Gå til innhold

Smarthus 2022


Anbefalte innlegg

Hei,

Er i gang med bygging av ny enebolig. Hadde egentlig ingen planer om å hoppe noe særlig på den "smarthus trenden", men begynte å utforske litt, og man blir jo litt nysgjerrig. Dog så fins det en jungel av produkter og systemer.  "Problemet" mitt er vel at jeg ønsker å ha analog styring i tillegg. Man vet aldri hvordan livssituasjonen kan endre seg de neste årene. Jeg lurer litt på om noen har noen gode erfaringer å dele med forskjellige produkter. 

Varmepumpe -> Hvilken produsent er å anbefale her for litt "remote styring", samt kunne koble opp i home assistent.

Varmekabler -> Fins det noen fine produkter og sensorer man kan koble opp her som gjør at man følge med litt på når man burde ha på varme i forhold til strømpris?

Belysning -> Er phillips hue ett sikkert produkt i kategorien her regner jeg med? Hvordan er det med f.ek spottere/downlights, kan man ha en  dimmebryter til dette? Er jo selvsagt fint med app styring, men syns nå lysbrytere/dimmebrytere er en fin "backup". Tipper det blir en kombinasjon av downlights og spottere. 

Sett smart rullegradiner har kommet, er dette mer "gimmick" enn nytte? Ser noen går på batteri, fins det noen man kan koble på 12v/230v direkte? 

 

Har lest meg litt opp på home assistent og det virker jo meget kraftig, det fine hadde vel vært og kunne hatt alt oppe og kjører der. 

Ser Tibber har jo endel produkter. Nå er jeg såpass heldig at jeg kan legge mye kabling og "duppe ditter" på forhånd. Hva er det som er lurt å legge først som sist? Det blir cat6 kabel og ethernet uttak i alle rom

 

Er bare å fyre løs med produkter, så skal jeg prøve å oppdatere litt underveis, det gjenstår nok ett par timer før man begynner med belysning osv, men med den jungelen av produkter som fins i denne kategorien så tror jeg det er lurt å være litt forberedt. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

Først, jeg har Home assistant koblet opp mot noen stikk, sensorer, noen lys og misc.

Jeg ville definitivt hatt mulighet for "analog styring", siden smarthus ikke er 100% stabilt ennå. Det sagt, jeg har god erfaring med philips hue, samt det meste som går på "gammeldags" 433MHz (usikret, men funker alltid). Jeg har måttet dra ut og sette i z-wave kontakter flere ganger i året når dem kræsjer, selv om det er 3 forskjellige produsenter... Det er også mye arbeid å sette opp. samt svært mye arbeid å få stabilt om du er uheldig.

Det "profesjonelle" bruker er å koble f.eks dimmer direkte til lyset, uten en sentral imellom. Dette virker å være svært stabilt på de stedene jeg har sett det bli brukt.

Tibber sin butikk har en del produkter som ser ut til å fungere med home assistant. Strømmålern deres har fungert fint her i noen uker nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...