Gå til innhold

Altibox i bridgemode


mnx-

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en zyxel P2812 i bridgemode hvor jeg bruker tp link xc60, switchen jeg bruker er TP-SG108E. Får ikke tv til å fungere, tv virker bare i noen minuter før det fryser. Legger ved et bilde av min setup, setter pris på hjelp. Legger ved et bilde av min setup. Alt annet virker , er bare tvn jeg har problemer med.

 

1668101797_UntitledDiagram.drawio.thumb.png.b5a48a26eb1d0ebacab35cd607918a1d.png

Endret av mnx-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et lignende oppsett, med Altibox hjemmesentral i bridge mode + TP-Link M9+ mesh og også TP-SG108E. Sålenge du har Altibox hjemmesentral, er min erfaring at TV må kobles direkte på hjemmesentralen (LAN1, 2 eller 3). Jeg har en TV på den måten. Jeg har også en annen TV et stykke unna, der bruker jeg kun streaming via Chromecast.

Lenke til kommentar

Hvis det fungerer i noen minutter, så høres det ut som IGMP Membership Report som er issuet. I praksis at en statusmelding om at man skal fortsette å være koblet til multicastet. TP-Link-svitsjene har hatt dette påslått som standard en god stund (dog var ikke IGMP på i eldre versjon av fw på disse, men det begynner å bli noen år siden). I praksis er det vel at da et spørsmål om IGMP er påslått på X60.

Lenke til kommentar

Ser jeg har en funksjon som heter iptv/vlan som er deaktivert på min x60, er det det samme? Googlet ,eg frem til igmp skulle være aktivert ved default på x60.

 

@mato kan jeg ikke sende tv og internet signaler i samme kabel? Problemer mitt er at tv nr 2 er alt for langt unna å jeg har kun en kabel til switchen som står i nærheten av tv nr 2

Lenke til kommentar
2 hours ago, NULL said:

Hvis det fungerer i noen minutter, så høres det ut som IGMP Membership Report som er issuet. I praksis at en statusmelding om at man skal fortsette å være koblet til multicastet. TP-Link-svitsjene har hatt dette påslått som standard en god stund (dog var ikke IGMP på i eldre versjon av fw på disse, men det begynner å bli noen år siden). I praksis er det vel at da et spørsmål om IGMP er påslått på X60.

Interressant observasjon det. Jeg sjekket min M9+ og ser at det er en slik IGMP opsjon som ikke er slått på hos meg. Men det hjelper vel ikke å slå på den opsjonen dersom Altibox hjemmesentralen ikke sender TV-signal over samme port uansett?  Men siden mnx forteller at det virker i noen minutter så tyder det på at det kanskje er mulig likevel?tp_link_igmp.png.0b6304fb38ca54c6de13838156cb4b35.png

Lenke til kommentar
44 minutes ago, cacb said:

Interressant observasjon det. Jeg sjekket min M9+ og ser at det er en slik IGMP opsjon som ikke er slått på hos meg. Men det hjelper vel ikke å slå på den opsjonen dersom Altibox hjemmesentralen ikke sender TV-signal over samme port uansett?  Men siden mnx forteller at det virker i noen minutter så tyder det på at det kanskje er mulig likevel?tp_link_igmp.png.0b6304fb38ca54c6de13838156cb4b35.png

Hvis ikke har STB-en bak M9+-en, så har det ikke noe å si om dette er av eller på. Men typisk etter min erfaring når man får bilde, men så forsvinner det etter noen minutter, så det det typisk at membership report uteblir pga. manglende IGMP-støtte.

Hvis tv-boksen ellers står på et eget dedikert VLAN, skulle heller ikke IGMP være sentralt å ha aktivert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mnx- skrev (3 timer siden):

Ser jeg har en funksjon som heter iptv/vlan som er deaktivert på min x60, er det det samme? Googlet ,eg frem til igmp skulle være aktivert ved default på x60.

 

@mato kan jeg ikke sende tv og internet signaler i samme kabel? Problemer mitt er at tv nr 2 er alt for langt unna å jeg har kun en kabel til switchen som står i nærheten av tv nr 2

ikke i følge altibox , men ta en telefon til de, de har en meget oppegående første linje som gladelige feilsøker litt avanserte feil. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Vet ikke om problemet er det samme, men jeg hadde samme symptomer med bilde som forsvant etter ca 20 sekunder. Til Altiboxsentralen har jeg en Asus RT-AC88U som router i AiMesh system med ethernett backhaul. Kjøpte nylig 2 nye noder (Asus ZenWiFi XD6) hvor Altiboxdekoderen er koblet til den ene noden via en switch. Da jeg installerte de nye nodene satte jeg routeren i "router mode" og etter det forsvant tvbildet etter 20 sekunder hver gang dekoderen ble slått på. Når jeg nå har satt routeren tilbake i Access Point(AP) Mode har jeg fått kontinuerlig TV-bilde.

Lenke til kommentar

Dette handler i bunn og grunn om å få TV til et annet sted i huset enn der Altibox hjemmesentralen står, og der man har hjemmesentralen i bromodus. Denne diskusjonen handler også om det. Et par gode ideer der.

Vi var heldige som fikk overtalt installatør av fiber til å legge hjemmesentralen der vi har TV , så den enkle løsningen er da å gjøre som Altibox sier, og koble TV-dekoder til dedikert port direkte på hjemmesentralen. Men problemstillingen er jo interessant rent teknisk, og det er jo greit å vite litt om dette dersom man ønsker å ta TVen ut av stua.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...