Gå til innhold

Activision nektet å gi Blizzard-sjef Jen Oneal lik lønn som mannlig kollega


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
likferd skrev (15 minutter siden):

Et lite spørsmål: Om det var snakk om to mannlige ledere, tror de at begge automatisk hadde fått lik lønn?

Det er vanskelig å gjette seg til siden Activision er bare rot, men i IGN lenken til Påkrevdnavn sier Ybarra at kontrakten inkluderte lik lønn til han og Oneal. Da er det ikke rart begge to reagerte på at det ikke ble følgt opp.

Endret av Dberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som gjør at dette blir helt hinsides er jo det faktum disse to liksom skulle ta over og være et slags symbol på at Blizzard skulle bli langt mer inkluderende. Skulle jo aldri vært mulig at disse to personene ikke hadde lik lønn.

At det i mange andre situasjoner er tilfeller hvor lønn fra en person til en annen vil variere og at det derfor kan være litt for enkelt å dra diskrimineringskortet er godt mulig. Men akkurat her så er det jo hinsides all fornuft. Når Blizzard velger å gi tidligere sjef (mann) sparken og ansetter et tospann bestående av en mann og en kvinne midt i den suppa de sitter i og skal vise at de tar anklager om diskriminering og trakassering på alvor så sier det seg selv at skal man kunne ta noe av det de sier seriøst så må de jo i det minste sørge fra at kvinnen i dette tospannet har like gode vilkår som mannen.

Når de ikke får til det en gang, hvordan skal man kunne ta noe av det de sier seriøst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, grim_reaper_jib said:

Kvinner og menn tjener samme i dag. Kanskje litt forskjell i lederstillinger. Men det flater ut etterhvert som det kommer flere karrierekvinner til toppen.

Faen ikke synd på noen av dem om de tjener 4 eller 5 mill dollar i året.

Hadde kvinner og menn tjent ulikt på vanelige jobber kunne det vært noe og se på men dette er bare tull og tøys.

Dette er vås!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, grim_reaper_jib said:

Kvinner og menn tjener samme i dag. Kanskje litt forskjell i lederstillinger. Men det flater ut etterhvert som det kommer flere karrierekvinner til toppen.

Faen ikke synd på noen av dem om de tjener 4 eller 5 mill dollar i året.

Hadde kvinner og menn tjent ulikt på vanelige jobber kunne det vært noe og se på men dette er bare tull og tøys.

Mer komplisert enn så. Akkurat i denne saken er det enkelt: lik forespeilet kontrakt, likt arbeid, men forskjellig lønn. 

Den mer kompliserte debatten er rundt hvorfor jobber med høy andel av kvinner- uavhengig av utdanningsnivå, har generelt lavere lønnsnivå enn "manne"jobber. 

Jo enklere forklaringer, jo mindre har man satt seg inn i det faktiske problemet og kompleksiteten som utgjør menn vs kvinners lønn.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
bubba477 skrev (På 18.11.2021 den 9.17):

Lurer på om Blizzard overlever slik som ting er nå. Og hva som eventuelt blir igjen av det når alt er over. Virker pillråttent hele selskapet. Ville bare ha D4 og OW2 jeg 😥

Skal jeg være helt ærlig så håper jeg Activision / Blizzard forsvinner som selskap. Med den kulturen de har så er det ingen i spillbransjen som tjener på å ha det selskapet levedyktig om ikke noe drastisk skjer. Og jeg har ingen tro på at de kommer til å endre seg etter alt det som har skjedd de siste årene. Robert Kotick er kun et symptom på et mye større problem og det er nok et problem som er for vanlig det amerikanske samfunnet. 

  

MrL skrev (21 timer siden):

Det har alt med saken å gjøre?

Jeg viser til et eksempel hvor ny sjef i samme selskap, for samme arbeid, har fått dårligere lønn selv om det er snakk om to menn.

Det er mao ikke gitt at det er kjønnet som er utløsende faktor.

Du nevner jo Norwegian som sliter for tiden. Da er det også naturlig at vedkommende får mindre i lønn fram til de kommer seg på bena igjen. Dermed gir ikke dette helt mening. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
alike skrev (15 minutter siden):

Men det har ikke noe med at hun er kvinne. Det er bare tull! Det har med at hun ikke var tøff nok når hun godtok jobben første gang. Menn er generelt mindre medgjørlige og får dermed oftere bedre betingelser.

Nei. Det er feil.

Det er poengtert flere ganger, både i denne tråden og i ekstern informasjon om at hun godtok jobbtilbudet da hun og Ybarra ble tilbudt en kontrakt med lik lønn og lik stilling. Men etter at de tiltrådte stillingen ble ikke ny kontrakt igangsatt før etter at Oneal sa opp stillingen sin. 

 

Så hennes forhandlingsevner er ikke problemet her. Hun takket ja til noe annet en det hun fikk, og BÅDE Oneal og Ybarra reagerte på dette og varslet flere ganger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Du nevner jo Norwegian som sliter for tiden. Da er det også naturlig at vedkommende får mindre i lønn fram til de kommer seg på bena igjen. Dermed gir ikke dette helt mening. 

Det poengterer alltid finnes en grunn hvorfor folk blir ansatt på ulike lønnsmodeller, uavhengig av kjønn. 

Men når det er to kjønn involvert er man veldig rask å konkludere at kjønn er den grunnen

I denne saken har vi lært at begge ble ansatt på en kontrakt med ulik lønnsmodell, på lik linje med resten av befolkningen i verden... Når de tok med seg den kontrakten i ny stilling, var lønnsforskjellen urettferdig. Det er aldri gitt at to folk med samme tittel og arbeidsgaver får samme lønn, dette har jeg selv sett i privat sektor, men siden det var to kjønn involvert ble det selvfølgelig  kjønnsdiskriminerende.

Utsettelse og lang ventetid på ny kontrakt var også kjønnsdiskriminering selvfølgelig. Som om det har noen som helst beviselig sammenhenng med kjønn å gjøre.  Jeg maste på ny lønnskontrakt lenge hos min arbeidsgiver sist gang - men siden jeg er mann kan jeg vel ikke klage. 

 

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
LoveAss skrev:
Tåka skrev:

Hva er det i dagens samfunn som tilsier at en kvinne ikke skal ha samme lønn som en mann for samma jobben? dette gjelder ikke bare Blizzard men denne uretten finnes også i Norge og andre land verden over er helt uforstålig for meg selv om jeg er en mann.

Det er ingen ting som tilsier det og det er heller ikke tilfellet. Hverken her i Norge eller på andre siden av Atlanteren... Begge land, som nesten samtlige land i vesten har egne lover som sørger for at vi skal ha lik lønn for likt arbeid. Hvis Oneal virkelig hadde så sterk lønnsak så hadde hun tatt det til retten istedet for å suttre i media. At denne woke bevegelsen oppriktig tror at kvinner diskrimineres lønnsmessig basert på kjønn i dagens vestlige samfunn er helt hinsides... Og det hjelper heller ikke når media bidrar til galskapen med å helle bensin bålet med slike artikler....
Dude, når du kopierer poster fra reddit må du si ifra om det ellers så tror folk du er seriøs.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
LoveAss skrev:
Tåka skrev:

Hva er det i dagens samfunn som tilsier at en kvinne ikke skal ha samme lønn som en mann for samma jobben? dette gjelder ikke bare Blizzard men denne uretten finnes også i Norge og andre land verden over er helt uforstålig for meg selv om jeg er en mann.

Det er ingen ting som tilsier det og det er heller ikke tilfellet. Hverken her i Norge eller på andre siden av Atlanteren... Begge land, som nesten samtlige land i vesten har egne lover som sørger for at vi skal ha lik lønn for likt arbeid. Hvis Oneal virkelig hadde så sterk lønnsak så hadde hun tatt det til retten istedet for å suttre i media. At denne woke bevegelsen oppriktig tror at kvinner diskrimineres lønnsmessig basert på kjønn i dagens vestlige samfunn er helt hinsides... Og det hjelper heller ikke når media bidrar til galskapen med å helle bensin bålet med slike artikler....
Hvis det hadde vært tilfellet hadde CEOen fyket i fengsel for diskriminering. Folk har ikke lik lønn for likt arbeid, spesielt ikke i det private, og sånn må det være. Uten at dette har noe med saken å gjøre; Hvis en kollega hadde sittet på sosiale medier hele dagen og fikk utført 20% ift. andre. Hva gjør det med moralen til resten hvis denne personen får lik lønn selv om h*n har samme stilling? Lønn etter innsats og ferdigheter, ikke etter lik jobbstilling, punktum. Høyere lønn kun pga. høyere utdanning eller ansiennitet som også ofte er i det offentlige er også helt meningsløst. Ta en tilfeldig utdanning som ikke har noe med jobben å gjøre, å få høyere lønn, som igjen potensielt går utover andre som gjør en bedre jobb.
Lenke til kommentar
brogamer skrev:
LoveAss skrev:
Tåka skrev:

Hva er det i dagens samfunn som tilsier at en kvinne ikke skal ha samme lønn som en mann for samma jobben? dette gjelder ikke bare Blizzard men denne uretten finnes også i Norge og andre land verden over er helt uforstålig for meg selv om jeg er en mann.

Det er ingen ting som tilsier det og det er heller ikke tilfellet. Hverken her i Norge eller på andre siden av Atlanteren... Begge land, som nesten samtlige land i vesten har egne lover som sørger for at vi skal ha lik lønn for likt arbeid. Hvis Oneal virkelig hadde så sterk lønnsak så hadde hun tatt det til retten istedet for å suttre i media. At denne woke bevegelsen oppriktig tror at kvinner diskrimineres lønnsmessig basert på kjønn i dagens vestlige samfunn er helt hinsides... Og det hjelper heller ikke når media bidrar til galskapen med å helle bensin bålet med slike artikler....
Dude, når du kopierer poster fra reddit må du si ifra om det ellers så tror folk du er seriøs.
Helt seriøst ja! 👍
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...