Gå til innhold

Prescott vs. AMD64


Beni25

Anbefalte innlegg

Snart kommer Intel's Prescott prosessor!! og AMD64 bit er allerede her, begge til ganske likt pris... så....

 

Hva er best?? Prescott 3.2 ghz eller AMD64 3200+?

 

Jeg driver med spilling men er ikke det pc'n er kjøpt egentlig for.

Mine andre bruksområder er Musikk (Cubase), 3D (3ds max 6, lightwave, maya) og 2D (Photoshop) + Video redigering kommer også å være en bruksområde.

 

Andre spørsmål....

 

Er Prescott 64 bit? har AMD64 noe tilsvarende til Hyper Threading teknologi?

 

Om noen der ute som har samme bruksområder som meg vet noe om hva er best, gjerne send noe info.

 

Har du ikke samme bruksområder som meg, men vet mere enn meg, vennligst svar også!! :)

 

Takk for deres tid! :)

 

mvh.

Beni25

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er Prescott 64 bit? har AMD64 noe tilsvarende til Hyper Threading teknologi?

Svar: Nei, Nei

 

Først en advarsel: her blir det hett! håper du er rustet til å luke ut den informasjonen du trenger siden det vil komme motstridende konklusjoner.

 

Det sagt så er de ca like gode. HT er mer relevant enn 64 bit nå, Athlon64 er tigjengelig nå, det er ikke prescott. Prescott produserer mer varme enn Athlon64. gjennomsnittlig ytelse er ca samme TPI vs GHz. Prescott er antagelig (?) bedre enn Athlon64 på apps som er multithreaded.

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke nødvendigvis mer enn deg, men har noen av de samme interessene (3d modellering; milkshape 3d og noe 3d studio max), og vet at ren tallknusing gjerne har en god effekt der. Vil tippe prescott'en har noe bedre forutsetninger der, intel har iallefall frem til nå alltid vært den råeste på det området. Rett meg hvis jeg tar feil.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Er Prescott 64 bit? har AMD64 noe tilsvarende til Hyper Threading teknologi?

Svar: Nei, Nei

 

Først en advarsel: her blir det hett! håper du er rustet til å luke ut den informasjonen du trenger siden det vil komme motstridende konklusjoner.

 

Det sagt så er de ca like gode. HT er mer relevant enn 64 bit nå, Athlon64 er tigjengelig nå, det er ikke prescott. Prescott produserer mer varme enn Athlon64. gjennomsnittlig ytelse er ca samme TPI vs GHz. Prescott er antagelig (?) bedre enn Athlon64 på apps som er multithreaded.

Tror 3d studio max utnytter hyper threading, verdt å sjekke opp.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Musikk (Cubase), 3D (3ds max 6, lightwave, maya) og 2D (Photoshop) + Video redigering kommer også å være en bruksområde.

Multimedia (audio/video) er stort sett P4'es sterke side. Photoshop er også typisk bra ganske optimalisert bedre for P4, SSE og HT. En del av 3D oppgavene dine er kjappest på P4, en del er kjappest på A64.

 

Til det "meste" av ditt bruksområde er en P4 kjappere, allerede i dag, NW 3.2GHz og A64 3200+ er stort sett "like raske". Prescott er kjappere enn NW så jeg tror ganske sikkert at en Prescott vil være det beste valget for deg.

Lenke til kommentar

Til spilling yter Athlon 64 ca 5-10% bedre (tipper jeg)

Til 3D-modellering og videoredigering blir nok Prescott 5-10% bedre (tipper jeg)

 

Men les litt reviewer når prescott kommer og gjør deg opp din egen mening. Du får jo lievel ikke tak i den før den er lansert og reviewene er på nett.

 

Før den tid kan du gjøre deg opp en mening om hva som betyr mest for deg (ytelse i hvilke programmer, pris, varmeutvikling, etc).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dollar sa egentlig det jeg hadde tenkt å si, vi kan vel egentlig ikke gjøre stort annet enn å vente på benchmarks av presott egentlig. Gleder meg uansett hvilken produsent som vinner :D

Tja en av dem må jo vinne og det spiller vel ikke så stor rolle hvilken , det som betyr noe her er at vi får et nytt kappløp som vil bety nye cpuèr og lavere priser.

Lenke til kommentar
Tusen takk for deres svar.

 

Btw... hvilken hovedkort type er for intel prescott da??

 

takk igjen!

Stort sett de fleste 65/75 hovedkortene, nå har det jo ikke kommet noen

spesielt for prescott og da vil intel slite hvis disse ikke er kompatible.

Noen (asus) har gått ut og garantert for prescott støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...