Gå til innhold

Hva er en dynamisk disk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der.

Jeg har satt i nye disker i maskinen min (SATA) og når jeg starter opp og skal ha tilgang til de gamle (3 stk IDE) diskene så kommer kun 2 frem i windows.

Jeg har sjekket og dobbeltsjekket jumpere og kabler og alt ser greit ut i BIOS.

Når jeg går inn i disk managment (eller hva det nå het) i winxp, så er den merket som dynamisk disk og et uttropstegn (gult)

Når jeg prøver å få tilgang til den så får jeg melding om at jeg må slette alle data på den først og det er rett og slett ikke et alternativ!

Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har forstått det slik at Dynamisk disk er noko ein absolutt ikkje bør ha om

det skulle skje ein disk-krasj eller hardware endring.

Innhaldet er då tapt.

Veit ikkje så mykje om det og VIL ikkje vite so mykje om det,

men TRUR at det kan brukast for å få ein partisjon til å gå over fleire harddiskar.

Altså at f.eks to harddiskar kan sjå ut som ein i Windows.

Men om det skjer noko med ein av dei, så vil innhaldet på begge verte vanskeleg

å få tak i.

Edit: Retta absoulutt

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;175761

og linker på

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;309000

Bent

Endret av bentose
Skrevet

Flytt data fra den dynamiske disken over til en annen. Slett all data og så kan du sette den tilbake til basic disk. Er veldig greit med dynamisk disk om du vil f.eks utvide D sett i en ny disk og du kan koble den sammen med den andre. Det vil da se ut som om det er en disk.

Ståle

Skrevet

dynamisk disk vil si at disken kan spanne over flere fysiske disker, man kan også mulighet til og utvide partisjoner senere hvis det blir nødvendig. Såvidt jeg vet må dynamiske disker brukes på den maskinen som de er opprettet på.

Min mening er at dynamiske disker er ikke lurt og ha sålenge man ikke har et raid1 eller bedre for å beskytte det som ligger på disken.

Tror det kan bli verre å rette problemet ditt, men du kan jo se om du finner noen file-recovery programmer som fikser det(er få slikt prog som støtter ntfs og sikkert færre som takler dynamiske disker, men lykke til).

Skrevet
dynamisk disk vil si at disken kan spanne over flere fysiske disker, man kan også mulighet til og utvide partisjoner senere hvis det blir nødvendig. Såvidt jeg vet må dynamiske disker brukes på den maskinen som de er opprettet på.

Feil.

De må riktig nok importeres og kommer ikke opp automagisk før en har gjort det.

Skrevet

Er det noe jeg sjelden gjør så er det å springe hylende ;)

Men skal ta den kritikken om å sjekke google først til neste gang!

Men problemmet mitt er at jeg ikke får adgang til disken og dermed ikke kan flytte noen data fra den. Den kommer kun opp i disk managment med et utropstegn. All informasjon om disken er skjult, og vil ifølge winxp være det inntil jeg formaterer den som en "skikkelig" disk.

Dette er høyst beklagelig da jeg ikke vil miste de dataene som er på den disken.

En annen ting jeg lurer på er hvordan i huleste denne kan være en dynamisk disk? Denne disken ble satt opp som en helt vanlig disk tidligere og jeg har ikke gjort noe annet enn å installere winxp på to nye disker (raid). Disken burde ikke bry seg om dette da den hele tiden har vært slave og vært brukt som lagring.

Skrevet

Mrvilla: Da import foreign disk..

Det gjorde jeg når jeg flyttet 2dynamiske disker mellom maskiner.

bentose: Kan fint flytte de mellom maskiner.. Må bare ta Import Foreign disk

Skrevet

Min mening er at dynamiske disker er ikke lurt og ha sålenge man ikke har et raid1 eller bedre for å beskytte det som ligger på disken.

Tror det kan bli verre å rette problemet ditt, men du kan jo se om du finner noen file-recovery programmer som fikser det(er få slikt prog som støtter ntfs og sikkert færre som takler dynamiske disker, men lykke til).

Leste det nederste du skrev først nylig. Høres ikke bra ut dette her. Jeg har to recoveryprogrammer og gjett hvilken disk dem ligger på :(

Menmen......skal vel alltids ordne den biffen også. Er det noen som vet med sikkerhet hvilket program som kan redde data fra en dynamisk disk. Jeg tror neppe den har krasjet. Har vel skjedd en feil en eller annen plass slik at winXP nå tror at den er dynamisk.

Synes det burde vært en mulighet for å hatt mulighet til å skifte fritt mellom de forskjellige typene, men det er vel neppe så enkelt som det høres ut.

Skrevet
Mrvilla: Da import foreign disk..

Det gjorde jeg når jeg flyttet 2dynamiske disker mellom maskiner.

bentose: Kan fint flytte de mellom maskiner.. Må bare ta Import Foreign disk

Dette hørtes veldig interessant ut!

Hvor finner jeg dette valget?

Skrevet

Du skal finne det i DIskmanager hvis du høyreklikker på dem hvis jeg ikke husker feil.. Er iallefall i diskmanager og ikke for godt bortgjemt

Skrevet

Slik flytter du disker til en annen datamaskin

Før du kobler fra diskene må du kontrollere at statusen for volumene på diskene er OK. Hvis statusen ikke er OK, bør du reparere volumene før du flytter diskene.

Slå av datamaskinen, ta ut de fysiske diskene og installer dem på en annen datamaskin. Start datamaskinen som inneholder diskene du har flyttet, på nytt.

Åpne Diskbehandling.

Velg Skann disker på nytt på Handling-menyen.

Høyreklikk disker som er merket som Ekstern, velg Importer fremmede disker, og følg deretter instruksjonene på skjermen.

Skrevet

mener bestemt at jeg ikke så den på høyreklikkmenyen. Sitter og leter litt rundt her på maskinen på jobb, men kan ikke finne denne funksjonen. Kanskje den ikke dukker opp dersom du ikke har noen "ukjente" disker?

Skrevet (endret)
Slik flytter du disker til en annen datamaskin

Før du kobler fra diskene må du kontrollere at statusen for volumene på diskene er OK. Hvis statusen ikke er OK, bør du reparere volumene før du flytter diskene.

Slå av datamaskinen, ta ut de fysiske diskene og installer dem på en annen datamaskin. Start datamaskinen som inneholder diskene du har flyttet, på nytt.

Åpne Diskbehandling.

Velg Skann disker på nytt på Handling-menyen.

Høyreklikk disker som er merket som Ekstern, velg Importer fremmede disker, og følg deretter instruksjonene på skjermen.

Kan teste dette. Diskene er forresten ikke overført til noen annen maskin. Dem er på den samme maskinen som dem alltid har vært. Eneste forandringen er at jeg har byttet litt på master og slave.

Kommer til å sjekke dette når jeg kommer hjem.

EDIT: Glemte å nevne en forandring: at jeg hadde installert winxp på to disker satt opp i raid.

Endret av MrVilla
  • 2 uker senere...
Skrevet

Mine nye 2x250 gb, som jeg kobla til RAID kontrolleren på hovedkortet mitt, kommer opp som Dynamic disk....

Noen måte å få dem til å bli Basic ??

Skrevet

Tror ganske bestemmt at hvis du vil kjøre Raid på diskene dine må de være satt opp som dynamiske disker. Men hvis du velger å ikke bruke Raid-kontrolleren din, så kan du bruke win til å bytte dem tilbake til basic

"Right-click the dynamic disk you want to convert to a basic disk, and then click Delete Volume for each volume on the disk.

When all volumes on the disk have been deleted, right-click the disk, and then click Convert To Basic Disk.

Notes

To open Computer Management, click Start, and then click Control Panel. Click Performance and Maintenance, click Administrative Tools, and then double-click Computer Management.

You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings may also prevent you from completing this procedure.

The disk must be empty before you can change it back to a basic disk. If you want to keep your data, back it up or move it to another volume before you convert the disk to a basic disk.

Once you change a dynamic disk back to a basic disk, you can create only partitions and logical drives on that disk. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...