Gå til innhold

Prescott vs. AMD64


Beni25

Anbefalte innlegg

A64 støtter ikke dual overhode.

kremt,

opteron støtter opptil 8 proseosser + at de har 64-bit!

 

1xx serien støtter 1 prosessor

2xx serien støtter 2 prosessorer

8xx serien støtter opptil 8 prosessorer

A64 og Opteron er to forskjellige serier. A64 har ingen dual-støtte, derimot har Opteron som du lister opp det. Viktig å ikke blande AMD64 og A64 :yes:

etter hva jeg har hørt er a64fx-51 akkurat det samme som opteron 148.

men hvis man tenker på socket 754 så er det noe annet ja :yes:

Har forsøkt A64-FX i dual-oppsett, og den fant kun én prosessor :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre forbedringer, som vil berører HT er at Prescott bl.a. har 2 32bit ALU enheter (fremfor 2 16bit), flere buffere og endel andre ting som for meg bare blir ramsing av navn :dontgetit:

 

Dette med pipelines, noen her snakker støtt om at P4 og Prescott har så lange pipelines og det er et "problem", men tenk nå litt her:

 

P4 NW, 20 steg, 3.2GHz

P4 Prescott, 22 steg, 3,4GHz+

A64, 12 eller 17 steg (ALU og FPU), 2.2GHz+

 

A64's pipeline bruker mere TID på å kjøre noe gjennom FPU pipeline, den er likevel konkurransedyktig siden den har høyere IPC enn Prescott. ALU går stadig kjappest gjennom hos A64, men når Prescott begynner å plukke med seg GHz kan ting skje her og.

 

Personlig tror jeg Prescott kommer til å i en økt "benchmarking" ytelse i området 5-10%, gjevnt over men jeg tror (og håper) vi ser et boost i ytelsen på HT når vi gjør fler ting av gangen (siden dette reflekterer mitt bruk). Jeg synes idag P4 er mye mer behagelig enn AMD/gamle Intel prosessorer nettopp pga HT og ytterlig forbedringer tar jeg imot med åpne armer :yes:

Har du noen gang prøvd å sammenligne fysisk med en Athlon 64 plattform for å se hva som glir best? Hvis ikke så var det en tåplig komentar.

 

DestertGlow: Jeg er ganske sikker på at det er mulig å kjøre en Athlon 64 i dual, men man får ikke den geniale ytelses fordelen med egen HT buss mellom cpuene. man vil dermed få et mer tradisjonelt dual oppsett som kan sammenlignes med Xeon/p4 og athlon mp oppsettene.

 

Men hovedkort for dette vil dessverre aldri komme.

 

(Skyt meg i foten hvis jeg tar feil.)

Lenke til kommentar
DestertGlow: Jeg er ganske sikker på at det er mulig å kjøre en Athlon 64 i dual, men man får ikke den geniale ytelses fordelen med egen HT buss mellom cpuene. man vil dermed få et mer tradisjonelt dual oppsett som kan sammenlignes med Xeon/p4 og athlon mp oppsettene.

 

Men hovedkort for dette vil dessverre aldri komme.

 

(Skyt meg i foten hvis jeg tar feil.)

Noe usikker på hvordan dette skal fungere. I følge AMD så skal overgangen fra 940 til 939 "egentlig" være fordi den ene pinnen brukes til administrering av SMP.

 

Hvis man skal bruke A64 i dual på "tradisjonell måte", så trenger man et nytt type chipsett som har en egen minnekontroller (og da kan man i grunn kjøpe Athlon MP). Sikker mulig å lage en eller annen løsning i teorien på dette, men det er irrelevant så lenge A64-FX ikke fungerer på dual-kort og det aldri vil komme noen HK med en slik løsning (som du sier).

 

Et annet alternativ ville jo selvsagt være hvis man klarte å aktivere en deaktivert HT-kanal, men dette har jeg ikke sett blitt gjort.

Lenke til kommentar

Det er jo litt "kapasitet igjen" på HT bussen til Athlon 64, så jeg ser ikke bort i fra at det kunne vært mulig å laget noe med den innebygde minnekontrolleren, men siden det aldri skjer så er det ikke noe særlig vits å diskutere det.

 

Beklager, dett var litt offtopic.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Hehe, no problem... skriv alt dere kan om Amd64, prescott, eller Dual prosessorer... så har vi en fin thread her med masse god info!! :)

 

Så... la oss si at dere har:

 

A) 10k kr. å kjøpe for... (cpu, hk, minne og grafikk kort).

 

B) 5k kr. å kjøpe for... (cpu, hk og minne).

 

 

Hva hadde dere kjøpt!! skriv gjerne både A og B alle sammen, takk igjen!! :D

Lenke til kommentar
Hehe, no problem... skriv alt dere kan om Amd64, prescott, eller Dual prosessorer... så har vi en fin thread her med masse god info!! :)

 

Så... la oss si at dere har:

 

A) 10k kr. å kjøpe for... (cpu, hk, minne og grafikk kort).

 

B) 5k kr. å kjøpe for... (cpu, hk og minne).

 

 

Hva hadde dere kjøpt!! skriv gjerne både A og B alle sammen, takk igjen!! :D

Tja.. Vet ikke helt hva du skal frem til, men hvis jeg skulle kjøpe nå:

 

A: Athlon64 3000+ boxed, whatever KT800 hovedkort, 512MB PC3200 CL2 (geil?), Radeon 9600XT og restplass sydentur med dama.

 

B: Athlon64 3000+ boxed, whatever KT800 hovedkort, 512MB PC3200 CL2 (geil?), og et par turer på restaurant med dama.

Lenke til kommentar

Ikke gløm denne posten!!!!

 

Mye nyttig info dere kan skrive her enda... Alle som har allerede AMD64 skriv gjerne hvordan den er i forhold til gamble prosessoren din/maskinen din.

 

-gjerne svar på det jeg skrev 2 meldinger over... 10k og 5k... oppsett!! :)

 

 

mvh.

Beni25

Endret av Beni25
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

No som vi har sett noen tester av Prescott, hva synes dere.

(husk at de gode prescott cpu´er blir nok fra 3.2)

 

 

Jeg venter spent på min 3.2E (prescott) og skal bestille Mach2 sannsynligvis, men skal teste den først med det beste/stille av luft kjøling, så for vi se.

Lenke til kommentar

De tester vi har i dag, er så å si ikke helt fullstendige.

 

det skal komme etterhvert nye driver til hovedkortene for å støtte dem helt fult + kanskje noen triks man kan gjøre med prossesoren, etc...

 

Jeg synes at alle OC elskere, må gi prescott´n en varm velkomst og tweake den så det sprenger!! :p (ikke spreng den da, men...)

 

Varmen er det eneste som er litt skremmende, men ikke vær redd, prossesoren takler den varmen, så den skal nok ikke dø av å bruke stock vifta en gang.

Men sant nok, har du penger til investering, gå for Mach2 for 6195 eller 6995. Andre alternativ er vel Vapochill EX (men denne kjøler mindre, og koster 6500), så gå for Mach2! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...