Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

longlife-motorolje


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (3 timer siden):

Hvis du får tak i et servicehefte så skal alt stå der. Med anbefalte intervaller og alt. Det er greit å ha uansett for å holde styr på hva som blir gjort og ikke gjort. Du kan få tak i dette hos en VW-forhandler.

Bremsevæske er typisk 2 år. varierer fra merke til merke. Girkasse varierer stort avhengig av hva slags girkasse. DSG er vel hver 60.000km. Og har du DSG bør du absolutt ikke skofte på oljeskift!

dsg er et nytt ord for meg, hva er det?

ja, nå ser jeg det i serviceheftet. Et interessant sitat i heftet: kjennetegn på longlife service: med longlife motorolje blir intervallservice bare utført når det faktisk er nødvendig!!

Samt som dere sier: det spesielle med longlifesystemet er at intervallservice beregnes ut fra bilens aktuelle driftsforhold og din personlige kjørestil.

 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

På manuelle girkasser så sier de at det ikke er nødvendig med oljeskift. En kan sikkert bytte på 150000 km om en vil.

ja, det er akkurat det jeg leser... jeg kjører med manuellgir. Det står i serviceheftet, bare utført når det faktisk er nødvendig. 

Da kan jeg egentlig droppe oljeskiftservice? bør jeg sjekke om oljen har fin og ren brunfarge? iallfall så er det utført for 32000 km siden. 

Jeg ser at jeg har halvt år til neste intervallservice og bremsevæske, siden det er gjort i juni måned 2020.

 

 

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

ja, det er akkurat det jeg leser... jeg kjører med manuellgir. Det står i serviceheftet, bare utført når det faktisk er nødvendig. 

Da kan jeg egentlig droppe oljeskiftservice? bør jeg sjekke om oljen har fin og ren brunfarge? iallfall så er det utført for 32000 km siden. 

Jeg ser at jeg har halvt år til neste intervallservice og bremsevæske, siden det er gjort i juni måned 2020.

 

 

 

Oljen på manuell girkasse kan sikkert holde 150000 km og mer (uten at jeg vet det så sikkert). Men motoroljen og motoroljefilter bør byttes hver 15000-30000 km.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

På alle mine biler, så har jeg fått skiftet motorolje hvert år/15 000 km. Har de siste syv år kjørt vag med longlifeintervall. Disse bilene har jeg sporenstreks fått kodet om og levert inn årlig. Gir meg ro i sjela når jeg vet at maskineriet er velsmurt. Man hører det på motorlyden at bilen har godt av oljeskift. Manuell kasse byttet jeg vel olje på 80 000 km tror jeg. Bilene ble fast og fin i giringen etter det.

Jeg foretrekker ihvertfall å gi bilene mine litt for mye service enn for lite. Leker litt med tanken om dsg oljeskift neste år, selv om bilen ikke har kjørt 40k enda. Rett og slett fordi jeg er livredd for at noe skal skje med den.

Lenke til kommentar

Egentlig skal det jo komme melding i kjørecomputer når service er tilgjengelig. Hadde selv en VW med 1.9TDI som var et par år eldre enn bilen til OP her, og der fikk man beskjed om service. Selv på Skoda-en jeg hadde når år før det i gang, ga beskjed via kjørecomputeren. Dette da i forkant av at det enten var gått en viss tid, et vist antall kilometer, samt at det kunne være variabler rundt bruk som spilte inn.

Jeg vet ikke om VW har type "2990"-servicetilbud på litt eldre biler, som da inkluderer oljeskift og en del andre ting. Hvis det er 1,5 år siden, er det jo ikke vits å bare ta oljeskift nå - kanskje like greit å ta service, hvis du vil ha dette inn i boka. Jeg vil si at på en såpass gammel bil, bør det spille liten rolle om service står å være utført av merkeverkstedet eller noen andre. Som det ellers sies, bremsevæskeservice er i utgangspunktet hvert andre år. En del mener dog at man kan ta det noe sjeldnere. Når jeg hadde en av mine biler, om riktignok går ganske lite per år (elbilen brukes mer enn dieseldyret...), inne på service i sommer hos merkeforhandler, mente de jeg godt kunne vente et år med bremsevæsken og heller kjøre et litt rimeligere serviceprogram. Dette da snakk om en 2015-modell. 

Det som gjerne ellers er en "killer" for VW fra denne tidsperioden, blir rust. Om jeg leverte bilen inn på service, er kanskje dette noe jeg ville bedt å få litt tilbakemelding på. Som det ellers sies her, vil nok anbefalingen gjerne være å ta oljeskift årlig/15kkm. Men igjen - her er nok merkeverksted ofte langt dyrere enn uavhengige verksteder. I bruktbilsammenheng, hadde jeg sett langt mer positivt på det at bilen var inne til oljeskift hvert år omså hos uavhengig verksted, enn at 2 årig service ble fulgt hos merkeverksted....

 

Lenke til kommentar

Om en ikke har service hefte eller kjøre computeren gir beskjed om om service. så har de fleste  kjente oljemerkene en oljevelger på hjemmesiden sin. Tast inn regnr eller velg bil manuelt. Da får en opp anbefalt oljetype, serviceintervaller osv.

 Anbefaler å skifte motorolje og filter ofte. 15.000km eller en gang i år er fint ved jevnlig bruk.

Kjører en lite og sjelden skifter en oftere. Motorolje liker ikke å ligge i bunn pannen over tid. Den blir dårlig.

30.000 tusen km er jo ekstremt.  Oljefilteret er mest sannsynlig tett for lenge siden.

Lenke til kommentar
Leomaster skrev (10 timer siden):

Om en ikke har service hefte eller kjøre computeren gir beskjed om om service. så har de fleste  kjente oljemerkene en oljevelger på hjemmesiden sin. Tast inn regnr eller velg bil manuelt. Da får en opp anbefalt oljetype, serviceintervaller osv.

 Anbefaler å skifte motorolje og filter ofte. 15.000km eller en gang i år er fint ved jevnlig bruk.

Kjører en lite og sjelden skifter en oftere. Motorolje liker ikke å ligge i bunn pannen over tid. Den blir dårlig.

30.000 tusen km er jo ekstremt.  Oljefilteret er mest sannsynlig tett for lenge siden.

jeg husker displayet sa en stund tilbake at det skulle være service, men jeg tolket ikke som at det var oljeskift. Kanskje det var et lite tall som var i teksten, som vil bety jeg kunne funnet det i serviceheftet?

Det står i tilbudet hvilke oljemerke og type jeg vil få - det er longlife. 

 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, stamkunde said:

dieselpartikelfilter? den bør vel skiftes?

Skal aldri byttes med mindre noe er galt. Og hvis det blir ødelagt så må man finne ut hvorfor før man bytter hvis ikke vil neste også bli ødelagt. Partikkelfilteret er svinedyrt og skal vare hele bilens levetid.

Filteret blir brent rent ved visse intervaller, derav grunnen til at dieselbiler ikke må brukes til bare småkjøring.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Skal aldri byttes med mindre noe er galt. Og hvis det blir ødelagt så må man finne ut hvorfor før man bytter hvis ikke vil neste også bli ødelagt. Partikkelfilteret er svinedyrt og skal vare hele bilens levetid.

Så mye kunnskap har jeg om bil. Takk for informasjon. Jeg bare leste i serviceheftet, og der var det visstnok et intervall periode hvor det burde byttes. Men er det fabrikkert montert så står det at det skal kun kontrolleres. 

Men ser at når jeg kjøpte bilen brukt hos forhandler, så er det tydeligvis byttet i butikken. Inkl. tannreim + vannpumpe. Her står også i serviceheftet at det skal byttes ved hver 150 000 km tannreim for kamakseldrift. 

Om 20 000 km må jeg bytte tannreim + vannpumpe.

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...