Gå til innhold

Reklamasjon av CPU-vifte/vifte i kabinet


jolieber

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig satt sammen en stasjonær pc og opplever at det er en del ulyd i viftene. Har ikke helt funnet ut av hvilken vifte eller hvilke som er problematisk(e), men mistenker at det er snakk om både den ene Noctua CPU-viften, som er NH-D15, og en eller flere av kabinettviftene av type Noctua NF-P14s-redux 1200PWM. Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på:

  1. Er det andre som har erfaring med at disse viftene kan gi summelyd eller ujevn lyd, eller i det hele tatt være problematiske ift. lyd utover selve lyden av luft som går gjennom viften?
  2. Har noen tips for hvordan jeg kan fikse det, eller bør jeg reklamere?
  3. Har jeg i det hele tatt grunnlag for å reklamere på dette grunnlaget?
  4. Må jeg i såfall levere kjøleribben sammen med CPU-vifta dersom jeg skal reklamere CPU-vifta? 
  5. Er det generelt problematisk å reklamere kjølevifter, og da spesielt når man forholder seg til nettleverandører?

På forhånd takk til den/de som eventuelt svarer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jolieber skrev (6 minutter siden):

 

  1. Er det andre som har erfaring med at disse viftene kan gi summelyd eller ujevn lyd, eller i det hele tatt være problematiske ift. lyd utover selve lyden av luft som går gjennom viften?
  2. Har noen tips for hvordan jeg kan fikse det, eller bør jeg reklamere?
  3. Har jeg i det hele tatt grunnlag for å reklamere på dette grunnlaget?
  4. Må jeg i såfall levere kjøleribben sammen med CPU-vifta dersom jeg skal reklamere CPU-vifta? 
  5. Er det generelt problematisk å reklamere kjølevifter, og da spesielt når man forholder seg til nettleverandører?

Tja man kan jo diskutere særlig ND 14 så var det flere vifter fra ukjente merker bedre, så ville forsøkt vertfall i verstefall må du returnere alt ta kontakt med butikken hvordan de vil løse det. Fleste nettbutikker har minst 14 dagers åpenkjøp men er det snakk om par hundrelapper godt mulig de vurder hva løsnignen er er vanskeligere å klage på vifter særlig hvis det er eldre en 1-2 år blir klagegrunnlaget lite egentlig men komplett og andre store butikker pleier å være greie. Men du får sjekke med butikken eller produsenten hva de gjør i ditt tilfelle. Man kan ikke forvente billig vifte til 100 kr kjøler like stille så dyrere men man burde forvente at kjøpeprodusentene velger vifter som er holdbare nok til reklamasjon og de blir informert om feil hva man forvente.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noctua NF-P14s-redux har ikke antivibrasjons-gummi, så om du skrur det rett i kabinettet så blir det lett vibrasjonslyd om du ikke kjører på lav hastighet. Så du du bør nok ha noe gummi imellom viften og kabinett eller bruke et gummifeste.

NH-D15 er vel så bra at det er lite trolig noe problem med den. Sjekk at du kjører med (PWM) regulering av hastighet.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

NH-D15 er vel så bra at det er lite trolig noe problem med den. Sjekk at du kjører du med PWM regulering av hastighet

Er vel bedre en NH-D14 men finnes nok lavere og bedre vifter på markedet med 750 RPM til 1500 RPM.

Nå er grunn for fleste helst ikke kjøper den viften særlig i eldre kabinettet er ikke mye å gå på eller man kan være uheldig å ikke få plass til kabinettdøren så noen foretrekker vann\luftkjøling kombinasjon i lukket system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder gummifester så ser at ebay har noe som kalles: "140mm PC case fan anti vibration gasket silicone" som kan brukes. Der er også noe som heter "20x 65mm Anti Vibration Flexible Rubber Silicone For PC Case Fan", men det er jeg usikker på om passer.

Selv så la jeg bare litt gummistrikk i mellom mot kabinettet, men monteringen ble ganske vanskelig. Kjører viften (Noctua NF-P14s) på ca 700 rpm.

Viftestyring enten det er PWM eller annen måte styres av BIOS. Du kan ofte velge Silent mode eller justere viftene til å gå ganske rolig så lenge temperatur ikke er for høy.

Ellers så er vel Noctua viftene du har valgt noe av det beste på markedet.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

CPU Kjølerne til Noctua er bra. Iallefall Noctua D14 og D15. Litt merkelig hvis det er noe galt med Viftene. Men hvis du har satt på nye vifter fra Noctua selv både på CPU Kjøleren og i kabinettet, så er det jo ikke værre enn og bare sette i de gamle viftene i kabinettet og se hva som skjer. På CPU Kjølerne (Iallefall D14 og D15), så følger det med Spenningsregulatorer. Disse bør du bruke for å få ned støynivået selv om det ikke er mye lyd de gir fra seg uannsett. Jeg vil nok helst tro at det er viftene på kabinettene som gir fra seg mest lyd og ikke de viftene som du har kobla på CPU Kjøleren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

LMH1: Hva er det som er feil med Noctua D14 og D15? Har du prøvd dem selv eller er det bare svada igjen som vanlig?

Du bør ha en VELDIG god forklaring for at jeg i det hele tatt skal vurdere og ta svaret seriøst.

Jeg har faktisk 2x Noctua D14 selv og jeg har 2x Noctua D15 som ikke er montert enda, så nei. Det er IKKE noe feil med Noctua D14.

Lenke til kommentar

Når det gjelder NH-D15 så ser jeg at viften har gummi-dempere og er festet med et metall. Det virker som det er et greit feste så jeg tviler på at den vil lage noe vibrasjonslyd om den er rett montert. Viktig at viften ikke tar i rambrikker eller noe annet.

Kabinettviftene kan du vel koble ut for å høre på kun cpu viften først.

Ellers så er det vifte på strømforsyning også som kan lage lyd.

Når det er lite kjølebehov kan viftene gå på lav hastighet. Der er muligheter for temperatur styring av vifter i BIOS f.eks basert på CPU temperatur.

Egentlig så føler jeg det er litt vanskelig å reklamere på vifter, en bør i hvertfall være sikker på at der er en feil med produktet før en reklamerer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Merk at hvis man har to eller flere like vifter som kjører på lik hastighet så kan man risikere å få en dopplereffekt. Kombinert med resonans i kabinett kan det gi skikkelige ulyder selv med gode, velbalanserte vifter. Én fiks for dette er å kjøre de på forskjellige hastigheter.

Ellers så må du ta ut viftene og teste de én og én separat for å kjenne og høre om det er unormale vibrasjoner i de. Hvis du ikke finenr noe da er det lite trolig at du får de bytta på garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar
wil skrev (10 timer siden):

LMH1: Hva er det som er feil med Noctua D14 og D15? Har du prøvd dem selv eller er det bare svada igjen som vanlig?

Du bør ha en VELDIG god forklaring for at jeg i det hele tatt skal vurdere og ta svaret seriøst.

Jeg har faktisk 2x Noctua D14 selv og jeg har 2x Noctua D15 som ikke er montert enda, så nei. Det er IKKE noe feil med Noctua D14.

Tja de er ikke best for prisklassen heller ikke minst støy for pengene heller, for å være ærlig bloser jeg om du tar svaret seriøst eller ikke det blir ditt problem droppet etter noctua nd14 men har kjøpt 2 stk brukt så spiller lite rolle om er nytt eller brukt da prisene er høye for hva man får prøvde å kjøpe bruk uten vifte men det er ikke så lett.

Sitat

Egentlig så føler jeg det er litt vanskelig å reklamere på vifter, en bør i hvertfall være sikker på at der er en feil med produktet før en reklamerer.

Ja som regel er kjøperens som har gjort dårlig valg eller produsenten så ja og du risikerer å få skylden hvis du sender de billigst mulig som brev hvis de heletatt kommer frem ødlagte. Så pakk de i tykk papp i minste ikke tynn plast.

Sitat

Jeg har faktisk 2x Noctua D14 selv og jeg har 2x Noctua D15 som ikke er montert enda, så nei. Det er IKKE noe feil med Noctua D14.

Selv om du er fornøyd betyr ikke alle er det, de kjølerne er ofte grunn folk styrer unna støy og tar mye plass. Man har ikke LED lys og enkel turtall regulator annet en i hovedkortet. Faktisk er ikke AM4 kjøler så dårlig for lett bruk men viften er lite og blinker flere farger i LED.

Mange går for Liquid CPU Cooler iCUE H60i RGB PRO XT Universal selv om den er mye dårlige.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig tar den endel plass. Det er jo en stor kjøler, så er det heller ikke meninga at man skal ha lite kabinett med en sånn kjøler heller da.

Men hva mener DU er dårlig med D14 og D15 da? Det vil jeg gjerne vite. For mine systemer så kjøler de mer enn bra nok. Hvis man er missfornøyd med støyen, så er det jo viftene som bråker å de er det jo bare å bytte ut hvis man vil.

Noctua D14 og D15 er jo bare kjøleribber som det er satt vifter på.

Endret av wil
Lenke til kommentar
wil skrev (4 minutter siden):

Men hva mener DU er dårlig med D14 og D15 da? Det vil jeg gjerne vite. For mine systemer så kjøler de mer enn bra nok. Hvis man er missfornøyd med støyen, så er det jo viftene som bråker å de er det jo bare å bytte ut hvis man vil.

Noctua D14 og D15 er jo bare kjøleribber som det er satt vifter på.

Tja de har ikke AMD Ryzen Wraith Prism RGB de har heller ikke LED lys de har heller ikke minst mulig støy muligens de nyeste har PWM funksjon men brukanvising å sette det på kan jo diskuteres, man får dyre vifter som ikke er best for

Prisen er også økt siden https://prisguiden.no/produkt/noctua-nh-d15-chromax-black-422699#detaljer

Noctua nd 14 koster rundt 600 kr for en del år siden kanskje 5-6 år. Etter det er kun am4 støtte vanlig.

Lenke til kommentar

Så de er dårlig fordi at de ikke har RGB lys? Fantastisk. Som jeg skrev. Hvis man er missfornøyd med støyen, så bytter man ut viftene med noe som er stillere. Å ja. De er dyre, men man får jo det man betaler for da. En bra CPU-Kjøler.

Noctua D14 og D15 er tross alt noe av de beste CPU-Kjølerne du får, så det svaret ditt holdt ikke.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke Noctua D15 eller P14s-redux viftene spesifikt, men hvis du er sikker på at det er en eller flere vifter som lager ulyd (hvis det kommer fra helt nye vifter er det nok feilproduksjon) så er det aller først greit å være sikker på hvilke vifter det gjelder.

Jeg vil anbefale at du sjekker alle viftene hver for seg før du kontakter selger for å garantert ha en sak. Koble de til en og en og kjenner på vifterammen om det er kast i den. Før du begynner med viftene, kjenn om det er vibrasjoner i kabinettet noe sted som lager lyder. Legg en hånd på panelene og hør om lyden endrer seg eller blir borte.

Jeg hadde selv en sporadisk skranglelyd fra mitt eget Fractal Define R6 som jeg fikk til slutt sporet tilbake til et deksel som vibrerte metall mot metall. Monterte på noen møbelknotter / filtknotter som presset imot panelet på baksiden som fjernet lyden.

Som @sedsberg sier så kan også vibrasjoner / lyder oppstå kun ved enkelte frekvenser (vifte-RPM) som forplanter seg i et metallkabinett. Hadde dette problemet selv i et tidligere kabinett, og løsningen, som jeg fant ut etterhvert, var nettopp som han sa: å kjøre viftene på forskjellig hastighet.

Jeg ser Noctua NF-P14s Redux ikke kommer med gummiknotter for å redusere vibrasjoner, men dette kan kjøpes separat hvis du ønsker å prøve det først.
https://klink.no/Vifter/Tilbehør-Vifter/Noctua-NA-SAVP1-chromax.black/

https://noctua.at/en/nf-p14s-redux-1500-pwm/accessories

https://noctua.at/en/which-nf-s12b-redux-and-nf-p14s-redux-fans-are-compatible-with-na-savp1-anti-vibration-pads

Jeg hadde selv vibrasjoner (var synlig kast i viftene) fra fabrikkviftene i et Fractal Design R7, hvor jeg kontaktet selger (Proshop) og fikk prisavslag på nye vifter som jeg uansett hadde tenkt å kjøpe for å bytte ut fabrikkviftene med. Jeg kom med et tilbud på ønsket avslag basert på listepris på medfølgende vifter som Proshop godtok. Jeg trengte ikke sende noe som helst tilbake til dem.

Hvis du finner ut at det er CPU-viftene som er problemet så burde det ikke være nødvendig å sende hele kjøleren tilbake, men dette er opp til selger å avgjøre.

Forslag til nye vifter hvis du ønsker å bytte er
Noctua NF-A14 PWM 140mm
https://klink.no/Datakomponenter/Vifter/Noctua-NF-A14-PWM-140mm/

Corsair Ml140 Pro (kommer i statisk hvit, rød, blå eller RGB-utgave)
https://prisguiden.no/produkt/corsair-ml140-pro-led-140mm-278776

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg legger ikke så mye vekt på hva som gjelder av CPU Kjøler. Jeg velger en CPU-Kjøler som jeg stoler på. Siden at jeg da har hatt D14 i mange år, og de har funka veldig bra, så velger jeg heller D15 enn og kjøpe noe nymotens greier, så får man bare finne seg i at den er litt gammel. Den fungerer og det er det som gjelder mener jeg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...