Gå til innhold

POLL: Hvilken Kbit/sekund foretrekker du ?


Anbefalte innlegg

Å "komprimere" til 1000kbit/s i wma9 virker helt meningsløst - en CD har vel en bitrate på ca 1300kbit/s  - og det finnes gode programmer som gir losslesskomprimering til omtrent halve filstørrelsen.

Det kan jo hende det ble en null for mye der. Det virker mye mer logisk om han mente 100 kbit/s wma.

Mente 1000Kb/s. Jeg er ikke noen ekspert akkurat, men jeg tviler på at det går ann å komprimere til halve størrelsen uten noe tap. Så godt som noe tap er vel mer korrekt? Bruker 1000Kb/s fordi jeg ikke vil ha noe tap. WMA9 lossless varierer mellom ca. 700Kb/s og 1100Kb/s, så det avhenger vel av mengden informasjon i musikken.

Mener å huske at ihvertfall monkeys aduio komprimerer ned mot 50% lossless, men har ikke kjørt seriøs testing på dette selv, så det er nok best å spørre noen som har litt mer peil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i allefall 3 eller 4 forskjellige filvarianter av all musikk som er rippet fra cd, resten er variabelt

 

- Wave 1411 kbps

- MP3 320 kbps Dual channel osv i EAC

- 320 kbps AAC

 

Kunne vært spennende å prøvd den nye Real Audio Lossless på 705 kbps stereo også

 

Lagringsplass er selvsagt ikke noe problem med 3 S-Ata disker, 240 GB er hittil avsatt til musikk

Lenke til kommentar
Mente 1000Kb/s. Jeg er ikke noen ekspert akkurat, men jeg tviler på at det går ann å komprimere til halve størrelsen uten noe tap.  Så godt som noe tap er vel mer korrekt? Bruker 1000Kb/s fordi jeg ikke vil ha noe tap. WMA9 lossless varierer mellom ca. 700Kb/s og 1100Kb/s, så det avhenger vel av mengden informasjon i musikken.

Lossless er lossless punktum. Men jeg er overrasket over at CD-lyd ikke er mer lossless komprimerbart enn som så. CD er jo i utgangspunktet 44100 samples/s med 16 bit/sample nøyaktighet og to kanaler. (44100s/s*16Byte/s*2kanaler = 1411 kbit/s = ca 172 kiB/s) Ser for meg at hvis man kun hadde lagret *differansen* mellom en verdi og den neste så ville gjennomsnittlig antall bit for å representere den neste verdien blir ganske lav (kanskje rundt 6-8bit), særlig musikk med lite høye diskanter. Og deretter lagret den andre kanalen som en differanse fra den første. Etter å ha redusert fra den fulle 16-bit verdien til differansen (også 16-bit) så kunne man pakket bort alle de første nullene med RLL (Run Length Limited) slik som på harddisker. Og selvfølgelig må man ha noen "key-frames" i blandt (f.eks 1 gang per sekund) for å lage et utgangspunkt, og for å få lyden tilbake på spor om det skulle oppstå en bitfeil en plass.

 

Er det noen ivrige programmerere her som har lyst til å prøve ut denne simple algoritmen min? Det tar sikkert ikke mer enn 30-50 programlinjer i C++ å teste ut på en .wav-fil. Trenger jo ikke lage noe system for "key-frames" i en uttestings-fase.

 

PS. Har nå laget en tråd i Programmering -> generell programmering om denne algoritmen. Vi får se hva "proffene" sier om den.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lossless er lossless punktum. Men jeg er overrasket over at CD-lyd ikke er mer lossless komprimerbart enn som så. CD er jo i utgangspunktet 44100 samples/s med 16 bit/sample nøyaktighet. Ser for meg at hvis man kun hadde lagret *differansen* mellom en verdi og den neste så ville gjennomsnittlig antall bit for å representere den neste verdien blir ganske lav (kanskje rundt 6-8bit).

...

Er det noen ivrige programmerere her som har lyst til å prøve ut denne simple algoritmen min? Det tar sikkert ikke mer enn 30-50 programlinjer i C++ å teste ut på en .wav-fil. Trenger jo ikke lage noe system for "key-frames" i en uttestings-fase.

 

PS. Har nå laget en tråd i Programmering -> generell programmering om denne algoritmen. Vi får se hva "proffene" sier om den.

 

http://lossless-audio.com/

 

EDIT:

Trenger ikke quote så mye.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Har sjekket liltt mer om losslesskomprimering, og det ser ut til at WMA er bedre enn jeg trodde:

http://home.wanadoo.nl/~w.speek/comparison.htm

 

Ellers er det mer teori og sammenligning her:

http://www.firstpr.com.au/audiocomp/lossless/

 

I sistnevnte test ligger komprimeringsgraden på rund 50% for de beste encoderene.

 

Ukomrpimert audio CD er vel 1411 kbit/s når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...