetlig og grundig vurdering av flere forhold, hvor konsekvenser av pandemien kan være én faktor. Sjekk UD sin side hvor det står anbefalinger for hvert land. Det er UD sine reiseråd som er førende for om reiseforsikringen gjelder eller ikke.

Men er ikke sikker helsekort gjelder https://www.helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort/

Da det ikke dekker sykehus opphold og ligdene heller ikke utvidet hotel. Dekker kun legehjelp av typisk fastlege og kort sykehus besøk, nå dekkes vel ikke vaksine hvis det er lenge siden du fikk det sjekk om du får prioritering hvis du skal reise.

Så er vel slik man må registre seg ut og inn av landet ellers kan man bli nektet innreise.

https://www.dagbladet.no/nyheter/effekten-avtar-etter-90-dager/74739419

Pfizer er kun effektiv i 90 dager mot mindre sykdom så kort levetid særlig for risikosonen.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du må slutte å komme med antagelser / gjettninger som er feil. 

LMH1 skrev (16 minutter siden):

Men er ikke sikker helsekort gjelder https://www.helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort/

Da det ikke dekker sykehus opphold og ligdene heller ikke utvidet hotel. Dekker kun legehjelp av typisk fastlege og kort sykehus besøk, nå dekkes vel ikke vaksine hvis det er lenge siden du fikk det sjekk om du får prioritering hvis du skal reise.

.Har en helsetrygdekort har en krav på samme helsehjelp som innbyggerne i landet en besøker. Ved lengre sykehusbesøk er det kort vei til at man forsøker å overføre deg til norske sykehus, iallefall hvis helsetilstanden tillater reisen. 

LMH1 skrev (16 minutter siden):

Så er vel slik man må registre seg ut og inn av landet ellers kan man bli nektet innreise.

Man er unntatt fra dette hvis man kan fremvise gyldig Koronasertifikat, iallefall når man reiser inn i Norge. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvor lenge er man slippet unna corona hotell? for det er uklart før var slik folk ble tvunget men nå muligens det er mindre siden 70% er fullvaksinert muligens de som reiser fra afrika er untaket?

Har ikke veldig mye peiling men vet ofte rettighetene man har er mangefulle i disse dager. Er bedre å vente til sommeren da corona er mye bedre er vel forventet det blir bedre mot sommeren. Man kan fint reise til sverige men risiker både corona dokumentasjon eller bevis man har vært syk en stund før. Det slapp man forrige torsdag.

Lenke til kommentar
forhelvete skrev (5 timer siden):

Jeg tenkte jobben kan ikke sparke deg? Hvis man blir tvunget på hotel i 14 dager og ikke kommer seg hjem etter ferien pga corona? Kan man sykmelde seg som man var i norge med corona da?

I ytterste konsekvens kan du miste jobben om du sjølv har satt deg i ein posisjon der du ikkje kan møtr til avtalt tid. 

Er du sjuk så kan du sjølvsagt sjukemelde deg. 

Lenke til kommentar

Jeg skal til thailand på ferie. Men der blir man satt i karantene ved positiv testing. Jeg spør ikke etter forsikringshjelp eller hva faen dere idioter svarer på.. et jævla enkelt spm og dere som ikke har et liv svarer på noe helt annet ubrukelig.. hvis jeg blir satt i karantene med corona og ikke kan komme hjem fra ferie til avtalt, hva kan jobben gjøre? Helvete les før dere hiver dere på tastaturet 

Lenke til kommentar
forhelvete skrev (16 timer siden):

 Hvis jeg blir satt i karantene med corona og ikke kan komme hjem fra ferie til avtalt, hva kan jobben gjøre?

Dersom du blir satt i karantene etter å ha reist til eit land som utanriksdepartementet har fråråda å reise til så har du sjølv satt deg i ein situasjon der du ikkje klarer å møte på jobb til avtalt tid. At du kunne risikere å sitte fast i karantene er ei pårekneleg hindring som du kan få når du reiser til slike land. Du vil heller ikkje få sjukepengar om du blir satt i karantene etter reise til slike land.

Dersom du reiser til andre land eller blir satt i karantene av heilt andre grunnar så er det sidestilt med sjukdom. Det betyr at du har rett på sjukepengar, at du kan bruke eigenmelding eller at du kan dokumentere på anna måte at du har blitt pålagt karantene.

Om du ikkje møter på jobb utan å ha ein gyldig grunn så kan arbeidsgivaren seie deg opp. Akkurat kor sannsynleg det er vil variere både frå arbeidsgjevar til arbeidsgjevar, kor problemtatisk det er at du ikkje kan møte på jobb til avtalt tid, og ikkje minst kor lang tid det er snakk om.
I praksis er det gode sjangsar for du berre får ein advarsel om du møter nokre dagar for seint på jobb utan å seie ifrå.

Det beste er derfor å:
- Følg reiseråda frå UD.
- Gjer ein avtale med arbeidsgjevar før du reiser på om du f.eks. kan få ferie på forskot eller liknande dersom du skulle bli forhindra enten det er fordi du er satt i karantene i utlandet eller ikkje rekk flyet heim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må holde deg oppdatert på reiseråda då dette kan endre seg fort, då følg med heilt fram til avreise. Akkurat no er det ikkje fråråda å reise til Thailand utanom nokre frå nokon få provinsar som er fråråda på grunn av terrorfare. 

Du har i utgangspunktet ikkje rett på sjukepengar når du reiser utanfor EØS området. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
forhelvete skrev (På 2.12.2021 den 19.30):

Nå skreiv jeg jo at jeg skal til thailand og det er ikke noe forbudt å reise dit ifølge ud.. så hvis jeg blir satt i karantene i løpet av ferien og ikke rekker hjem til avtalt ferie,så kan ikke arbeidsgiver sier meg opp? Har man rett til sykepenger i utlandet eller?

jeg ville hatt den dialog med hvordan arbeidsgiver stiller seg, om de er negativt innstilt før du reiser og noe skjer er veien til døra kort, men om de ikke ser noen problemer med at du reiser eller risikoen for at du ikke kan stille på jobb etter ferien så er det jo greit. 

jeg vet at det har vært situasjoner hvor ansatte har reist og måtte sitte i karantene når de ankommer Norge i 14 dager og ikke har fått lønn for denne perioden pga karantene reglene har endret seg mens de var på ferie, der en litt av risikoen med og reise i disse tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...